چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها جمعه برگزار می‌شود
کد خبر: ۱۱۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰ 08 March 2015
کمتر از 5 روز دیگر بیش از 13 هزار و 500 نفر از کاندیداهای چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها به میدان رقابت با هم می‌روند تا پس از یک آزمون پر ازدحام در جمعه همین هفته 3 هزار و 540 نفرشان به عنوان برندگان این میدان، نظارت 354 محله شهر را بر عهده بگیرند.

فرصت تبلیغاتی کاندیداها از دو روز قبل آغاز شده و تا چهارشنبه همین هفته یعنی دو روز پیش از زمان رسمی برگزاری انتخابات ادامه می‌یابد. براین اساس داوطلبان دوره چهارم نزدیک به یک هفته زمان دارند تا هر آنچه می‌توانند تعداد بیشتری از شهروندان را به پای صندوق‌های رأی بیاورند. هر محله به 10 نفر شورایار احتیاج دارد که 7 نفر از آنها عضو اصلی و 3 نفر دیگر علی البدل هستند. 

امسال چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با دو سال تأخیر نسبت به دوره‌های قبل یعنی پس از 6 سال قرار است در 22 اسفند برگزار شود و البته اگر روند درست برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در پیش گرفته شود دوره پنجم انتخابات 4 سال بعد یعنی در سال 97 برگزار می‌شود.

 انتخابات چهارم، البته هم در نحوه برگزاری و هم در تأیید صلاحیت‌ها با دو چالش عمده مواجه بود که در نهایت با پا در میانی وزارت کشور و فرمانداری و همچنین بررسی دوباره پرونده کاندیداها و تأیید صلاحیت بیش از 97 درصد آنها ختم به خیر شد.

چالش اول به تصویب قانونی انتخابات شورایاری‌ها بر می‌گشت چراکه اساساً چیزی به نام انتخابات شورایاری‌ها در قانون وجود ندارد و براین اساس وزارت کشور هم نمی‌تواند مسئولیت صیانت از آرای شهروندان را بر عهده بگیرد.

هم‌اکنون اجرای انتخابات با شهرداری و نظارت اصلی بر آن هم بر عهده 9 نفر از اعضای شورای شهر گذاشته شده که بنا به گفته محمد سالاری رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورایاری‌های شهر تهران حدود 800 نفر از همکاران ستادی و 4 هزار نفر ناظر هم بر نحوه و روند برگزاری انتخابات چهارم نظارت می‌کنند علاوه بر این 2 هزار صندوق هم برای ریختن آرای مردم پیش‌بینی شده که 2 نفر ناظر بر هر صندوق نظارت می‌کنند.

با این حال با تعاملی که ماه گذشته بین مسئولان وزارت کشور و اعضای ستاد شواریاری‌ها انجام گرفت، قرار شد تا در این دوره، وزارت کشور و فرمانداری به میدان بیایند و نظارت عالی بر عهده آنها و همچنین استانداری تهران گذاشته شود. اما آن‌طور که سالاری به «ایران» می‌گوید برای دوره پنجم این انتخابات همانند همه انتخابات رسمی و قانونی کشور به وزارت کشور سپرده خواهد شد البته به این شرط که در طول این 4 سال دولت یا شورای عالی استانها لایحه‌ای را در این زمینه آماده کرده و تقدیم مجلس کنند تا با مصوبه قانونی مجلس انتخابات شورایاری‌ها به جرگه دیگر انتخابات بپیوندند.

در این صورت انتخابات شورایاری‌ها به صورت سراسری در همه شهرهای کشور برگزار می‌شود. سالاری درباره چالش دوم که به رد صلاحیت هزار و 654 نفر منجر شده و صدای اعتراض بسیاری را بلند کرده بود هم این‌طور توضیح می‌دهد: این تعداد به علت نداشتن یکسال سابقه سکونت، احراز نشدن حسن شهرت یا سایر استعلامات ازجمله استعلام از مجموعه شهرداری و ستاد هماهنگی شورایاری‌ها رد شده بودند که پس از بررسی دوباره صلاحیت همه آنها بجز 77 نفرشان احراز شد و این تعداد هم ممکن است با ارائه مدارک و مستنداتی که کمیته حقوقی بررسی می‌کند دوباره تأیید شوند اما جدا از این تعداد حدود 108 نفر هم جزو کسانی بودند که گواهی احراز نشدن خود را ارائه نکرده بودند که صلاحیتشان تأیید نشد، البته حدود 76 نفرشان طی دیروز و امروز گواهی سوء پیشینه خود را آماده کردند که تأیید شدند و هنوز هم برای ارائه مدارک وقت دارند.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار