مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با تاکید بر اینکه طی چند سال اخیر جهت کاهش آلودگی هوا هیچگونه اقدام موثری انجام نشده است گفت : با شروع فصل زمستان در صورت عدم وزش باد و نزول برکات آسمانی وضعیت آلودگی هوا بحرانی و هوای شهر برای شهروندان غیرقابل تنفس می شود .
کد خبر: ۱۲۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰ 15 November 2015
ولی الله آذروش با اشاره به اینکه افزایش و کاهش روزهای پاک در این چند سال نیز بدون تردید تنها به وضعیت اقلیمی و آب و هوا ارتباط داشته و نتیجه اقدام خاصی توسط مسئولین امر و یا شهروندان نمی باشد و یا حداقل اقدامات انجام شده تاثیر بسیار ناچیزی در مدیریت بحران آلودگی هوا داشته است.  

وی با اشاره به ارتقا کیفیت سوخت از سال 92، تصریح کرد : این اقدام دولت جهت کاهش آلودگی هوا بسیار ارزشمند می باشد. ولی جهت مدیریت بحران آلودگی هوا مجموعه ای از اقدامات  بصورت همزمان نیاز است. استفاده از سوخت با کیفیت یورو 4 در خودرویی با استاندارد یورو2 که پس از گذشت سه سال همان شرایط پایین استاندارد یورو2 خود را نیز حفظ نکرده ، قطعاً هیچ کمکی به کاهش تولید آلایندگی خودرو نخواهد کرد.

وی تاکید کرد : کارهای اصلاحی در این زمینه بایستی به طور موازی انجام گردد. بدین معنا که از تردد خودورهای فرسوده و یا فاقد صلاحیت و شرایط معاینه فنی طبق قانون ممانعت به عمل آید. استاندارد تولید خودرو و موتورسیکلت به روز رسانی و مطابق استانداردهای روز دنیا گردد.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی تهران گفت : تردد خودروهای کاربراتوری که تولید آلایندگی آنها در حالت خوشبینانه 20 برابر یک خودرو با استاندارد یورو2 است و 45 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از تردد همین خودروهاست محدود شود. قانون معافیت معاینه فنی از 5 سال به 2 سال در مجلس شورای اسلامی اصلاح گردد تا کلیه خودروها ملزم به اخذ معاینه فنی گردند و پلیس طبق قانون نسبت به اعمال جریمه درخصوص خودروهای متخلف و فاقد معاینه فنی اقدام نماید و این وضعیتی که در حال حاضر بالغ بر 80%از خودروها در شهر تهران فاقد معاینه فنی   می باشند اصلاح شود.

آذروش تصریح کرد : استانداردهای حدود مجاز گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودروها توسط سازمان حفاظت محیط زیست به روز رسانی و سختگیرانه شود. حتی این حدود می تواند با توجه به شرایط آلودگی هر شهر و یا کلانشهر متغیر و قابل تعریف باشد.ارتقا و گسترش حمل ونقل عمومی و تسهیل در دسترسی آسان آن برای شهروندان با تمرکز و کمک همه جانبه دولت ساماندهی شود. با توجه به نقش 70% منابع متحرک یعنی وسایط نقلیه در آلودگی هوای شهر تهران این موارد حداقل اقداماتی است که جهت حل معضل آلودگی هوا لازم  می باشد.

وی با اشاره به تصمیم وزارت محترم کشور به ادامه طرح زوج و فرد گفت: تصمیم سازی جهت حل معضل آلودگی هوا بدون تردید با توجه به بزرگ بودن ابعاد مسئله، نیازمند ، کار تحقیقاتی و علمی با استفاده از بنیه بخش های  دانش بنیان و دانشگاهی، بهره بردن از الگوهای علمی سایر کشورهای موفق در زمینه مهار آلودگی هوا و منطبق سازی آن با شرایط کشور می باشد.

وی گفت : اجرای طرح های مقطعی، پاسخگوی نیاز همیشگی و رافع معضلات نبوده و گاهاٌ با گذشت زمان مشکلات جدیدی را به سیستم تحمیل می نماید. اعمال و برقراری طرح زوج و فرد در 12 سالی که از عمر آن می گذرد به نظر می رسد که با توجه به افزایش آلودگی هوا در این چند سال، تاثیر بسزائی نداشته و بایدحتماً طرح های دیگری جایگزین آن گردد. ضمناً براساس یکصدو بیست و دومین جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ، الزام داشتن معاینه فنی برای کلیه خودروها  جهت تردد در محدوده طرح زوج و فرد و اعمال قانون و جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربینهای ثبت پلاک مصوب گردیده است که بدون تردید این تصمیم سازی نیز در صورت عدم همراهی و همکاری پلیس ابتر خواهد ماند.

وی اظهار داشت : در خصوص برخورد قاطع و سختگیرانه با خودروهای فاقد معاینه فنی و تاثیر مستقیم آن در کاهش آلودگی هوا تمامی مسئولین متفق القول می باشند ولی متاسفانه به وضوح مشخص است که در مرحله اجرا  اتفاقی نیفتاده و مجددا" با شروع فصل زمستان دوباره با معضل افزایش آلودگی هوا روبرو هستیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار