عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید برای احیای محله های قدیمی شهر تهران از ظرفیت مردم ساکن محل استفاده شود گفت: سنت های پایدار محله های قدیمی شهر تهران باید احیا شود.
کد خبر: ۳۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸ 09 May 2015
به گزارش ایرنا احمد مسجد جامعی در آیین تجلیل از معلمان و اساتید تهران پژوه در خانه اندیشمندان علوم انسانی افزود: تعداد زیادی قهوه خانه در محله های قدیمی شهر تهران وجود دارد که سنت هایی از جمله پرده خوانی و شاهنامه خوانی در آن برگزار می شد.

وی گفت: در برخی از این قهوه خانه ها هنوز پرده ها وجود دارد و می توان با توجه به این سنت ها محله های قدیمی شهر تهران را احیا کرد. 

مسجد جامعی در ادامه به ارائه گزارش تهرانگردی و بیان بخشی از کتاب تهرانگردی که در دست چاپ است پرداخت و افزود: اولین تهرانگردی مربوط به محله دروازه غار شهر تهران بود.

وی گفت: این گزارش به دنبال سیاه نمایی نبوده و فقط به اتفاقات شهر تهران می پردازد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تعداد زیادی قهوه خانه نیز در محله دروازه غار شهر تهران وجود دارد که تصاویر آنها در آثار سینمای ایران مشاهده می شود افزود: بسیاری از کارگردانان بزرگ سینمای ایران در این منطقه و قهوه خانه های آن، فیلم ساخته اند.

وی پیشنهاد کرد که برنامه ریزی توسعه این محلات بر توسعه قهوه خانه ها قرار گیرد.

مسجدجامعی با انتقاد از بی توجهی به محله دروازه غار و میراثی که دارد خاطرنشان کرد: چه اشکالی دارد که شاهنامه خوانی و پرده خوانی در قهوه خانه ها داشته باشیم؟ چرا برای استفاده از سرمایه های بومی آنجا برنامه ریزی نمی کنیم؟ 

وی گفت: همیشه راه هایی را جستجو می کنیم که هیچ نسبتی با تاریخ و سنت محلات شهر تهران ندارد و در این راه دست مردم را نیز قطع می کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران راه توسعه و رونق محله را توجه به میراث آنجا و انسان های دلسوز محله های شهر تهران عنوان کرد.

وی گفت: مردم محله می توانند منطقه را به محلی برای عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی امروزی و احیای پرده خوانی و شاهنامه خوانی آماده کنند و این کار به امنیت بیشتر در محل نیز منجر می شود.

بر اساس این گزارش در این آیین رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز با اشاره به دو روش توسعه در حوزه گردشگری گفت: توسعه عرضه، یعنی ارائه خدمات و جذابیت ها و توسعه ایجاد تقاضا در سفر در گردشگری مطرح است.

وی افزود: برنامه تهران گردی هر دو روش توسعه را داشته و در بین رسانه ها و مردم جایگاه یافته است.

خسروآبادی با بیان اینکه در نوروز امسال 27 درصد افزایش اقامت در پایتخت داشتیم افزود: اطلاعاتی از تهران که از سوی برنامه تهرانگردی منتشر شد، شهر تهران را مقصد گردشگری در نوروز قرار داد.

وی با اشاره به تاثیر برنامه های تهرانگردی در توسعه گردشگری در شهر تهران گفت: اکنون دفترهای گردشگری بخشی از فعالیت خود را به تهران اختصاص داده و تورهای تهرانگری برپا می کنند.

بر اساس این گزارش در این آیین از دکتر مصطفی بهزاد، دکتر پروانه شاه حسینی و استاد علی اکبر محمودیان، از اساتید دانشگاه و تهران پژوه تجلیل شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار