تابناک تهران - مسکن در ایران بر خلاف همه دنیا، یک کالای سرمایه ایی است، مسکن اساسا یک کالای مصرفی است که به خاطر سیاست‌های غلط در ایران حتی از نفت هم سرمایه ایی‌تر شده است. این رویکرد در کنار نوسانات حاصل از هیجان دادن به بازار سبب می‌شود که بازار مسکن با مشکلاتی مواجه باشد.
کد خبر: ۳۱۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷ 06 May 2015
می گویند اجاره بها در تهران 40 درصد افزایش پیدا می کند. این شایعه ایی است که سید مهدی هاشمی نماینده تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس چند روز قبل در مورد آن صحبت کرد و تلاش دلالان برای خروج از رکود را علت رواج آن دانست.

به گفته وی رواج این شایعه از آنجا ناشی می‌شود که صاحبان واحدهای ساخته شده برای شکستن رکود بازار خرید و فروش مسکن، سعی دارند با طرح این شایعات مردم را به سمت خرید مسکن سوق دهند.

این شایعات در حالی عنوان می شود که کارشناسان بازار مسکن معتقد هستند چنین افزایشی منطقی نیست و رکورد فعلی بازار با این روش ها از بین نمی رود.

پیش از این شایعات دیگر در این خصوص طرح شده بود. به عنوان مثال برخی از روزنامه های اقتصادی بعد از تصویب کاهش نرخ سود بانکی مدعی شدند که مالکان از این پس پول رهن کمتری دریافت کرده و به دنبال افزایش اجاره بها خواهند بود.

محمد علی پورشیرازی، کار‌شناس مسکن در گفت‌و‌گو با تابناک تهران در این خصوص گفت : نرخ اجاره بها در همه جای دنیا ارتباط مستقیمی با نرخ تورم دارد و به طور معمول نوسانات آن متاثر از اختلاف رقم تورمی که اعلام می‌شود و تورمی که مردم احساس می‌کنند است.

وی با تاکید بر اینکه رواج چنین شایعاتی برای رونق دادن به بازار واسطه‌گری و دلالی است، گفت: قصد ندارم که بگویم واسطه‌گری حرفه بدی است اما در ایران این حرفه به دلالی تبدیل شده است و برای بازار مشکلاتی ایجاد می‌کند.

پورشیرازی با بیان اینکه مسکن در ایران بر خلاف همه دنیا، یک کالای سرمایه ایی است، گفت: مسکن اساسا یک کالای مصرفی است که به خاطر سیاست‌های غلط در ایران حتی از نفت هم سرمایه ایی‌تر شده است. این رویکرد در کنار نوسانات حاصل از هیجان دادن به بازار سبب می‌شود که بازار مسکن با مشکلاتی مواجه باشد.

به گفته این کار‌شناس حوزه مسکن مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای اغلب نادرست و نسنجیده در مورد آینده بازار خرید و فروش یا اجاره بها موجب هیجانی شدن بازار می‌شود و این هیجانات تنها به نفع واسطه‌ها و دلالان تمام خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از رسانه ایی کردن تحولات بازار مسکن، گفت: شاهدیم که کاهش دو درصدی سود بانکی هر روز به نحوی به قیمت مسکن و نرخ اجاره بها ارتباط داده می‌شود و همه این‌ها آسیب‌هایی همچون ناامنی اقتصادی و گسترش فقر را به دنبال دارد.

پورشیرازی در پاسخ به این پرسش که راهکار مناسب برای خروج بازار مسکن از این وضعیت چیست، گفت: بهترین و مهم‌ترین عامل این است که دولت خود و ارگان‌های وابسته به خود را از این بخش کنار بکشد.

به این ترتیب شاهدیم که ناامیدی از فائق آمدن بر رکود ، کار را به شایعه سازی کشانده است. به اعتقاد کارشناسان این شایعات که از رسانه ها شروع شده و در بازار تاثیرات واقعی میگذارند نه تنها کمک موثری در خروج از رکود نخواهند کرد بلکه بازار را هیجان زده کرده و مشکلات مضاعفی به بار می آروند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
اجاره معمولا خیلی کمتر از سود بانکی سرمایه معادل مسکن بود و علت افزایش اصل سرمایه بود که هرساله صعود میکرد ،
ولی وقتی اصل سرمایه یعنی بهای مسکن تغییری نکنه و ثابت بمانه
در اینصورت خیلی طبیعیه که اچاره مسکن با سود بانکی سرمایه معادلش یکسان بشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار