یک جراح کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه عارضه کلیوی در مبتلایان به دیابت به صورت افزایش دفع آلبومین از کلیه‌هاست، گفت: برای تشخیص زودهنگام عارضه کلیه باید هر شش ماه یکبار، نمونه ادرار از نظر آلبومین بررسی شود و اگر در دو نوبت آلبومین در ادرار وجود داشت، بروز عارضه کلیوی قطعی است.
کد خبر: ۶۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶ 11 July 2015
سیمین وحیدی با بیان اینکه افرادی که در دو نوبت قند ناشتای آنها بالای 126 میلی‌گرم در دسی لیتر و غیر ناشتا بالای 200 میلی‌گرم در دسی لیتر باشد، مبتلا به بیماری دیابت هستند، گفت: بیماران دیابتی عروق کوچک و بزرگ‌شان به صورت تدریجی در جریان بیماری صدمه می‌بیند و در نتیجه آن چشم و کلیه، اعصاب و عروق بدن دچار عارضه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شایع‌­ترین علت نارسایی کلیه در دنیا درگیری کلیه در مبتلایان دیابت است، گفت: عارضه کلیوی به طور معمول پنج سال پس از شروع بیماری قند ظاهر می‌شود ولی از آنجایی که افراد مبتلا به دیابت نوع دو با تاخیر متوجه بیماری خود می‌شوند، در زمان اولین مراجعه هم می‌توانند دچار عارضه کلیوی باشند.

وحیدی اضافه کرد: عارضه کلیوی در این بیماران به صورت افزایش دفع آلبومین از کلیه‌هاست، گفت: در طول روز کلیه‌ها حداکثر تا 20 میلی گرم آلبومین دفع می‌کنند؛ در حالی که در بیماران دیابتی در شروع درگیری کلیه دفع پروتئین از 30 میلی گرم در 24 ساعت تجاوز می‌کند.

وی تاکید کرد: در این مرحله آزمایش ساده ادرار قادر به نشان دادن دفع آلبومین نیست و برای تشخیص آن از روش­‌های دقیق‌تری باید استفاده کرد. با گذشت زمان به تدریج دفع آلبومین ادرار افزایش می‌یابد و در این زمان آزمایش ادرار ساده نیز آلبومین را نشان می‌دهد و سپس با افزایش مقدار آلبومین در ادرار، کارایی کلیه کاهش می‌یابد و در نهایت فرد دچار نارسایی کلیه می‌شود که برای ادامه حیات باید از درمان‌های جایگزینی کلیه استفاده کند.

این جراح کلیه و مجاری ادراری خاطرنشان کرد: برای تشخیص زودهنگام عارضه کلیه باید باید هر شش ماه، نمونه ادرار از نظر آلبومین بررسی شود و اگر در دو نوبت آلبومین در ادرار وجود داشت بروز عارضه کلیوی قطعی است.

وحیدی با اشاره به اینکه در مواردی احتمال بروز عارضه کلیوی در جریان بیماری دیابت افزایش می‌یابد، گفت: کنترل نامناسب قند خون، فشار خون بالا که تحت درمان قرار نگیرد، زمینه ارثی، طول مدت ابتلا به دیابت، چاقی و مصرف قرص ضد حاملگی از عواملی هستند که باعث تشدید خطر ابتلا به عوارض کلیوی در مبتلایان به دیابت می‌شوند.

وی یادآور شد: از آنجا که علت بروز این عارضه عدم کنترل قند خون است، کنترل صحیح قند خون در مراحل اولیه بیماری به بهبود بیماری کمک می کند.

این جراح کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه کنترل دقیق کلسترول نیز در دیابتی‌ها اهمیت دارد، گفت: عدد مطلوب در بیماران دیابتی LDL کلسترول کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر است.

وحیدی با تاکید بر اهمیت درمان‌های کاهش دهنده کلسترول، گفت: محدودیت نمک و پروتئین رژیم غذایی، کاهش وزن، مراجعه پزشکی جهت شروع درمان‌های مناسب برای کاهش پروتئین ادرار از نکات مهم در پیشگیری از ابتلا به مشکلات کلیوی است.

وی در پایان گفت: این درمان‌­ها در مرحله اول بیماری (دفع آلبومین کمتر از 300 میلی‌گرم) می‌تواند باعث بهبود بیماری شود، اما پس از استقرار بیماری، این درمان­‌ها فقط زمان بروز نارسایی کلیه را به تعویق می‌اندازند و درمان قطعی محسوب نمی‌شوند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار