حسین راغفر، استاد دانشگاه و کار‌شناس مسایل اقتصادی، سیاسی:
تابناک تهران - متاسفانه نادیده گرفته می‌شود که شکاف طبقاتی موجود ماحصل ساختار اقتصادی است که از دهه ۷۰ گسترش پیدا کرده و علی رغم تغییر دولت ها- فراموش نکنیم که در دولت‌های نهم و دهم همه چیز به سمت به شیوه فاجعه باری هدایت شد - ادامه یافته است و مسئولیت اصلی در این مساله به عهده حاکمیت و دولت‌ها است.
کد خبر: ۳۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸ 12 May 2015
تفریح بچه پولدارهای پایتخت این روزها بیش از همیشه مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است و با مسایل سیاسی و اقتصادی آمیخته شده است. اگرچه خودروهای لوکس و گران قیمت همیشه وارد شده و طبقه ثروتمند از آن استفاده کرده است اما رسانه‌ها اخیرا – بعد از تصادف مرگبار یک پورشه و بی‌ام و در یک شب –بیش از همیشه به این مساله توجه کرده و به اصطلاح دور دور کردن این خودرو‌ها را زیر ذربین گذاشته اند. 

در گزارش‌های مختلف رسانه‌ایی با صاحبان این خودرو‌ها صحبت شده و در مقابل اظهارات طبقه متوسط یا فرودستی که از حضور آنان در سطح شهر ناراضی هستند پخش می‌شود.

حسین راغفر، استاد دانشگاه و کار‌شناس مسایل اقتصادی، سیاسی در گفت‌و‌گو با تابناک تهران ، این شیوه طرح مساله را نوعی فرافکنی دانست و گفت: شکاف طبقاتی در حقیقت حاصل سیاست‌های غلط اقتصادی به ویژه سیاست‌های دهه ۷۰ است که اکنون نتایج آن را می‌بینیم اما متاسفانه برخی سعی دارند از پذیرش مسئولیت آن فرار کرده و طبقات مختلف اجتماعی را در مقابل هم قرار دهند. 

وی با اشاره به اینکه تبعات شکل گیری فاصله طبقاتی فاحش در همه جای دنیا روشن است، گفت: طبقات پایین‌تر نسبت به طبقه غنی و ثروتمند خشمگین می‌شود در حالی که آن طبقه نیز خود قربانی سیاست‌های و رویکرد غلط اقتصادی در کشور است. 

این استاد دانشگاه به معضلات امنیتی اشاره کرد و گفت: گروه‌های مختلف تبهکار به سادگی صاحبان خودروهای لوکس و مناطق زندگی آنان را شناسایی می‌کنند و این به معنی نا امنی برای این طبقه است. 

وی ادامه داد: متاسفانه نادیده گرفته می‌شود که شکاف طبقاتی موجود ماحصل ساختار اقتصادی نئولیبرالی است که از دهه ۷۰ گسترش پیدا کرده و علی رغم تغییر دولت ها- فراموش نکنیم که در دولت‌های نهم و دهم همه چیز به سمت به شیوه فاجعه باری هدایت شد - ادامه یافته است. به اعتقاد من مسئولیت اصلی در این مساله به عهده حاکمیت و دولت‌ها است. 

راغفر همچنین با اشاره به اظهارات اخیر وزیر کشور در خصوص وارد کردن ۲۷ هزار خودور توسط یک نهاد، گفت: این مسایل در کشور کم نیست و علاوه بر فساد اقتصادی که رخ می‌دهد، تبعات فرهنگی و اجتماعی بسیاری نیز برای جامعه به همراه دارد. 

وی با اشاره به اینکه باید در هر موضوعی بستر و عوامل مساله را شناسایی کرد، گفت: در موضوعات دیگر مثل تخلفات پزشکی نیز شاهدیم که به همین شیوه نادرست عمل می‌شود. به جای شناسایی عوامل شکل دهند تخلفات به مصادیق آن پرداخته می‌شود. در این مساله نیز صاحبان خودروهای گران قیمت را متهم می‌کنند در حالی که این طبقه خودشان قربانی مناسبات اجتماعی و اقتصادی غلط هستند. 

راغفر با تاکید بر اینکه مقصر اصلی نظامی است که ارزش‌های افراد را به سمتی برده تا منزلت و شخصیت افراد با قدرت خرید و توانایی مالی آنان ارزیابی شود، گفت: عمومی که نقش قابل توجهی در شکل دادن به افکار عمومی دارند به جای توجه به ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی و سامان دادن به این وضعیت، گروه‌ها و طبقات اجتماعی را در مقابل هم قرار می‌دهند و این موضوع پیامدهای منفی خواهد داشت. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار