چرا مبارزه با فساد از شعار فراتر نمی رود؟
حسین راغفر کار‌شناس مسایل اقتصادی در گفت‌و‌گو با تابناک تهران به روشن بودن ضرورت‌های مقابله با فساد تاکید کرد و گفت: از آنجایی که همه فساد‌های سیاسی، اداری و... در جهت کسب منافع مادی ایجاد می‌شود، می‌توان فساد اقتصادی را اصلی ترین بخش فساد دانست که باید در جهت رفع آن تلاش کرد.
کد خبر: ۲۷۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۳ 25 April 2015
فساد اقتصادی و ضرورت مقابله با آن‌ها مساله ایی است که سالهاست با آن درگیر هستیم. دولت‌های مختلف روی کار آمده و در این خصوص شعارهایی داده‌اند اما موفقیت چشمگیری به دست نیامده حتی مبالغ کلانی که در پرونده‌های اختلاس به چشم می‌خورد نشانه ایی از رشد روزافزون فساد اقتصادی است. 

نارضایتی‌های موجود در این خصوص به مردم و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی محدود نیست و پیامی مقام معظم رهبری سال گذشته به همایش مبارزه با فساد فرستاند نشانه روشنی از نارضایتی شخص اول مملکت در این خصوص بود. 

اولین جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال ۹۴ هفته گذشته تشکیل شد و اسحاق جهانگیری معاول اول رییس جمهور طی این جلسه هماهنگی و همدلی میان قوای سه گانه در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی را ظرفیتی بزرگ برای مقابله با متخلفین و سوءاستفاده گران دانست. 

ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در مراسم تودیع و معارفه بازرس کل استان فارس بر ضرورت مبارزه با فساد و صیانت از بیت المال در سال همدلی وهمزبانی اشاره کرد و خطاب مدیران دستگاه ها گفت : نگذارید ویروس فساد وارد دستگاه آنان شود زیرا اگر این ویروس به تشکیلات و دستگاه وارد شد همه را آلوده می سازد ما از مدیران ریاست نمی خواهیم ما از مدیران مسوولیت می خواهیم و باید به آن پایبند باشند.

وی با بیان اینکه برخورد قانونی با کسانی که همچون زالو خون ملت را می کشند اولویت ماست گفت: سازمان بازرسی در برابر افرادی که بخواهند به بیت المال تعدی کنند کوتاه نمی آید و با آنان برخورد می کند.

سراج همچنین گفت : موضوع اقتصاد مقاومتی رویکردی شفاف است که توسط رهبرمعظم انقلاب ترسیم شده است و بر این اساس گزارش های مفاسدی که اتفاق افتاده خدمت ایشان ارسال شده و در اولویت رسیدگی قرار دارد.

سوال اینجاست که چرا این تاکیدات کاری از پیش نمی برد و مبارزه با فساد سالها در حد یک شعار باقی مانده است؟

حسین راغفر کار‌شناس مسایل اقتصادی در گفت‌و‌گو با تابناک تهران به روشن بودن ضرورت‌های مقابله با فساد تاکید کرد و گفت: از آنجایی که همه فساد‌های سیاسی، اداری و... در جهت کسب منافع مادی ایجاد می‌شود، می‌توان فساد اقتصادی را اصلی ترین بخش فساد دانست که باید در جهت رفع آن تلاش کرد. 

وی در توضیح پیامدهای فساد اقتصادی گفت: فساد اقتصادی هزینه‌های فعالیت اقتصادی را در کشور بالا می برد و  وقتی که این  هزینه ها بالا رود، فعالان این حوزه توان رقابت در بازار را از دست می‌دهند. 

به گفته این کارشناس مسایل اقتصادی این مساله در دنیای پیچیده و پر از رقابت امروز مشکل ساز است لذا برطرف کردن آن از الزامات بهبود فضای کسب و کار است. 

راغفر با اشاره به این که فساد اقتصادی در ایران با بسیاری از کشورهای غربی متفاوت است، ‌گفت: در ایران افرادی که در سطوح مختلفی مانند قضاییه، مقننه و مجریه دارای قدرت بوده و تصمیم گیرنده هستند به اقتصاد آمده و فساد ایجاد کرده‌اند و به همین خاطر مادامی که کسانی خارج از این چارچوب برای مقابله با فساد اقدام نکنند به نتیجه نخواهیم رسید. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا جلساتی مانند آنچه که ستاد مبارزه با فساد برگزار می‌کند، می‌تواند ثمر بخش باشد یا خیر؟ گفت: هیچ کاردی دسته خود را نمی‌برد و فساد اقتصادی در ایران با بسیاری از افراد قدرتمند در سطوح مختلف پیوند خورده است لذا ضروریست که گروهی خارج از این ترکیب و زیر نظر مقام معظم رهبری در این زمینه اقدام کنند چون در غیر این صورت هیچ اقدامی نمی‌تواند ثمربخش باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار