رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران:
تابناک تهران - دو سال پیش در چنین روزهایی طرح تحول سلامت کلید خورد. طرحی که با اعلام شخص رئیس جمهور شروع شد و وزیر بهداشت هم از آن به عنوان جراحی بزرگ نظام سلامت کشور یاد کرده است. در این مدت خیلی ها به اجرای این طرح اعتراض کردند ولی بسیاری از مردم هم آن را نعمتی برای خودشان می دانستند.
کد خبر: ۲۲۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹ 07 May 2016

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران یکی از کسانی است که اعتقاد دارد طرح تحول سلامت حداقل برای تهرانی ها برکات زیادی داشته است.

حافظی در گفت و گو با تابناک تهران گفت: «شاید برخی‌ها فکر کنند مدیریت شهری یعنی فقط ساختن خیابان و پل و نظارت بر ساماندهی دست‌فروش‌ها و... اما وقتی ما حرف از مدیریت یک شهر می‌زنیم. آن هم شهری به قواره تهران با میلیون‌ها نفر جمعیت یعنی باید حواسمان به همه ابعاد زندگی شهروندان باشد. این همان جامع‌نگری است. اگر شهردار یک منطقه فقط به فکر رفاه شهری ساکنان منطقه باشد و نسبت به سایر ابعاد بی‌تفاوتی کند قطعاً در اجرای وظیفه‌اش کوتاهی کرده است. قطعاً سلامت شهروندان هم یکی از همین ابعاد است حتی می‌تواند مهم‌ترین آنها باشد چرا که خیلی از مسائل در نهایت به آن برمی‌گردد. مثلا وقتی ما حرف از آلودگی هوا می‌زنیم،‌ از وجود آزبست انتقاد می‌کنیم،‌وقتی کیفیت سوخت را زیر سؤال می‌بریم و... یعنی در نهایت نگران سلامتی مردم هستیم. به همین دلیل هم برنامه‌هایی که در حیطه سلامتی مردم انجام می‌شود برایمان اهمیت زیادی دارد. طرح تحول سلامت هم یکی از همین طرح‌هاست.»

حافظی ادامه می دهد: «خیلی‌ها می‌گویند طرح تحول سلامت ایرادات زیادی دارد و بد نیست تا وقتی‌که این ایرادات برطرف شوند دست از ادامه اجرای آن برداشت اما من این ایده را به‌طورکلی رد می‌کنم چرا که برکات اجرای طرح تحول سلامت را در سطح جامعه به خصوص در تهران دیده‌ام.» 

او می گوید: «فکر می‌کنم مهم‌ترین نقطه قوت طرح تحول سلامت تقویت عدالت اجتماعی ست. شاید این مسئله در شهرهای کوچک کمتر دیده شود اما در کلان‌شهر تهران به‌وضوح مشخص است. نمی‌خواهم بگویم اوضاع خدمات بهداشتی و درمانی در شهرهای دیگر بهتر از تهران است بلکه آنچه در تهران حادتر از شهرستان‌ها دیده می‌شود فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی در دریافت خدمات است. اگر در شهر کوچکی بیمارستان به‌اندازه کافی نیست همه مردم شهر به یکی اندازه در این درد شریک هستند اما در تهران اگر ثروتمند باشی خدماتی دریافت می‌کنی که اگر وضعیت مالی خوبی نداشته باشی قطعاً خواب آن خدمات را هم نخواهی دید. بنابراین از نظر من طرح تحول سلامت تا حد توانسته این فاصله را ترمیم کند. به این صورت که حداقل کسی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیست در محرومیت کامل به سر نمی‌برد.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار