کارشناس مسکن در گفت و گو با تابناک:
تابناک تهران- علی رغم رکود در بازار خرید و فروش مسکن در طی دوسال گذشته اما بازار اجاره بها هر ساله روند صعودی داشته که این مساله ارتباط مستقیم با نرخ تورم دارد.
کد خبر: ۱۸۸۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳ 27 February 2016
پیش از این مالکان به بهانه ارزش بالای ملک خود اجاره بها را افزایش می دادند اما روند افزایشی اجاره بها در دوسال گذشته را ناشی از قیمت مسکن نمی‌دانند، بلکه معتقدند نرخ سود بالای سپرده‌های بانکی موجب شده که مالکان به دنبال اجاره بهای بیشتر باشند، زیرا اجاره بها را با نرخ سودی که  بانک می‌دهد، مقایسه می کنند.

در واقع یک مالک محاسبه می کند که اگر ملک خود را فروخته و در بانک بگذارد چه مقدار سود دریافت می کند، بنابراین به دنبال این است که همین مقدار و یا نزدیک به آن را از مستاجران دریافت کند؛ هرچند که سود سپرده های بانکی به تازگی کاهش یافته اما تا فصل اجاره یعنی خرداد ماه نمی توان نسبت به تاثیر آن در بازار اجاره، سخنی گفت.

حامد مظاهریان،معاون وزیر مسکن در ابن باره می گوید: اگر مسکن در سالهای ۹۰ و ۹۱ افزایش شدید قیمت پیدا می کند  و در رکود باقی می ماند و دوباره تورم ادامه می یابد در نقاطی این اقتصاد به هم می رسد.

مظاهریان افزود: افزایش قیمت مسکن بسیار دنباله رو تورم است و اینها یکدیگر را پوشش می دهند ضمن آنکه در حال حاضر هم اجاره بها کمتر از نرم تورم است بنابراین برای مالکان از نظر اقتصادی هنوز صرفه ندارد.

وی ادامه داد: اگر یک مالک خانه خود را بفروشد و در بانک سپرده گذاری کند تا ۱۸ درصد سود می‌گیرد در حالی که رقم اجاره بها کمتر از این مقدار است. به همین دلیل اگر سیاست سرکوب اجاره بها را اجرا کنیم سرمایه ها از بخش خانه های اجاره ای می رود و با محدودیت خانه مواجه می شود.

کمال اطهاری،کارشناس ارشد مسکن در گفت و گو با تابناک می گوید:مساله اجاره بها ارتباط مستقیم با مقوله تورم دارد و از مساله خرید و فروش جداست. در واقع به میزان انتظار در آمدی که یک مالک از دارایی خود و البته به میزان هزینه های نگهداری خانه و سود بانکی که از مابه ازای مبلغ فروش ملک خود می تواند داشته باشد، بستگی دارد.

این کارشناس مسکن در ادامه افزود: کسی که دارایی خود را اجاره می دهد،در واقع دارایی خود را نقد می کند که مجبور است اجاره بها را بالا ببرد.که هم بتواند معیشت خود را از قبل ان تامین کند و هم هزینه های نگهداری ملک خود را تامین کرده باشد.

اطهاری افزود: اجاره بها یک مقوله کاملا مستقل از تمام مقولات مسکن است،چرا که برخلاف سایر مقولات مسکن مطابق با نرخ تورم کاشه و یا افزایش پیدا می کند.

این کارشناس مسکن بیان کرد: نکته بعدی در خصوص مسکن این است که عرضه مسکن در تهران به صورت رانتی بالا بوده و چون به دلیل سیاست های غلط در گذشته و عدم موفقیت مسکن مهر برای تامین مسکن خانوارها، مسکن دچاربیماری «قفل شدگی» شده و تاکنون به این بیماری در اقتصاد مسکن در ایران پرداخته نشده است.

وی افزود: در نهایت مسکن به صورت غولی درآمده که هم بخش مولد اقتصاد و هم رفاه مردم را با آسیب جدی مواجه کرده است.

منبع: تابناک
برچسب ها: اجاره بها ، مسکن ، اطهاری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار