گروهی به عنوان دانشجو و طلبه صبح سه شنبه برای آنچه که اعتراض به بیانیه سوییس و عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای می خواندند، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند در حالیکه پیش تر مقامات مسئول اعلام کرده بوند برای این اقدام درخواست مجوز نشده است.
کد خبر: ۱۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 07 April 2015

به گزارش ایرنا تجمع کنندگان که حدود200 دانشجو و طلبه تخمین زده شدند با در دست داشتن پلاکاردها و توزیع برگه های حاوی 30 سوال از وزیر امورخارجه در پیرامون بیانیه سوییس مراتب انتقاد خود را از نتایج حاصله از مذاکرات هسته ای ابراز کردند.

این تجمع درحالی برگزارشده است که مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری تهران هیچ گونه مجوزی برای تجمع امروز سه شنبه جمعی ازدانشجویان وطلاب تهران مقابل مجلس شورای اسلامی صادره نکرده است .

شرکت کنندگان در این تجمع متشکل از برخی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، تهران، دانشگاه های آزاد واحدهای تهران و حوزه های دارالمبلغین، چیذر بودند.

برگزاری این تجمع در حالی است که جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی نتایج نشست سوییس با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه، «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای از صبح امروز آغاز شده است.

اکنون متن تخصصی در پیرامون مذاکرات هسته ای توسط یک دانشجوی معترض برای تجمع کنندگان در حال قرائت است.

یکی از دانشجوی معترض در بیان خواسته های برخی تشکل های دانشجویی گفت: باز طراحی قلب راکتور اراک، تبدیل تاسیسات زیرزمینی فردو به یک مرکز فیزیک نظری و استفاده نکردن از پسماندهای پر ارزش مصرفی نیروگاه های هسته ای ازخواسته های دانشجویان است.

وی افزود: خواسته مشخص دانشجویان این است که وزارت امور خارجه در بیانیه ای رسمی متن توافق منتشر شده توسط آمریکا را تکذیب و بندهای غلط آن را به صورت دقیق اعلام کند.

در این سخنرانی بیان شد موضوع تغییر قلب راکتور اراک یک پروسه بسیار دشوار و طولانی است که مشابه این اتفاق در نیروگاه بوشهر نیز تجربه شد.

این دانشجوی دکترا در سخنان خود با اشاره به اینکه اراک نمونه تحقیقاتی یک راکتور قدرت بومی هسته ای است و با وجود تحریم های ظالمانه ساخته شده، نسبت به هرگونه تغییر در آن هشدار داده شد.

فردو نکته دیگری بود که توسط این دانشجو مورد اشاره قرار گرفت.

وی در این باره گفت: این مرکز مهم غنی سازی هسته ای قرار است تبدیل به یک مرکز فیزیک نظری شود، چرا اساتید فیزیک ما اتاق های راحت خود را در دانشگاه ها ترک کنند و به این مرکز که در بیابان و در چند صد متری زیر زمین قرار دارد برای انجام تحقیقات نظری منتقل شوند.

این دانشجو در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تبدیل زیرساخت های یک مرکز هسته ای با تعطیلی آن تفاوت فاحشی دارد افزود: با این کار، در آینده برای رسیدن به نقطه فعلی کشور زمان زیادی نیاز است.

پر ارزش بودن پسماند مصرفی نیروگاه های هسته ای نکته دیگری بود که مورد اشاره قرار گرفت.

وی در پیرامون پر ارزش بودن پسماند مصرفی نیروگاه های هسته ای خاطرنشان کرد: مساله بازفرآوری این زباله های پرارزش در کشورهای پیشرفته بسیار با اهمیت است و خروج این زباله ها به ضرر کشور است و حداقل باید به فکر فروش آنها باشیم.

دانشجوی مزبور گفت: اگر قرار است صنعت هسته ای کشور را به قربانگاه توافقات بفرستیم توجه به سه نکته زیر ضروریست:

1- اتفاقات سال 82 (تعلیق غنی سازی) که تجربه تلخی برای کشور بود و پس از آن دوران انتقاد مردم، رهبر و مسوولان کشور را به دنبال داشت به هیچ وجه تکرار نشود.

2- مبادا غم اندوه بار امروز دانشجویان دانشکده های مهندسی هسته ای در ادامه با مطرح شدن بحث های موشکی در مذاکرات هسته ای به دانشجویان دانشکده های هوا فضا کشور نیز سرایت کند.

3- هدف از صنعت هسته ای پیشرفت و امنیت کشور است، اگر می خواهید معامله کنید، معامله کنید اما با پذیرش پروتکل الحاقی امنیت و عزت ملی کشور را نابود نکنید.

به گزارش خبرنگار ایرنا استقلال، اقتصاد خدانگهدارتان، این است شعار ملت: شفافیت صداقت، با بستن انتقاد خوب نمیشه اقتصاد، منافع ملی ما گم شده آیا عمل به حرف مردم شده ودیپلماسی عزت، این است شعار ملت از شعارهای تجمع کنندگان بود.

باتوجه به اعلام استانداری مبنی بر صادر نشدن هیچگونه مجوز برای برگزاری تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی هیچگونه واکنش در برخورد با تجمع کنندگان صورت نگرفته و این متینگ به آرامی در حال برگزاری است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار