مخبر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران آخرین جزئیات لایحه ضوابط «نما» را تشریح کرد.
کد خبر: ۴۶۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲ 13 June 2015
محمدمهدی تندگویان در مورد سرانجام لایحه ضوابط نما در پایتخت گفت: تشکیل کمیته نما سال گذشته بدون مصوبه شورای شهر، به مناطق ابلاغ شد اما از آنجایی که لایحه به تصویب نهایی شورا نرسیده بود، اعضای شورا نسبت به این ابلاغ واکنش نشان دادند.

وی با بیان اینکه در اواخر دوره مدیریت معاون سابق شهرسازی شهرداری تهران(نادری)، در جلسه‌ای مشترک با اعضای شورای شهر، اعضای کمیته نما و عضو ناظر شورای شهر در مناطق انتخاب شدند، افزود: بااینکه سال گذشته لایحه نما بدون مصوبه شورا به مناطق ابلاغ شد اما ثمره مثبتی نیز داشت چراکه این لایحه به مناطق رفته و بازتاب‌های مثبت و منفی احصا و در جلسه‌ای که با حضور معاونان شهرسازی مناطق22گانه، برگزار شد ضمن اعلام نقاط ضعف این لایحه، در راستای اصلاح آن گام برداشته شد.

تندگویان با بیان اینکه لایحه ضوابط نما هنوز جامع نیست ادامه داد: در بحث نما دو نکته «متریال و مدل استفاده» از آن و همچنین «المان» بسیار مهم است؛ هرچند که المان و طراحی بحثی پیچیده است و نمی‌توان افراد را محدود به نمای خاص کنیم چرا که به دنبال ایجاد محدودیت بصری شهری نیستیم و تنها می‌توانیم در مورد عدم استفاده از برخی المان‌ها سخن به میان آوریم.

مخبر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در مورد بحث متریال نیز با بیان اینکه باید جنس، ضریب و درصد به کار گرفته شده در نمای ساختمان مشخص شود، گفت: مشکل این است که هنوز مصالح و استانداردهای عمومی درستی وجود ندارد و این مسئله عدم پیوند نما با سازه را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در نما، بحث زلزله است گفت: هیچ کدام از سازه‌ها در برابر زلزله ایمن نیستند و معتقدیم به محض بروز کوچکترین اتفاق در سازه‌ها، بسیاری از نماها جان مردم را می‌گیرند الخصوص نمای سنگ و شیشه که در ارتفاعات بالا به کار گرفته می‌شود.

تندگویان با بیان اینکه در لایحه ضوابط نما، متریال بهینه در بنا و میزان ضرایب آن درج شده است گفت: به نظر می‌رسد پس از اصلاح، این مصوبه در 6 ماهه اول ابلاغ شود و پس از آن نیز در پایانکار ساختمان‌ها وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه باید نمای ساختمان‌های جدید در کمیته نمای مناطق تایید شود گفت: اگر فردی بدون هماهنگی کمیته نما، ساختمانی را بسازد با تصویب این لایحه،شهرداری می‌تواند نسبت به تخریب نما وارد شود.

تندگویان بابیان اینکه در لایحه ضوابط نما ضریب به کارگیری مصالح، ایمنی و پیوند باسازه در نظر گرفته شده است گفت: سعی داریم تا الگوهای ساخت نما را ابلاغ کنیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار