معاون فرماندار:
معاون برنامه‌ریزی فرماندار شمیرانات اعلام کرد: از ۱۵ خرداد ماه، ۵۵۰ خانواده از عشایر (حدود ۳۷۰ خانوار) و ۶۸ نفر از زنبورداران در پارک ملی لار مستقر و تا ۱۵ شهریور ماه سکونت خواهند داشت.
کد خبر: ۱۱۷۱۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴ 16 June 2024

کاظم فرخ‌زاد روز یک‌شنبه در گفتگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: تعداد دام‌های سبک ۸۹ هزار و ۵۱۰ راس شامل گوسفند و بز، و تعداد کلنی‌های زنبور عسل به ۱۶ هزار و ۱۵۴ می‌رسد.

وی ادامه داد: از محصولات عشایری این دشت می‌توان به گوشت قرمز، پشم، شیر خام و مشتقات آن شامل ماست، خامه، کره، کشک و دوغ با توجه به امکانات موجود اشاره کرد.

معاون برنامه‌ریزی، اداری و مالی فرماندار شمیرانات ضمن اشاره به ایجاد دبیرخانه دائمی دشت لار با محوریت این معاونت برنامه‌ریزی و عضویت ادارات مربوطه در سال جاری به تشریح وظایف آن پرداخت تأکید کرد: هدف از ایجاد دبیرخانه دائمی دشت لار، مدیریت واحد این میراث ملی با خرد جمعی در زمینه‌های مختلف از جمله ملاحظات زیست محیطی، عشایری، گردشگری و ... است، تا با حداکثر صیانت از پارک ملی لار، بیشترین بهرمندی از ظرفیت‌های کم‌نظیر آن نیز صورت پذیرد.

فرخ‌زاد ادامه داد: جلوگیری از تخریب محیط زیست و تهدید حیاط وحش، جلوگیری از آلودگی آب با توجه به تأمین بخشی از آب شرب شهر تهران توسط سد لتیان، و احیای پوشش گیاهی دشت لار از دستورکار‌های مهم دبیرخانه است.

وی خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات لازم برای احیای پوشش گیاهی دشت لار، زمان‌بندی صحیح ورود عشایر و دام‌ها به دشت لار، جلوگیری از ورود دام مازاد، ورود زنبورداران براساس ظرفیت منطقه، جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز با تشدید نظارت‌های اداره حفاظت محیط زیست لار و پلور و همکاری کلانتری ۱۶۵ لتیان در گیت ورودی دشت لار، تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز پیشین با همکاری دادستانی لواسانات و رودبارقصران، اداره امور منابع آب شمیرانات، و حفاظت محیط زیست لار و پلور و امور عشایری است.

فرخ‌زاد در بخش ساماندهی گردشگران در سال جاری نیز اشاره و اعلام کرد: ممنوعیت ورود هرگونه خودرو حامل گردشگران (آفرود یا سواری) به دشت لار در این دبیرخانه به تصویب رسید؛ البته هیچ ممانعتی برای ورود گردشگران پیاده و کوهنورد وجود ندارد.

براساس این گزارش؛ پارک ملی لار با مساحتی افزون بر ٣٠ هزار هکتار، یکی از مناطق طبیعی حفاظت شده و شگفت انگیز ایران با اکوسیستم‌های کوهستانی مرتفع و آبی است. دشت لار از شرق به کوه دماوند و پلور، از شمال به استان مازندران و از جنوب و غرب به شمیرانات استان تهران محدود می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار