بیژن نوباوه در گفت‌و‌گو با تابناک:
نماینده اصولگرای تهران با بیان اینکه در نه در تامین اعتبارات و نه برنامه‌ریزی کلان به فرهنگ، اقدامات خوبی صورت نگرفت، گفت: وقتی نگاه به فرهنگ، نگاه بایسته ایی نیست قطعا در تخصیص اعتبارات این بخش نیز تاثیرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶ 17 March 2015
مقوله فرهنگ در سال جدید شاهد هیچ رشدی نبوده است اما مشکلات موجود تنها به عهده دولت یا مجلس نیست. این مطلب را بیژن نوباوه نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با تابناک گفت و افزود: هیچ نشانه مثبتی در عملکرد فرهنگی دولت ندیدیم امااین ضعف تنها محدود به دولت نیست و عملکرد مجلس نیز در این بخش راضی کننده نیست. 

نماینده اصولگرای تهران با بیان اینکه در نه در تامین اعتبارات و نه برنامه‌ریزی کلان به فرهنگ، اقدامات خوبی صورت نگرفت، گفت: وقتی نگاه به فرهنگ، نگاه بایسته ایی نیست قطعا در تخصیص اعتبارات این بخش نیز تاثیرگذار خواهد بود. 

وی با اشاره به کاستی‌های بودجه فرهنگی افزود: می‌بینیم که هر سال وضعیت فرهنگ به لحاظ نگاه بایسته دولت بد‌تر از سال قبل می‌شود. از سوی دیگر مجلس نیز آن طور که لازم است در این زمینه قدم بر نمی‌دارد. اگرچه نگاه مجلس به لایحه دولت است اما به هر حال آنطور که انتظار می‌رود در این خصوص عمل نمی‌کند. 

نوباه با تاکید بر اینکه در سال ۹۳ مقوله فرهنگی هیچ رشدی نسبت به سال قبل نداشته است، گفت: نه نگاه فرهنگی و نه در تولیدات فرهنگی هیچ تغییر مثبتی صورت نگرفت و این یک اشکال عمده برای نظام اسلامی است. 

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که راهکار شما برای حل مشکلات فعلی و ایجاد تغییرات مثبت، چیست؟ گفت: بحث‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد. به نظر من برنامه ریزی فرهنگی اصلیترین و مهم‌ترین عامل است. 

وی ادامه داد: انسجام فرهنگی در همه زمینه‌ها نیز از دیگر عوامل بسیار مهم در رشد وضعیت فرهنگی کشور است. 

به گفته نوباوه، همفکری‌ها، هم افزایی‌ها و هم گرایی‌ها از جمله مهم‌ترین مسایلی است که باید به آن توجه کرد. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اگر نگاه کنونی اصلاح شود و شاهد تاکید بیشتر بر ضرورت‌های فرهنگی باشیم، مراحل بعدی که‌‌ همان تامین اعتبارات است قطعا به خوبی پیش می‌رود لذا به اعتقاد من گام نخست برای ایجاد تغییرات لازم در راستای بهبود دستیابی به اهداف فرهنگی تغییر نگاه و رویکرد اصلی نسبت به فرهنگ است. 

وی تاکید کرد: متاسفانه نگاه به ضرورت‌ها و مشکلات فرهنگی همچون تهاجم فرهنگی هنوز در کشور به درستی شکل نگرفته است و خیلی از تصمیم گیران نظام هنوز به این باور نرسیده‌اند که فرهنگ ما در یک هجمه بسیار گسترده دنیا قرار گرفته است. 

نوباوه در پاسخ به این پرسش که کدام یک از نهاد‌ها و قوا – مجلس یا دولت - در کشور مسئول حرکت به سوی این تغییر نگاه است، گفت: مجلس از آنجایی که نقش قانون گذاری دارد در این امر کمتر موثر است. البته این معنی رفع مسئولیت از مجلس نیست اما کل نظام و بعد از آن دولت‌ها نقش بیشتری دارند. 

وی با اشاره به اینکه بیشترین هشدار‌ها در این خصوص از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان می‌شود، گفت: اما دولت و مجلس ضعیف عمل می‌کنند یعنی لایحه دولت برای تخصیص اعتبارات در این بخش ضعیف است و مجلس نیز آنطور که باید و انتظار می‌رود، عمل نمی‌کند. 

این نماینده مجلس ادامه داد: اکنون در وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان و سازمان‌های فرهنگی در سایر نهاد‌ها در حوزه اعتبارات مشکل دارند. روشن است که اگر این مشکلات را نداشته باشیم می‌توان بهتر عمل کرد. 

به گفته وی سرمایه گذاری در بخش‌هایی مانند ورزش موجب می‌شود که در مسایلی مانند اعتیاد و... موفق‌تر عمل کنیم. مسایل فرهنگی و اجتماعی به هم تنیده است و تا زمانی که کلیت نظام ضرورت توجه به آن را درک نکند نمی‌توان انتظار موفقیت داشت و نمی‌توان دولت یا مجلس را به تنهای مقصر در مشکلات موجود دانست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار