دادستان عمومی و انقلاب تهران به وجود ۱۱۶ زندانی محکوم اقتصادی در تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴ هزار و ۴۰۲ فقره پرونده در دادسرای جرایم اقتصادی به حکم رسیده است.
کد خبر: ۳۳۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲ 10 May 2015
عباس جعفری دولت‌آبادی در همایش سراسری قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران با اشاره به آمار پرونده‌های ورودی به دادسراهای تهران در 5 سال گذشته اظهار داشت: در این مدت 2 میلیون و 713 هزار و 370 فقره پرونده وارد و 2 میلیون و 650 هزار و 733 فقره پرونده نیز مختومه شده است.
دادستان عمومی و انقلاب تهران اضافه کرد: در واقع 632 هزار و 466 فقره پرونده به اجرای احکام وارد و 653 هزار و 169 فقره پرونده نیز مختومه شده است این در حالیست که در 5 سال گذشته بیش از 200 نفر از قضات ما از دادسراها انتقال یافته و در بخش‌های دیگر محاکم مشغول شده‌اند.
جعفری دولت‌آبادی تعداد زندانیان تحت نظر دادستانی عمومی و انقلاب تهران را 27 هزار و 431 نفر خواند و گفت: دادسرای عمومی و انقلاب تهران یکی از پرکارترین دادسراهاست و می‌طلبد دادسرای تهران پاداش زحمات خود را با نیرو و جذب امکانات بیشتر دریافت کند.
وی با بیان اینکه در 5 سال گذشته در حوزه جرایم اقتصادی کارهای بسیار سنگینی انجام شده است، افزود: در حال حاضر 116 زندانی محکوم اقتصادی در تهران داریم و 4 هزار و 402 فقره پرونده دادسرای جرایم امور اقتصادی به حکم رسیده است.
دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه در دادسرای کارکنان دولت 76 زندانی داریم اضافه کرد: این اعداد و ارقام نشاندهنده کارهای بسیار خوب دادستانی تهران در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی است.
جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه امسال برای جمهوری اسلامی ایران سال بسیار مهمی است گفت: در سال جاری چند حادثه مهم از جمله اجرای قانون جدید آیین دادرسی از اول تیرماه، مذاکرات هسته‌ای و انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم و این مسائل موجب شده سال 94 برای جمهوری اسلامی ایران و بویژه دستگاه قضایی سال مهمی باشد.
وی به 7 سیاست اصلی دادستان عمومی و انقلاب تهران اشاره کرد و گفت: اجرای سیاست‌های پیشگیرانه یکی از اولویت‌های ماست و لازم است در این حوزه بیش از پیش سرمایه‌گذاری شود. البته در طول چند سال گذشته کارهای بسیار خوبی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفته اما لازم است موفقیت‌های خود را با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه بیش از پیش تداوم بخشیم.
دادستان عمومی و انقلاب تهران سیاست مبارزه با فساد را از دیگر سیاست‌های دادستانی تهران خواند و گفت: مبارزه با فساد سرلوحه اقدامات دادستانی خواهد بود و این سیاست همچون سال‌های گذشته ادامه خواهد یافت و به طور قطع سرانجام تمامی متهمان اقتصادی این است که در دستگاه قضایی محاکمه شوند.
جعفری دولت‌آبادی دفاع از حقوق شهروندان را از دیگر اولویت‌های این دادسرا خواند و گفت: در این راستا دفاع از کیفرخواست‌های صادره را در دستور کار داریم و هم‌اکنون حدود 30 دادیار در بخش دفاع از کیفرخواست‌ها فعالیت است و بیش از 50 درصد دادگاه‌ها با حضور نمایندگان دادستانی برگزار می‌شود و امروز تسلط بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد.
وی نظارت بر زندانیان را از دیگر موارد تحقق دفاع از حقوق شهروندی خواند و گفت: امروز در تمامی زندان‌های تهران واحدهای نظارت بر زندان مقیم وجود دارد و زندانی نیست که از نظارت ما دور باشد. امروز حداقل 30 دادیار ما به صورت مستمر در زندان‌ها مستقر هستند و تمامی سرپرست‌ها موظفند در هر ماه یک تا دو بار بر زندان‌ها نظارت کنند.
دادستان عمومی و انقلاب تهران ادامه داد: واحد اجرای احکام در 5 سال گذشته حداقل 20 هزار پرونده را مختومه کرده است و امروز هر چند صدهزار پرونده در اجرای احکام زیاد است اما تلاش داریم در این بخش بیش از پیش فعال‌تر باشیم.
جعفری دولت‌آبادی به تشکیل دادسراهای تخصصی اشاره کرد و افزود: امروز گسترش و تنوع جرایم اجازه نمی‌دهد با چند دادسرا امور را دنبال کنیم همانطور که می‌بینید در حوزه پولی و بانکی اتفاقات بسیاری رخ می‌دهد اما قضاتی که در حوزه پولی، بانکی، گمرک، ارز و سکه تخصص خوبی داشته باشند نداریم و لازم است در این حوزه تخصصی‌تر عمل کنیم.
وی به ایجاد دادسراهای تخصصی مواد مخدر، امنیت، رسانه و زمین‌خواری اشاره کرد و گفت: دادسرایی که امروز جای آن بسیار خالی احساس می‌شود دادسرای پولی و بانکی است و به زودی این دادسرا که مسئولش هم تعیین شده راه‌اندازی می‌شود و امیدواریم بتوانیم با راه‌اندازی این دادسرا فعالیت‌ها پیشگیرانه را در حوزه پول، ارز، بیمه و مسائل بانکی را افزایش دهیم.
دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه تشکیل دادسراهای تخصصی کمک می‌کند در حوزه جرایم دقیق‌تر باشیم گفت: در همین راستا به زودی دادسرای انفال و ثروت‌های عمومی نیز کار خود را آغاز می‌کند تا نظارت‌ها در مسائل شهرداری‌ها، زمین‌خواری، محیط زیست و آب و هوا بیشتر شود.
به گفته جعفری دولت‌آبادی دادسراها به عنوان سنگر اول مبارزه با جرایم قرار دارند و حضور آنها باعث می‌شود مسئولان و مردم احساس راحتی بیشتری کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار