محمود صادقی، در گفت‎وگو با تابناک تهران
نماینده مردم تهران در مجلس دهم تاکید کرد که منافع ملی ما اقتضا می کند با وجود سنگ اندازی برخی کشورها، جناح های غربی و جناح های سیاسی در داخل کشورمان، بر اجرا و تداوم برجام تاکید و پافشاری داشته باشیم و طرف مقابل را هم به اجرای دقیق و کامل این توافق وادار کنیم.
کد خبر: ۲۷۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹ 03 August 2016
محمود صادقی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در گفت‎وگو با تابناک تهران درباره ارایه گزارش هیات نظارت بر برجام گزارش درباره بدعهدی کشورهای غرب به مجلس، با تاکید بر اینکه هنوز این گزارش را مطالعه نکرده است گفت: به هر قراردادی که بین دو طرف منعقد می شود به خصوص قراردادهایی که تعهدات دراز مدت در آن وجود دارد همیشه امکان اینکه در جریان اجرا با مشکلاتی مواجه شود و و احتمالا طرفین تعهدات خود را به طور کامل اجرا نکنند وجود دارد به همین دلیل در نظامات حقوقی مطالبه خسارت و فسخ و... پیش بینی شده است.

او با اشاره به پروسه طولانی منتج به توافق هسته ای گفت: به هر حال در این قرار داد بین المللی که 6 کشور قدرت جهانی یک طرف آن هستند و طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران در پی یک مناقشه طولانی بین المللی و به سختی به دست آمد و اینکه اکنون انتظار داشته باشیم مفاد آن به راحتی و به سرعت اجرایی شود انتظار خیلی متعارف و معقولی نیست.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه از ابتدا هم قابل پیش بینی بود که در جریان اجرای برجام، تعهدات طرفین به مشکلاتی بر خواهد خورد گفت: به هر حال تحریم ها به مدت طولانی به طور ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده بود و نظام اققصادی ما را دچار مشکلات شدیدی کرده بود؛ تحریم هایی که دارای ابعاد همه جانبه ای بود؛ هم جنبه نظامی و امنیتی داشت و هم جنبه اقتصادی که شرایط اداره کشور را از حالت عادی خارج کرده بود. بر همین اساس قابل پیش بینی بود که بازگشت به قبل و عادی شدن شرایط زمان بر خواهد بود.

صادقی با اشاره به کشورهایی دارای شرایط مشاببه جمهوری اسلامی ایران گفت: با به عنوان مثال کشوری همانند عراق که در زمان حاکمیت صدام حسین تحت شدیدترین تحریم ها قرار گرفته بود با وجود تغییر حاکمیت و روی کار آمدن حکومتی مطلوب کشورهای غربی هنوز تحت اعمال تحریم هایی است که در زمان صدام وضع شده است و این هیچ ربطی به بدعهدی طرف مقابل این کشور ندارد. 

او افزود: بر این اساس این انتظار که ظرف 6 ماه از زمان آغاز اجرای برجام بخواهیم آثار رفع تحریم ها را به طور کامل در همه ابعاد شاهد باشیم انتظار متعارف و معقولی نیست هر چند نباید کارشکنی طرف های غربی به خصوص آمریکایی ها برای سرعت بخشیدن اجرای برجام و رفع آثار تحریم ها را هم انکار کرد.
 
نماینده مردم تهران ادامه داد: ما بعد از مناقشه هسته ای و پس از سال ها مقاومت با هدایت رهبری توانستیم به توافقی دست پیدا کنیم که تامین کننده منافع دو طرف باشد که از یک سو به درست یا نادرست، نگرانی هایی که نسبت به برنامه هسته ای ما وجود داشت رفع شد و از سوی دیگر هم حقوق هسته ای ما به رسمیت شناخته شد و هم تحریم های ظالمانه ای که علیه مردم کشورمان اعمال شده بود متوقف شد.

او تصریح کرد: بنابراین توافق هسته ای برای هر دو طرف به خصوص برای جمهوری اسلامی ایران یک توافق برد-برد بود چرا که هم به حق هسته ای خود دست پیدا کرد که تاکنون در نظام بین الملل سابقه نداشت که 6 کشور اذعان به حق هسته ای کشوری کنند و هم از شر تحریم هایی خلاص شد که ظرف همین شش ماه آن هم در رفع آن پیشرفت های قابل توجه ای داشته ایم. 

صادقی با بیان اینکه متاسفانه برخی در کشور نمی خواهند واقع بینانه مسائل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند از جمله اینکه درگیری و اختلافات ایران با آمریکا فقط مربوط به بحث هسته ای نشده و نمی شود گفت: دو کشور از بعد انقلاب به این سو خصوصا پس از تسخیر لانه جاسوسی دچار اختلافات عدیده ای بوده اند و بخش زیادی از تحریم های اعمال شده علیه ایران ناشی از این اختلافات بوده است.

او افزود: بنابراین این انتظار که با برجام و توافق هسته ای همه تحریم ها علیه کشورمان که بخش زیادی از آن ناشی از اختلافات ایران و آمریکا بوده لغو و متوقف شود انتظار به جا و درستی نیست چرا که در مفاد توافق هسته ای هم چنین موضوعی ذکر نشده است.

عضو فراکسیون امید تاکید کرد: در هر صورت بدخواهان ایران در کشورهای غربی از جمله تندروهای جمهوری خواه و همچنین سازمان های تروریستی مثل منافقین و یا رژیم صهیونیستی به شدت از این توافق عصبانی هستند و اکنون نگران استمرار این توافقند و مسلما تداوم آن را به ضرر خود به نفع ایران و تامین کننده منافع ایران می دانند.

صادقی در خاتمه گفت: از این رو هر حرکتی چه از جانب کشورهای غربی و یا جناح هایی در کشورهای غربی و چه از جانب اسرائیل و همسایگان نابخرد پیرامون  کشورمان و چه از جانب جناح های سیاسی در داخل کشور که منافع حزبی و گروهی را ترجیح می دهند؛ در جهت تضعیف این توافق به زیان منافع ملی کشورمان است.

بنابراین منافع ملی ما اقتضا می کند که در مقابل کارشکنی برخی کشورها و جناح های غربی و جناح های داخلی در کشورمان روی اجرای توافق هسته ای پافشاری کنیم و از اجرای آن کوتاه نیاییم و هم خودمان به این توافق پایبند بمانیم و هم طرف های غربی را وادار به اجرای آن کنیم. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار