اركستر شهر با اين نگاه سامان‌دهي و برنامه‌ريزي‌شده كه بتواند براي خود درآمدزايي كند، يعني پس از مدتي كنسرت اجرا كند.
کد خبر: ۲۰۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 10 April 2016
مدير موسيقي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران گفت: «اركستر شهر» را با نگاهي جديد راه اندازي كرده‌ايم. از ابتداي راه آسيب‌شناسي اقدام‌هاي مشابهي را كه به دليل‌هاي مختلف به بن‌بست رسيده‌، بررسي كرديم و در اين اركستر به دنبال حركتي ادامه‌دار هستيم. 

مدير امور موسيقي و سرود سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران افزود: در سال‌هاي گذشته بسيار ديده‌ايم كه يك گروه، اركستري را تشكيل مي‌دهد و آوازهٔ آن ‌همه جا مي‌پيچد، اما در نهايت به هيچ نتيجه‌يي نمي‌رسد. ولي ما تا الآن دربارهٔ «اركستر شهر» برعكس عمل كرده‌ايم؛ يعني پوسترهاي آن را چاپ كرده‌ايم و همهٔ مقدمات اركستر را انجام داده‌ايم، ولي هنوز تبليغات را شروع نكرده‌ايم. 

ربوخه دربارهٔ آغاز تبليغات و عضوگيري گفت: طي اين هفته فراخوان «اركستر شهر» را به همهٔ مركزهايي كه به نوعي با موسيقي در ارتباط هستند، دانشگاه‌ها، خانه‌هاي فرهنگ، مركزهاي موسيقي، وزارت ارشاد و حوزهٔ هنري خواهيم فرستاد. با اين فراخوان از همهٔ موسيقي دان‌هاي بين 18 تا 40 سال كه تمايل به همكاري در «اركستر شهر» دارند، دعوت به عمل مي‌آيد.

وي دربارهٔ محدوديت اعلام‌شده براي سنّ افراد گفت: انتخاب اين بازهٔ سنّي براي مراجعه‌كنندگان به اين دليل است كه افراد بالاي 40 سال ‌قطعاً تا الآن يا استاد شده‌اند و يا در گروهي مشغول فعاليت هستند. اما معمولاً جوان‌هاي بين 18 تا 40 سال هم پرانرژي تر و هم پيگيرتر هستند؛ پس منطقي است كه افراد اين اركستر بين اين گروه سنّي قرار بگيرند. 

وي افزود: بعد از گزينش و انتخاب افراد، دوره يي آموزشي نيز داريم، اما اين دوره به معناي آموزش نوازندگي و اصول ابتدايي موسيقي نيست بلكه افراد، نوازندگي در اركستر و كار گروهي را نزد اسماعيل تهراني آموزش مي‌بينند و در حقيقت آموزش‌ها بر هم نوازي، انضباط و اصول هماهنگي در اركستر است.

بابك ربوخه دربارهٔ انتخاب اسماعيل تهراني به رهبري اركستر نيز گفت: با توجه به اين كه اسماعيل تهراني از استادان قديمي موسيقي ايراني و از نوازندگان حرفه‌يي به شمار مي‌رود، فردي شايسته براي رهبري اركستر شهر است. 

وي افزود: اركستر شهر با اين نگاه سامان‌دهي و برنامه‌ريزي‌شده كه بتواند براي خود درآمدزايي كند، يعني پس از مدتي كنسرت اجرا كند و بسته به قطعه هايي كه براي اجرا تهيه كرده،‌ بتواند از خواننده‌هاي حرفه‌يي دعوت كند.

مدير موسيقي سازمان فرهنگي و هنري دربارهٔ آغاز به كار و روي صحنه رفتن نخستين اجراي «اركستر شهر» گفت: پيش‌بيني ما اين است كه با توجه به آغاز تبليغات از 18 فروردين، در حدود شش ماه ديگر به صورت رسمي نخستين كار اركستر شهر آماده شود و اميدواريم اين اركستر تا پيش از سال آينده كنسرتي خوب و آبرومند در يكي از تالار‌ها اجرا كند و بليط فروشي براي مردم داشته باشد.

وي با بيان اينكه فرهنگسراي انديشه، آماده كردن مكان تمرين و هماهنگي و پشتيباني كار را بر عهده ‌گرفته است، افزود: دبيرخانهٔ اين اركستر در ساختمان ستاد سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران مستقر است و مراجعه‌كنندگان با مراجعه به دبيرخانه و پر كردن برگ ثبت‌نام و دادن پيشينهٔ هنري و نمونهٔ‌ كار خود، مي‌توانند براي عضويت در «اركستر شهر» ثبت نام كنند.
ربوخه افزود: پس از يك ماه، طبق اصولي كه در فراخوان اعلام ‌شده، كارها را بررسي و گزينش مي‌كنيم كه با اين برنامه‌ريزي، در ماه خرداد نخستين بار چوب رهبري اركستر شهر به حركت در مي‌آيد و تمرين‌ها به شكل رسمي آغاز مي‌شود.

مدير امور موسيقي سازمان فرهنگي و هنري در پايان گفت: خيلي مهم است كه بدانيم كجا هستيم و چه تصميمي مي‌گيريم. جامعهٔ ايران بايد يك اركستر ايراني داشته باشد. شهر تهران اركستر اصل و نسب دار و كاملاً ايراني نياز دارد. «اركستر شهر»، اركستري با سازبندي سازهاي ايراني، فواصل موسيقي ايراني و نگاهي كاملاً وطني خواهد بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار