سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه آمریکا و چین از اعضای اصلی سازمان تجارت جهانی فقط منافع خود را در این سازمان دنبال می کنند، گفت: اکنون زمان پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی نیست.
کد خبر: ۵۸۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ 08 April 2018

رحیم زارع در گفتگوی ویژه خبری افزود: پیوستن به سازمان تجارت جهانی الزاماتی از جمله اصلاح وضع نابسامان بانکی، داشتن راهبرد توسعه صنعتی و تجارت بلندمدت، هماهنگی میان سیاست های پولی و بانکی،­اصلاحات گمرکی و ساماندهی به وضع مناطق آزاد­می خواهد که اکنون این شرایط فراهم نیست.

وی گفت: برجام فرصت مناسبی برای پیوستن کشورمان به سازمان تجارت جهانی بود اما از آن استفاده نشد.

زارع افزود: سهم ایران از 38 هزار میلیارد دلار ­­تجارت جهانی 33 صدم درصد است و در سال گذشته 54 میلیارد دلار واردات در مقابل 47 میلیارد دلار صادرات داشته ایم و این نشان می دهد شرایط کشور برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی مناسب نیست.

وی گفت: البته نقش سازمان تجارت جهانی با موافقت نامه های منطقه ای در حال کمرنگ شدن است.

زارع افزود: کشور امروز ثبات اقتصادی ندارد و قوانین کشورمان با قوانین سازمان تجارت جهانی هماهنگ نیست زیرا اکنون هر قانونی در مجلس نوشته می شود برای فرار از تحریم هاست.

وی گفت: کشورهایی­ در پی سازمان تجارت جهانی می روند که شرایط عادی داشته باشند اما دولت ایران راهبردی برای حمایت از اقتصاد کشور ندارد.

زارع افزود: این مسئله را نیز باید در نظر داشت که امریکا و چین اعضای اصلی سازمان تجارت جهانی هستند اما فقط منافع خود را دنبال می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار