لاسجردی در گفت و گو با تابناک:
تابناک تهران- در مراسم استقبال اردوغان از رییس جمهور ایران تصویری از حرکات دست هشدارگونه روحانى به رییس جمهور ترکیه منتشر شده است. امکان دارد این هشدار بدلیل تلاش سعودى براى گنجاندن بندهاى ضدایرانى در بیانیه پایانى سند سران سازمان همکارى اسلامى باشد. نشست سران سازمان همکاری های اسلامی با میزبانی ترکیه در حالی که پادشاه عربستان نیز حضور داشت.
کد خبر: ۲۱۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ 15 April 2016
یک کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با تابناک در خصوص نشست سران سازمان همکاری های اسلامی در ترکیه گفت: این نشست در سایه قدرت های برتر منطقه ای ست که تلاش می کنند، تا اجماعی علیه ایران ایجاد کنند و نشانه هایی دال بر این مساله وجود دارد که با توجه به مجموعه حوادث و اتفاقاتی که در سوریه، لبنان و عراق به وجود آمده و چون نتوانستند به اهداف خود برسند، لذا درصدند تا ترتیبات امنیتی جدیدی را شکل بدهند. ترتیباتی که در شرایط فعلی با محوریت عربستان،ترکیه و قطر و کشورهای دیگری که در فرآیند بحران سوریه خود را به عنوان محور عربی- غربی تعریف کردند اکنون فعالیت خود را آغاز کرده و سعودی ها نیز تلاش می کنند به این محور عینیت بیشتری ببخشند.

حسن لاسجردی در ادامه این گفت و گو بیان کرد: به نظر می رسد تلاش آنها این است که یک جریان دو قطبی مقاومت – ضد مقاومت در منطقه شکل دهند.

وی افزود: عربستان در تلاش است تا تمرکزی در منطقه در شرایط فعلی ایجاد کند که چنانچه موفق شود یا نه، شرایط منطقه در حال حاضر به ویژه با تغییر رویکرد ترکیه و نوع نگاهی که مصری ها و برخی از کشورهای منطقه مانند پاکستان و برخی از کشورهای خلیج فارس، یک نگاه محاط کردن ایران  و بستن راه های ارتباطی که جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود دنبال می کند، است.

این کارشناس مسائل منطقه ای در ادامه اظهار داشت: اقداماتی که عربستان در طول یک سال گذشته در خصوص تحولات عراق،لبنان و سوریه و حتی به خط کردن برخی از کشورهای عربی مانند جیبوتی و دیگران چه در عرصه سیاست و چه در عرصه نفت و غیره دنبال کرده، اکنون در حال تعریف خود به عنوان نقطه هدف رقابت با ایران است.

لاسجردی سپس گفت: ترک ها بسیار فرصت طلب و منفعت محور هستند،اصطلاحا اگر نفت و امتیاز به کفه آنها سنگینی کند یا خیر سیاست های خود را تعریف می کنند و چون در گذشته نیز این نگاه را داشتند و با توجه به هیات هایی که به ایران اعزام کردند برای فعالیت های اقتصادی و بازار ایران را به عنوان یک بازار پرسود و منفعت می بینند حرکتشان در خصوص ایران زیگزاگی خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار