رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارش نظارتی 9 ماهه پروژه های تملک دارایی سرمایه ای سال 1394 شهرداری پایتخت گفت: شهرداری تهران 16 درصد از برنامه عقب است.
کد خبر: ۱۹۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵ 08 March 2016
علیرضا دبیر روز سه شنبه در دویست و چهل و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران، هدف از تهیه گزارش 9 ماهه را تعیین مشکلات اجرایی از مرحله انتخاب تا پایان اجرای پروژه های سرمایه ای و ارائه راهکار رفع مشکلات عنوان کرد.

وی درباره تعداد کل و ماهیت پروژه های تملک دارایی سرمایه ای شهرداری افزود: جمع کل پروژه های انجام شده در سال جاری دو هزار و 382 پروژه بود که از این تعداد یکهزار و 555 پروژه مستمر، 827 پروژه سرمایه ای غیر مستمر، 294پروژه سرمایه ای غیرمستمر جدید و 413 پروژه سرمایه ای غیر مستمر نیمه تمام اجرا شده است.

دبیر درباره وضعیت پیشرفت فیزیکی سال 94 پروژه های بازدید شده غیرمستمر گفت: میانگین درصد پیشرفت فیزیکی زمان بازدید 56 درصد بود در حالی که 72 درصد انتظار پیشرفت فیزیکی داشتیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به تغییر در زمان اتمام 57 درصد پروژه های غیرمستمر شهرداری تهران نیز افزود: بیش از 38 درصد تأخیر پروژه های غیرمستمر دیده شده به دلیل مشکلات مالی بود.

وی گفت: حدود 12 درصد به دلیل مشکلات زمین، حدود هشت درصد پروژه ها با مشکلات طراحی و برنامه ریزی، کمتر از چهار درصد مربوط به پیمانکار و نزدیک به هفت درصد مشکلات مربوط به اجرا تاخیر داشته اند.

دبیر تهیه گزارش های نظارتی همانند گزارش نظارتی 9 ماهه را برای تدوین بودجه ضروری دانست و با اشاره به موارد تغییرات پروژه های غیرمستمر بازدید شده افزود: از تعداد 813 پروژه بازدید شده یک سوم پروژه ها تغییراتی در اجرا داشته اند.

دبیر در خصوص پروژه های متوقف شده نیز گفت: در سال جاری کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران پروژه های زیر 50 درصد را از اولویت خارج و متوقف کرد.

وی در خصوص وضعیت پیشرفت فیزیکی سال 94 پروژه های بازدید شده مستمر گفت: میانگین درصد پیشرفت فیزیکی زمان بازدید نزدیک به 58 درصد بود در حالی که 75 درصد انتظار پیشرفت فیزیکی داشتیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به نحوه واگذاری پروژه ها در شهرداری تهران افزود: بیش از14 درصد از طریق ترک تشریفات واگذار شده در حالی که نزدیک به 60 درصد مناقصه عمومی، نزدیک به شش درصد مناقصه محدود و بیش از 15 درصد واگذاری استعلامی شهرداری تهران انجام شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به نحوه ی واگذاری پروژه ها توسط موسسات وابسته اشاره کرد و گفت: بیش از39 درصد از طریق ترک تشریفات واگذار شده در حالی که نزدیک به 40 درصد مناقصه عمومی، 10 درصد مناقصه محدود و بیش از هفت درصد واگذاری استعلامی شهرداری تهران انجام شده است.

دبیر میانگین پیشرفت فیزیکی کل پروژه های غیرمستمر در شهرداری را حدود 46 درصد اعلام و درباره پیشرفت پروژه ها در معاونت ها اظهار کرد: معاونت امور اجتماعی با کمتر از 20 درصد ازسایر معاونت ها ضعف ترین عملکرد را داشته است.

وی گفت: معاونت فنی و عمرانی بیش از 67 درصد، معاونت شهرسازی نزدیک به 52 درصد، معاونت شهری نزدیک به 42 درصد، معاونت حمل و نقل و ترافیک 37 درصد و معاونت توسعه منابع انسانی 100 پیشرفت داشته اند.

دبیر برآورد ناصحیح و غیر دقیق اعتبار کل مورد نیاز اجرای پروژه ها در زمان پیشنهاد پروژه، تأمین اعتبار برای پروژه های فاقد طرح و برنامه، فقدان برنامه زمانبندی دقیق برای اجرای پروژه ها و اختصاص اعتبارات غیرنقدی به پروژه های کوچک از مهمترین مشکلات پروژه ها عنوان کرد.

وی در ادامه پیشنهادات کمیسیون برنامه و بودجه برای شهرداری تهران را ارائه کرد و گفت: ضروری است قبل از شروع عملیات نسبت به انجام مطالعات توجیهی، تعیین مشخصات، برآورد کل، حجم عملیات، زمانبندی اجرا و میزان اعتبار مورد نیاز برای هر یک از اجزاء پروژه برای درج در موافقتنامه ها اقدام شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار