مدیر عامل سابق شبکه العالم در گفت و گو با تابناک:
تابناک تهران- «رییس جمهور آینده آمریکا با توجه به ارزیابی ها و آنچه در حال اتفاق است هیلاری کلینتون خواهد بود. حال این فرض را داشته باشیم که کس دیگری باشد در هر حال هر کس رییس جمهور باشد مجبور است برجام را اجرا کند چرا که منافع آمریکا در اجرای این سند است.»
کد خبر: ۲۰۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴ 27 March 2016
حسن بهشتی پور،کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با تابناک می گوید: رییس جمهور آمریکا اختیارات فراوانی دارد و می تواند در توافقات بین المللی و ملی این کشور اخلال ایجاد کند، ولی باید در قبال عملکرد خود هزینه پرداخت کند. اگر سابق بر این،آمریکا  5+1 را با خود علیه ایران هماهنگ می کرد، بهانه های مختلفی داشت اما اکنون ایران این بهانه ها را در چارچوب برجام از بین برده و سبب شده که نتواند بهانه جدیدی داشته باشد. بنابراین اگر رییس جمهور آمریکا بخواهد اقدامی علیه اجرای برجام انجام دهد، باید تکروی کند و در این شرایط در انزوا قرار می گیرد، چرا که اتحادیه اروپا،روسیه وچین با آمریکا هماهنگ نخواهد بود. به طور کلی این کشور از نظر حقوقی باید برجام را اجرا کند اما در عین حال می تواند در روند اجرا اخلال ایجاد کند که درصد آن زیر 5 درصد است.

این کارشناس مسائل هسته ای در ادامه گفت: نکته بعدی در این زمینه این است که برجام به این دلیل امضا شد که آمریکایی ها منافع خود را را نیز در آن دیدند، بنابراین رییس جمهور بعدی بدون این که در نظر بگیریم که جمهوری خواه یا دموکرات است منافع کشورش را دنبال می کند در شعار های انتخاباتی حرف های زیاید زده می شود اما زمانی که فردی در این کشور رییس جمهور می شود باید منافع ملی این کشور را دنبال کند. منافع ملی آمریکا نیز بر اساس ارزیابی ها در اجرای برجام است نه در لغو و یا سنگ اندازی در اجرای آن.

مدیرعامل سابق شبکه العالم بیان کرد: نکته مهمتر این است که نباید تحریم های غیر هسته ای را با تحریم های هسته ای یکی بدانیم. برجام فقط لغو تحریم های هسته ای و تحریم هایی به بهانه مسائل هسته ای ایجاد شده بوده و این به این معنا نیست که نسبت به سایر ادعاهایی که سال ها در زمینه حقوق بشر،مسائل موشکی و یا تروریسم به صورت ناعادلانه آن را بهانه کرده اند مارا تحریم نکنند.بنابراین باید بگوییم که تحریم هایی که بر اساس برجام رفع و وضع نمی شود مربوط به مسائل هسته ای ست و به سایر بهانه جویی های غرب مربوط نیست،چرا که انها راه خود را سال هاست می روند و ما هم راه خودمان را دنبال می کنیم.

منبع: تابناک
برچسب ها: برجام ، اجرا ، آمریکا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار