ملازهی در گفت و گو با تابناک مطرح کرد:
تابناک تهران-«القاعده و طالبان،نگران این هستند که موقیعت خود را به دلیل حضور داعش در افغانستان از دست بدهند، با توجه به این که برخی از فرماندهان اصلی طالبان برای همکاری به داعش پیوستند.بنابراین نگرانی مشترکی بین طالبان و القاعده در این زمینه ایجاد شده و همکاری بیشتر آنها را ایجاب می کند.»
کد خبر: ۲۱۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸ 13 April 2016
یک کارشناس مسائل افغانستان در گفت و گو با تابناک در خصوص احتمال همکاری القاعده و طالبان در افغانستان و دلایل این همکاری گفت: در حال حاضر افغانستان از نظر امنیتی در شرایط بسیار سختی قرار دارد.از یک طرف نیروهای آمریکایی بعد از تعریف جدیدی که از ماموریت خود در این کشور داشتند وآن آموزش و مسلح کردن ارتش افغانستان بودنه در درگیری مستقیم و جنگ، نتوانستند نه آموزش کافی به نیروهای دولتی افغانستان بدهند و نه سلاح پیشرفته در اختیار این افراد قرار دهند. در نتیجه اکنون ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان در شرایط نامساعدی قرار دارند.

پیرمحمد ملازهی در ادامه این گفت وگو بیان کرد: به شکل سنتی وقتی زمستان تمام و فصل بهار آغاز می شود، طالبان معمولا حملاتی را انجام می دهد و در گذشته هم تکرار شده و اکنون هم حملات بهاره خود را در روزهای گذشته آغاز کرده، اخیرا هم سرپرست وزارت دفاع این کشور اعلام کرده که اگر هلمند سقوط کند استعفا می دهد،که همه این مسائل حکایت از این دارد که مسائل خاصی در این کشور می گذرد.

وی افزود: به نظر می رسد که بعد از این که داعش به افغانستان وارد شد، نوعی تقسیم حوزه جفرافیایی بین گروه طالبان به اضافه شبکه حقانی و سازمان القاعده به اضافه داعش ایجاد شده است. به این معنا که مناطق هم جوار به آسیای مرکزی در دست داعش باشد، در شرق افغانستان القاعده فعال باشد و در جنوب و غرب طالبان با مرکزیت هلمند در حال ورود هستند.

یک کارشناس مسائل افغانستان اظهار داشت: اگر همکاری بین القاعده و طالبان وجود داشته باشد که احتمال این مساله هست، چرا که در گذشته این همکاری وجود داشت و اکنون هر دو گروه نگران این هستند که موقیعت خود را به دلیل حضور داعش از دست بدهند با توجه به این که برخی از فرماندهان اصلی طالبان برای همکاری به داعش پیوستند.بنابراین نگرانی مشترکی بین طالبان و القاعده در این زمینه ایجاد شده و همکاری بیشتر آنها را ایجاب می کند.

ملازهی می گوید: اکنون با توجه به شرایط کنونی افغانستان صحبت بر این است که هلمند را طالبان تصرف کند و اگر قرار شد مذاکره ای هم انجام دهند از موضع قدرت باشد نه ضعف، بر همین اساس  هلمند در آینده مرکز و پایتخت طالبان خواهد بود و اگر مذاکرات صلح به نتیجه برسد و طرح آمریکایی ها عملیاتی شود مبنی بر این که که مناطق پشتون نشین در شرق و جنوب افغانستان بر اساس طرح ژنرال پترائوس در اختیار طالبان قرار بگیرد و این گروه را در قدرت شریک کنند تا دست از جنگ بردارند.

آنچه در خصوص افغانستان مطرح می شود همه به سیاست های امریکایی ها در این کشور بستگی دارد مبنی بر این که ساختار حکومت در این کشور چگونه باید باشد. یعنی بایدآمریکایی ها تصمیم نهایی خود را گرفته باشند را در خصوص نحوه اداره افغانستان
گرفته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار