کارشناس بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: دیابت یک بیماری است که در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش یا عدم اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می‌آید.
کد خبر: ۲۰۹۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱ 10 April 2016
فرزانه اکبریانی افزود: دیابت نوع یک شروع پر سر و صدایی دارد و با علائمی همچون تشنگی، پرادراری، پرنوشی، کاهش وزن، گرسنگی و خستگی شدید ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: دیابت نوع دو شروع خیلی آهسته‌تری دارد و شایع‌ترین علامت اولیه آن در واقع بی‌علامتی است. درصد قابل توجهی از مبتلایان به دیابت نوع دو(تقریبا 50 درصد) از بیماری خود اطلاعی ندارند و با انجام آزمایش قند خون می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد با این وجود در صورت عدم کنترل مطلوب ممکن است علائمی مشابه با دیابت نوع یک بروز کند.

اکبریانی با اشاره به اینکه افراد بالای 30 سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند، اظهار کرد: متاسفانه سن ابتلا به این بیماری در این استان کاهش یافته و افراد کمتر از 30 سال نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی چاقی و عدم تغذیه مناسب را یکی از مهترین دلایل بروز این بیماری بیان کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کم تحرکی از دیگر دلایل بروز این بیماری است، توضیح داد: انجام ورزش‌هایی که سبب سوزاندن کالری و ایجاد وزن مناسب می‌شود یکی از مهمترین دلایل کنترل این بیماری است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار