وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین روز برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نمایشگاه دیدن کرد.
کد خبر: ۳۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳ 08 May 2015
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش میهمان ویژه بخش کودک و نوجوان بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روز دوم برگزاری بود.

او ابتدا به سالن 24 رفت و در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا حاجیان‌زاده مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دیدار کرد. وزیر آموزش و پرورش در ادامه نظر خود را درباره شعار «کودک و خانواده، کتاب و مهربانی» این‌گونه بیان کرد: این شعار انتخاب بسیار مناسبی برای بخش کودک و نوجوان است. امیدواریم آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان فراگیر در ارتباط میان حاکمیت و ملت بتواند نقش خود را در تحقق این شعار به خوبی ایفا کند. انجمن اولیا و مربیان و معاونت پرورشی و فرهنگی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که بخش تالیف کتاب های درسی را دنبال می کنند، همگی مخاطب این شعار هستند. امیدواریم به تدریج در بستر آموزش و پرورش شاهد تحقق هر چه بیشتر این شعار به سهم خود باشیم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین نمایشگاه بین المللی کتاب را رویدادی مهم، گسترده و تاثیرگذار دانست و افزود: برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب حاصل ماه ها برنامه ریزی و تلاش های عزیزان در وزارت ارشاد و سایر دستگاه هاست و من به سهم خود از آن قدردانی می کنم. حداقل با توجه به مشاهداتم می توانم بگویم در بخش کودکان و نوجوانان نقصی ندیدم و می بینم که همه با تلاش مشغول فعالیت برای برگزاری هرچه بهتر این اتفاق هستند.

وی ادامه داد: از این که توفیق پیدا کردم در نمایشگاه کتاب حضور یابم، خدا را شکر می کنم. به نظر می رسد با وجود این که روز دوم برگزاری نمایشگاه است، استقبال کم نظیری از آن صورت گرفته است. قبل از آمدن به غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم به غرفه های مختلف سر زدم.

فانی با اشاره به یک کار ویژه در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: یک اتفاق خوب این غرفه حضور راهنمایانی است که به خوبی درباره ویژگی های هر کتاب و ارزش های آن و میزان تناسب آن برای گروه های سنی مختلف، مردم را هدایت می کنند. این نشان می دهد آموزش و پرورش نه صرفا با هدف آموزشی بلکه در زمینه تربیتی هم رسالتی بر ای خود قائل و به آن وفادار است.

فانی در پاسخ به این سوال که در پیش گرفتن چه راهکارهایی از سوی آموزش و پرورش می تواند کودکان را به مطالعه ترغیب کند، گفت: جناب رییس جمهور مهر ماه سال 92 هنگام بازگشایی مدارس به وزارت آموزش و پرورش تاکید کردند که موضوع تقویت درس انشا، زنگ گفت و گو و کتابخوانی را با جدیت دنبال کنند. تاکید بر کتاب و کتابخوانی در مدارس هم به توسعه کتابخانه های کلاسی در یکی دو سال اخیر منجر شد و رشد چشم گیری در این زمینه داشتیم. همچنین سه روز قبل در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب آقای روحانی لازمه توسعه کتابخوانی را در توجه به حوزه آموزش و پرورش دانستند؛ چراکه دانش آموزان باید از سنین کودکی و نوجوانی باید به کتابخوانی و مطالعه عادت کنند.

او درباره تعامل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: سال 82 تعاملی بین آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری وجود داشت که از تجربیات کانون در مدارس استفاده می کردیم. امسال نیز بیش از 2150 دبستان که روزهای پنج‌شنبه هم باز هستند، در این روز برنامه «یک روز بانشاط» را اجرا می‌کنند و در این مسیر از تجربیات کانون بهره می برند. این شروعی برای بهره برداری بیشتر از خروجی های ارزشمند و تجربه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: همچنین نهادی در کانون با عنوان هسته فکری فعال است که به توصیه مقام معظم رهبری شکل گرفته است. در آن صاحب نظران زیادی حضور دارند که نظرات و پیشنهاداتی را برای گسترش فرهنگ مطالعه در مدارس و بین کودکان و نوجوانان ارائه و بررسی می کنند.

فانی در جریان بازدید خود به برخی دیگر از انتشاراتی‌های کودک و نوجوان هم سر زد.

ناشران حوزه کودک و نوجوان با شعار «کودک و خانواده، کتاب و مهربانی» به نمایشگاه کتاب آمده و تا 26 اردیبهشت از ساعت 10 تا 20 میزبان علاقه‌مندان به کتاب کودک هستند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار