رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دغدغه آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه کودکان گفت: بر اساس آمار 25 درصد مددکاران اجتماعی کشور، تحصیلات مرتبط داشته و شهر تهران فقط 25 مددکار اجتماعی متخصص دارد.
کد خبر: ۱۴۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴ 14 December 2015
فاطمه دانشور روز دوشنبه در نشست خبری در معاونت اجتماعی شهرداری تهران اظهارکرد: نبود مددکار اجتماعی از جمله مشکلات پیش روی رفع آسیب های اجتماعی در کشور است.
وی با بیان اینکه آمار وضعیت مددکاری اجتماعی نگران کننده است، گفت: 75 درصد از افراد فعال در مددکاری اجتماعی تحصیلات غیر مرتبط دارند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: وجود مددکاران اجتماعی متخصص در کاهش آسیب های اجتماعی و حمایت از این افراد برای بازگشت به وضعیت مطلوب تاثیر زیادی دارد.

دانشور تصریح کرد: اگر در بیمارستان هایی که محل مراجعه زنان آسیب پذیر است، مددکار اجتماعی متخصص و حرفه ای حضور داشته باشد پدیده فروش کودک اتفاق نمی افتد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای کشور آمار مددکار اجتماعی صفر است افزود: در شهر تهران نیز تنها 25 مددکار اجتماعی متخصص وجود دارد.

مدیرخیریه مهرآفرین با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده های زندانیان نیازمند حضور مددکار اجتماعی حرفه ای برای پیش گیری از آسیب هستند اظهار کرد: بسیاری از آسیب های اجتماهی زنان کارتن خواب و کودکان در پی زندانی شدن سرپرست خانواده ایجاد می شود که برای پیشگیری از این وضعیت باید مددکار اجتماعی در زمان مناسب به وضعیت خانواده های زندانیان رسیدگی کند.

وی با طرح این سوال که چه کسی وظیفه حمایت از زنان و فرزندان زندانیان را بر عهده دارد تاکید کرد: انجمن حمایت از زندانیان دارای ردیف بودجه از دولت بود که از سال 77 این اعتبار در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار می گیرد و کمیته نیز جوابگوی نیاز خانواده های زندانیان نیست.

دانشور با اشاره به خلا وجود مددکار اجتماعی برای حمایت از خانواده های زندانیان اظهار کرد: 900 پست مددکار اجتماعی در انجمن حمایت از زندانیان فعال هستند و تنها برای پنج درصد از زندانیان پرونده مددکاری اجتماعی تشکیل شده است.

وی گفت: 34 درصد مددکاران اجتماعی این انجمن دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم هستند.
عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: در ناجا، بهزیستی و سایر نهادها نیز با خلا مددکار اجتماعی متخصص روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه باید نگران کودکان آسیب دیده باشیم گفت: کاش آنقدر که نگران سیب زمینی های دفن شده بودیم، نگران کودکان کشور باشیم. 

*خلا مددکار اجتماعی در کمپ شفق 
دانشور در ادامه از خلاء بزرگ مددکار اجتماعی در کمپ شفق نیز خبر داد و گفت: این موضوع به ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شده و پس از گذشت سه هفته قرار شد مددکاران با معتادان جمع آوری شده گفت و گو کنند. 

وی اظهار کرد: بسیاری از زنان کارتن خواب که جمع آوری شدند فرزندان خود را به دوستان معتاد خود و یا به مدرسه سپرده بودند که این کودکان در معرض تهدید قرار دارند. 
دانشور یادآور شد: ستاد مبارزه با مواد مخدر کمپ شفق را به پیمانکار بخش خصوصی داده بهزیستی نیز با متادون آسیب دیدگان را درمان می کند. 

*در برنامه ششم توسعه به آسیب های اجتماعی توجه نشده است 
دانشور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه به مشکلات آسیب دیدگان اجتماعی توجهی نشده است.

وی گفت: در این برنامه ایجاد ستاد توانمند سازی فقرا و نیازمندان عنوان شده است اما تعریف فقرا و نیازمندان با آسیب دیدگان اجتماعی متفاوت است.

وی خاطر نشان کرد: افرادی از جمله معتادان، دو جنسه ها و خانواده زندانیان آسیب دیدگان اجتماعی هستند.

*ضعف قانون حمایت از کودکان
دانشور همچنین با انتقاد از ضعف قانون حمایت از کودکان اظهار کرد: موسسه خیریه مهرآفرین که در حوزه زنان و کودکان آسیب دیده فعالیت دارد در مدت 40 روز گذشته حدود 40 گزارش از سه بیمارستان منطقه 12 شهرداری تهران دریافت کرده که پدر و مادر نوزاد هردو معتاد هستند.

وی گفت: در این خانواده ها کودکان دیگری بین در سن 11 تا 13 سال زندگی می کنند که بازمانده از تحصیل و فاقد مدارک هویتی و نیازمند حمایت هستند.

عضو شورای شهر تهران افزود: خلا قانون موجب شده است تا بهزیستی نتواند این کودکان را از خانواده تحویل بگیرد.

دانشور با بیان اینکه تحویل این کودکان به بهزیستی تنها با دستور قاضی ممکن است گفت: این کودکان زمانیکه دارای آسیب جسمی شوند بر اساس قانون به بهزیستی تحویل می شوند.
وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه نهادهای عمومی در موضوع کودکان چه کرده اند، گفت: به وظایف سازمان های غیر دولتی از جمله شهرداری ها و هلال احمر در حوزه کودکان آسیب دیده پرداخته و وظایف آنها مشخص شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چرا باید طرح حمایت از کودکان هشت سال در مجلس بماند افزود: دغدغه اصلی نمایندگان کودکان نیستند و آنان مسائل مربوط به کودکان را نمی دانند.

*سند نهاد ملی حمایت از کودکان طراحی شده است
دانشور با بیان اینکه موسسه خیریه مهرآفرین پژوهش هایی را در حوزه آسیب های اجتماعی انجام داده است گفت: این پژوهش ها هفته آینده در قالب کتاب رونمایی می شود.
وی گفت: در این پژوهش به موضوع کودکان، اعتیاد، فقر و دیگر موارد اشاره شده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این موسسه نهاد ملی حمایت از کودکان را طراحی کرده است خاطر نشان کرد: به دنبال ایرانی هستیم که در آن تمام حقوق مادی و معنوی کودکان به شایسته ترین نحو تحقق پیدا کند و فرصت خود شکوفایی برای آنان فراهم شود.
رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با مطالعه سندی که توسط این موسسه انتشار خواهد یافت مسئولان بهانه ای برای ندانستن موضوعات مرتبط با کودکان نخواهند داشت.

وی یادآور شد: این سند با در نظر گرفتن نیازها و منافع کودکان و سیاستگزاری توسعه کودکان و برقراری هماهنگی میان متولیان امر تهیه شده است.

دانشور اظهار کرد: در این سند که دارای ساختار حاکمیتی - مدنی است، سه کمیسیون سیاستگزاری، هماهنگی و نظارت پیش بینی شده است. 

*ادغام وزارت رفاه و تامین اجتماعی با وزارت تعاون اشتباه دولت گذشته

دانشور با بیان اینکه حوزه مسائل اجتماعی نگاه جناحی و سیاسی ندارم تاکید کرد: ادغام وزارت رفاه و تامین اجتماعی با وزارتخانه تعاون و کار در دولت قبل درست نبود.

دانشور با بیان اینکه در حال حاضر کودکانی هستند که در کارخانجات آجرپزی کار می کنند و ماهانه 300 هزار تومان دریافت می کنند اظهار کرد: تا کنون حتی یک بازرس از وزارت کار وضعیت کار این افراد را مورد بازرسی قرار نداده است.
وی خواستار احیای وزارت رفاه و تامین اجتماعی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار