تابناک تهران - آذر منصوری فعال سیاسی به تجارب مجالس گذشته اشاره کرد و گفت : تا کنون ۹ مجلس در ایران شکل گرفته و بیشترین حضور زنان در آن ۱۹ نفر یا به عبارتی بین ۳. ۵ یا ۴ درصد بوده است. این تجربیات نشان می‌دهد که افزایش مشارکت زنان نیازمند استفاده از یک ابزار موثر است.
کد خبر: ۴۲۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵ 01 June 2015
نگاهی به درصد اندک زنان در مجلس شورای اسلامی نسبت به دیگر مجالس دنیا باعث می شود که بتوان گفت جای زنان در این نهاد مهم و اثرگذار تقریبا خالی است. این خلاء در حالی احساس می شود که شاهد هستیم احزاب سیاسی نیز سازوکاری برای افزایش مشارکت زنان ندارند .

در این شرایطی برخی از زنان فعال سیاسی سهمیه بندی جنسیتی را بهترنی شیوه برای افزایش مشارکت زنان میدانند. این گروه با تاکید بر این که کشورهای مختلف – به خصوص همسایگانی همچون افغانستان – از این شیوه بهره گرفته اند ، می گویند که برای حرکت در مسیر توسعه سیاسی که یکی از مولفه های آن افزایش مشارکت زنان است  ، بدون ایجاد تبعیض مثبت در این زمینه محقق نخواهد شد.

آذر منصوری فعال سیاسی اصطلاح طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت و گو با تابناک تهران به تجارب مجالس گذشته اشاره کرد و گفت : تا کنون ۹ مجلس در ایران شکل گرفته و بیشترین حضور زنان در آن ۱۹ نفر یا به عبارتی بین ۳. ۵ یا ۴ درصد بوده است. این تجربیات نشان می‌دهد که افزایش مشارکت زنان نیازمند استفاده از یک ابزار موثر است.

وی با تاکید بر اینکه میانگین حضور زنان در مجالس دنیا در یک دهه گذشته از ۲۰ درصد فرا‌تر رفته است، گفت: در شرایط کنونی که با میانگین حضور زنان در مجالس دنیا فاصله معناداری داریم و نهادی مثل مجلس که با تصویب طرح‌ها و لوایح در مورد مسایل ملی و کلان جامعه و ساختار حقوقی کشور ارتباط دارد از حضور نیمی از جمعیت کشور خالی است باید برای از میان برداشتن این خلاء و آسیب‌های آن در بلندمدت فکری کرد. 

نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه کشورهای دیگر برای پرکردن این خلاء از مکانیزم سهمیه بندی استفاده کرده‌اند، گفت: خیلی از کشورهای توسعه یافته که میزان حضور زنان در پارلمان آن از ۳۰ درصد فرا‌تر رفته است در نقطه آغاز همین مرحله را پشت سرگذاشته‌اند لذا وقت آن است که در جمهوری اسلامی که رهبر آن بر دخالت زنان در حکومت داری اعتقاد دارد نیز از این روش استفاده کنیم. 

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب اکنون که هیچ روشی برای افزایش مشارکت سیاسی زنان نیست و تجربه نشان داده که زنان با فقدان تجربه لابی‌گری و عدم توان اقصادی نمی‌توانند در فهرست‌ها قرار گیرند باید حتما از این مکانیزم استفاده کرد. از جریان اصلاح طلب انتظار می‌رود که با استفاده از این روش در بزنگاه انتخابات در این عرصه فرهنگ سازی کند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اهمیت کیفیت حضور زنان و نگاه سیاسی آنان در مجلس شورای اسلامی گفت: به خاطر اهمیت نگرش سیاسی نمایندگان است که تاکید دارم جریان اصلاح طلب این سهم را در فهرست انتخاباتی خود در نظر گیرند. در مقابل اصولگرایان نیز حتما میزان مشخصی از مشارکت را در درون جریان خود در نظر می گیرند.  

گفتنی است که اعمال این سهمیه در فهرست های انتخاباتی جریان های سیاسی مخالفانی نیز دارد. برخی از کارشناسان سیاسی بر این باورند که اعمال تبعیض از روح دموکراسی فاصله دارد و نباید به سمت آن رفت . این درحالی است که برخی دیگر از کارشناسان و فعالین سیاسی کشور نسبت به وجود پتانسیل تامین سی درصد از فهرست های انتخاباتی از سوی جامعه زنان کشور تردید هایی دارند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار