سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی :
یکی دیگر از ابهامات این است که ما در مورد تحریم ها از لغو صحبت می کنیم اما طرف غربی از تعلیق حرف می زنند. علاوه بر این نکته دیگر این است که تعلیق یا لغو تحریم ها به راستی آزمایی آژانس منوط شده و ما می خواهیم بدانیم که پروسه زمانی این راستی آزمایی چه مدت است. قرار است چند سال طول بکشد که آژانس صلح آمیز بودن اقدامات ما را تایید کرده و پس از آن تحریم ها لغو یا تعلیق شود ؟!
کد خبر: ۱۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸ 05 April 2015
تفاهم صورت گرفته در لوزان دارای ابهاماتی است که باید در مورد آن توضیح داده شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این مطلب گفت : کمیسیون امنیت ملی حتما از آقای ظریف و تیم مذاکره کننده دعوت می کند که در جلسه پیرامون این ابهامات توضیح دهند.

سیدحسین نقوی حسینی ، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک گفت : انتقاد سازنده و صحیح برای هشیار کردن تیم مذاکره کننده در جهت منافع ملی کشور است.

وی در خصوص مبنا قرار دادن اظهارات طرف غربی که برای اغنای افکار عمومی غرب عنوان شده و بی اعتمادی به اظهارات مقامات داخلی گفت : اگر غربی ها به خاطر اغنای افکار عمومی خود دروغ می کنند دلیل خوبی نیست که ما هم از آنان پیروی کنیم . لازم است که شفاف و روشن به ابهامات موجود در این بیانیه پاسخ داده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابهامات مورد نظر خود را تشریح کرد و خانم موگرینی می گوید اگر شورای امنیت صلاح بداند قطعنامه صادر می کند در حالی که طرف ایرانی می گوید شورای امنیت باید قطعنامه بدهد ! نمی توان موفقیت را در سایه قطعنامه شورای امنیت تعریف کرد درحالی که خود این قطعنامه زیر سوال است.

وی افزود : در این بیانیه از نظام نوین بازرسی صحبت شده و سوال من این است که این نظم نوین دقیقا به چه معنا است و چه کسی آن را تعریف می کند؟ آیا می توانند بیایند و خانه های مردم را نیز بگردند؟ لازم است که به صورت کامل و صریح در این خصوص توضیح داده شود.

این نماینده مجلس ادامه داد :  یکی دیگر از ابهامات این است که ما در مورد تحریم ها از لغو صحبت می کنیم اما طرف غربی از تعلیق حرف می زنند. علاوه بر این نکته دیگر این است که تعلیق یا لغو تحریم ها به راستی آزمایی آژانس منوط شده و ما می خواهیم بدانیم که پروسه زمانی این راستی آزمایی چه مدت است. قرار است چند سال طول بکشد که آژانس صلح آمیز بودن اقدامات ما را تایید کرده و پس از آن تحریم ها لغو یا تعلیق شود ؟!

این نماینده مجلس همچنین گفت : بحث ما در خصوص نتیجه به دست آمده یا به عبارت دیگر داده ها و ستانده ها نیست  لذا بیانیه مشترک لوزان را به طورکلی گامی مثبت ارزیابی می کنیم همان طور که دیدید اغلب نمایندگان مجلس از این بیانیه حمایت کرده اند اما ابهاماتی نیز وجود دارد که باید روشن شود.

وی در پاسخ به این پرسش که راهکار مورد نظر شما برای رفع این ابهامات و ممانعت از چالش سازی برای دولت چیست ، گفت : به مرور زمان با توضیحاتی که تیم مذاکره کننده ارایه می کند می توان این نکات را روشن کرد زیرا بر اساس فرموده مقام معظم رهبری خواهان توافقی صریح ، شفاف و غیر قابل تفسیر هستیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن مخالفت با نگاه افراط و تفریطی به این بیانیه گفت : فتح الفتوح نامیدن این بیانیه و بی نظیر دانستن آن در تاریخ افراطی و ترکمنچای گونه و ذلت بار خواندن آن نیز تفریطی است لذا ضرورت دارد که ابهامات موجود را بررسی کرده و شفاف کنیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که برای روشن شدن این ابهامات چه برنامه ایی از سوی مجلس وجود دارد ، گفت : کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حتما آقای ظریف و تیم مذاکره کننده را دعوت می کند تا در این خصوص بررسی شود.

وی در خصوص زمان این جلسه نیز گفت که به محض روشن شدن ، اعلام خواهد شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار