کمبود پارکینگ یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری و شهروندان در شهریار است، محدودیتی که اغلب تنش‌ها و درگیری‌های بسیاری را موجب می شود .
کد خبر: ۱۱۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 19 October 2015
به‌طور طبیعی با رشد جمعیت، میزان تردد و عبور و مرور وسایل نقلیه افزایش می‌یابد، تکثر و تنوع خودروها در کشور در مقایسه با دهه‌های گذشته حاکی از نیاز جامعه به وسایل نقلیه برای تسهیل هر چه مطلوب‌تر زندگی است.

بدون شک یکی از الزامات خودرو، وجود فضایی است تا به‌اصطلاح وسیله نقلیه در زمان ایستایی و سکون در آن آرام گیرد، فضایی که از آن تحت عنوان پارکینگ یاد می‌شود، واژه‌ای که برای تمامی مردم جامعه آشنا است و شاید به تعبیری بتوان آن را استراحتگاه خودروها نامید.

یکی از جدی‌ترین معضلات مدیریت شهری و شهروندان در شهرهای ایران معطوف به کمبود پارکینگ است و  اغراق‌آمیز نیست اگر بگوییم بسیاری از شهرهای ایران به پارکینگی بزرگ تبدیل‌شده و با نگاهی اجمالی به معابر کوچه‌ها و خیابان‌ها به‌روشنی تعداد انبوهی از خودروها مشاهده می‌شود که از هر روزنه ممکنی استفاده کرده‌اند تا لحظات، ساعات یا گاه روزهایی را در آن به‌آرامی سپری کنند.

امروزه باید بسیار خوش‌شانس بود که در شهرهای پرجمعیت بتوان فضایی را پیدا کرد تا خودرو در آن پارک شود که یکی از این شهرها شهریار است، منطقه‌ای هم‌جوار با کلان‌شهرهایی همچون البرز و تهران که پذیرای خیل عظیمی از جمعیت در غرب استان تهران است.

تنها در بخش مرکزی شهریار، ۳۰۰هزار نفر جمعیت سکونت دارند و قرار گرفتن این محدوده در موقعیت خاص منطقه‌ای باعث شده حجم ترددها در شهریار با افزایش روزافزون مواجه شود، ترددهایی که به‌طور طبیعی بخش قابل‌توجهی از آن با وسایل نقلیه و خودروها گره‌خورده و عدم تقویت زیرساخت‌های شهری متناسب با رشد جمعیت در طول سال های گذشته باعث برهم خوردن توازن در نیازها و داشته‌های این شهر شده است که پارکینگ نیز بخشی از آن به شمار می‌رود.

نتیجه این عدم توازن در طول سال‌های اخیر، درگیری‌های بسیار برای تصاحب چند وجب جا، تنش، ازدحام، مخدوش  شدن سیمای شهری و گاه کم‌عرض شدن خیابان‌ها، ترافیک و تصادفاتی است که کم‌وبیش با شدت و ضعف‌هایی مشاهده می‌شود.

کمبود جای پارک به حدی برخی شهروندان را در تنگنا قرار داده که عبارت (پارک=پنچری)  واژگان معمول است که بر روی در بسیاری از منازل یا فروشگاه‌های تجاری نقش بسته است.

آن‌هایی که در شهریار زندگی می‌کنند یا گذرشان به این شهر افتاده از سختی‌های پیدا کردن جای پارک در این  منطقه و بخصوص در محدوده‌هایی همچون خیابان ولیعصر، فاز یک اندیشه و...باخبرند و گاه این مشکل به حدی تشدید می‌شود که عطای بیرون آوردن خودرو از منزل به لقایش بخشیده می شود.

بخش دیگری از این نارسایی به تغییر کاربری‌های غیرمجاز بازمی‌گردد که عده‌ای با تبدیل کردن پارکینگ منزل خود به واحد مسکونی یا تجاری این مشکل را تشدید کرده‌اند و متعاقباً خودرویی که باید در پارکینگ منازل پارک شود به حاشیه خیابان رانده می‌شود.

ایجاد پارکینگ با نظارت جدی مدیریت شهری محقق می‌شود

علیرضا صفر زاده عضو شورای اسلامی شهر شهریار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طرح تفصیلی، تأکید بسیاری بر لزوم تأمین پارکینگ در واحدهای تجاری و مسکونی دارد و تمامی دستورات، لوایح و مصوبات مدیریت شهری در این حوزه منوط به تأمین پارکینگ است.

وی افزود:کمیسیون ماده پنج استانداری هم از دیگر بخش‌هایی است که دقت نظر بسیاری را در مصوبات مربوط به احداث پارکینگ لحاظ می‌کند اما نارسایی اصلی در حین اجرا مشاهده می‌شود و در مقام عمل مصوبات تایید شده، نادیده انگاشته می‌شود و پارکینگ حذف و به کاربری‌های دیگری اعم از تجاری و مسکونی تبدیل می‌شود.

صفر زاده گفت: پرونده طبقات اضافه‌شده غیرمجاز در واحدهای مسکونی پس از ارجاع به کمیسیون ماده ۱۰۰، به‌عنوان بخشی که تخلفات ساختمانی در حوزه ساخت‌وساز بررسی می شود،  تقریباً در ۱۰۰ درصد موارد حکم به جریمه داده شده و عدم صدور حکم تخریب باعث استمرار وضعیت موجود شده است.

عضو شورای اسلامی شهر شهریار عنوان کرد: در طول سال های گذشته تنها پنج درصد از پارکینگ‌هایی که طبق قانون باید احداث می‌شد، در این منطقه تأمین‌شده است و این امر نیز مزید بر علت شده تا وجود پارکینگ‌ در شهر شهریار جدی‌تر از قبل احساس شود.

وی در تشریح پروژه‌های تعریف‌شده مدیریت شهری شهریار برای تأمین پارکینگ در این منطقه گفت: پروژه قائم با مشارکت بخش خصوصی از نمونه طرح‌های در دستور کاری است که در صورت بهره‌برداری، ۱۰ تا ۲۰ درصد از مشکل محدودیت پارکینگ در خیابان ولیعصر(عج) و خیابان‌های فرعی را رفع می‌کند.

صفر زاده گفت:پروژه دیگری که در اولویت مدیریت شهری شهریار در این خصوص مدنظر قرار دارد، معطوف به طرحی است که در زمین‌های موسوم به ترابی در جوار پمپ‌بنزین شهریار واقع در بلوار رسول اکرم(ص) پیگیری می شود.

صفر زاده با اشاره به نیاز مبرم فاز یک اندیشه شهریار به پارکینگ گفت: خلأ وجود پارکینگ در این منطقه، جدی و مشهود است و می‌توان گفت خیابان‌ها و کوچه‌های فاز یک اندیشه به پارکینگی بزرگ تبدیل‌شده و در شرایط موجود زمین مناسبی هم وجود ندارد که در بستر آن بتوان پارکینگ  موردنیاز شهر را احداث کرد.

 عدم تناسب میان تولید و ورود خودرو با احداث پارکینگ

علیرضا رضایت عضو شورای اسلامی شهر شهریار در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: مشکل کمبود پارکینگ در شهر شهریار از مواردی است که نیاز چندانی به واکاوی و تحلیل ندارد و مشکل بسیار ملموس و مشهودی است.

وی افزود: طرح‌ها و پروژه‌هایی برای گسترش و ایجاد پارکینگ در شهریار مدنظر مدیریت شهری قرار دارد اما حجم انبوه خودروها و رشد فزاینده آن و مهاجرپذیری و جمعیت بالای این منطقه به‌اندازه‌ای است که بهره‌برداری از این پروژه‌ها نیز رفع کننده این نارسایی نخواهند بود.

رضایت گفت:یکی از عوامل اصلی بروز این مشکل، عدم تناسب میان تولید و ورود خودرو در مقایسه با زیرساخت‌های موجود است و پیشی گرفتن رشد وسایل نقلیه و جمعیت بر الزامات شهری همچون پارکینگ باعث تشدید این مشکل شده است.

وی افزود:در چنین شرایطی می‌طلبد با جذب و مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی نسبت به احداث و توسعه پارکینگ‌ها به‌صورت جدی اقدام گردد در غیر این صورت با استمرار وضعیت موجود، این مشکل در شهر شهریار در آینده بیش‌ازپیش حاد خواهد شد.

 تأثیر منفی فقدان پارکینگ در کسب‌وکار اصناف

میر احمد رضوانی نژاد یکی از کسبه خیابان ولیعصر(عج) در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به محدودیت در فضای پارک خودروها در این خیابان گفت: این کمبود و فقدان فضای مناسب برای قرار گرفتن خودروها، کسب‌وکار ما را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی افزود:خیابان ولیعصر(عج) یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های این شهر و حتی شهرستان شهریار محسوب می‌شود و از پرترددترین معابر در این منطقه به شمار می‌رود و به‌طور طبیعی فضای مناسبی برای کسب‌وکار اصناف است.

رضوان گفت:برخی از مشتریان ما برای تهیه اقلام موردنیاز خود پس از طی کردن چندین کیلومتر مسافت به این فروشگاه مراجعه می‌کنند اما محدودیت موجود برای پارک خودروها باعث کاهش مراجعات و تردد آن‌ها به این منطقه شده و ترجیح می‌دهند از مراکزی خرید کنند که شرایط برای پارک خودرو برای آن‌ها فراهم است.

حمیدرضا نجمی یکی از ساکنان شهرستان شهریار نیز در ارتباط با کمبود پارکینگ در شهریار گفت:به دلیل عدم امکان پارک خودرو در خیابان ولیعصر،  سعی می‌کنیم جز در مواقع ضروری وارد این محدوده نشویم.

وی افزود: پارکینگ‌هایی که برای این منطقه در نظر گرفته‌شده، اغلب فضاهای روبازی هستند که زمین بایری بوده و با دیوارکشی و یا استقرار کانکس در آن به پارکینگ تبدیل‌شده و آن‌هم در مواقعی از روز آن‌قدر پر می‌شود که امکان پذیرش خودرو در آن وجود ندارد.

نجمی گفت: بارها پیش‌آمده که خودروی خود را در مسافت دو تا سه کیلومتری از مقصد موردنظر پارک کرده و با پای پیاده مسیر را پیموده‌ام.

ضرورت توسعه پارکینگ‌های طبقاتی در شهریار

بدون شک مشکل پارکینگ نتیجه سال‌ها کم توجهی مسئولان شهری به آینده‌نگری در این شهر و عدم نظارت مدیران شهری برای تأمین و ایجاد پارکینگ است.

هزینه‌های جاری و عمرانی مدیریت شهری از مواردی است که همواره دغدغه اصلی مسئولان شهری در این منطقه بوده و طبق یک قانون نانوشته بخش قابل‌توجهی از این هزینه‌ها نیز از محل عوارض و جرائم ساخت‌وسازهای غیرمجاز تأمین‌شده و این روند رغبت و تمایل برخی مالکان ساختمان‌ها و فعالان ساخت‌وساز را به نادیده گرفتن پارکینگ با پرداخت جریمه  افزایش داده است.

به هر ترتیب کم توجهی به تأمین فضای موردنیاز برای پارک خودروها در سال های  گذشته، محدودیت‌هایی برای شهر ایجاد کرده و در برخی از معابر تنگناها به حدی است که سرریز  خودروها به کوچه و پس‌کوچه‌های معابر اطراف خیابان‌های اصلی را پس می‌زند.

امید است با نظارت هر چه بیشتر شهرداری‌ها برای  مجاب کردن مالکان و فعالان عرصه ساخت‌وساز به تأمین پارکینگ بخصوص در مرحله اجرا و احداث بنای ساختمانی و اتخاذ تدابیر اصولی و هوشمندانه  برای تقویت  مشارکت بخش خصوصی باهدف  احداث هر چه بیشتر پارکینگ‌های طبقاتی و تعریف شدن حسابی جداگانه برای واریز وجوه دریافتی از محل جرایمی که بابت پارکینگ های احداث نشده اخذ می شود و تزریق آن برای توسعه پارکینگ های مورد نیاز شهر، این مشکل به حداقل ممکن کاهش یابد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار