تابناک تهران- روزهای خاص سال در کنار همه بزرگداشت هایی که با خود به دنبال دارد گاهی به فراخور سلیقه متولیان بخش های مختلف، ایده هایی به همراه دارد. کتاب گردی از همان ایده هاست که همزمان با هفته کتاب از سوی برخی از مسئولان کشور انجام می شود. امسال در هفته کتاب شاهد حضور و کتابگردی وزیر ارشاد و استاندار تهران در راسته کتابفروشی های خیابان انقلاب تهران بودیم.
کد خبر: ۱۳۲۷۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴ 21 November 2015
به گزارشتابناک تهران؛ این ایده فرصتی فراهم کرد تا فروشندگان کتاب،نویسندگان و حتی رهگذرانی که پای ثابت کتابفروشی های انقلاب هستند دقایقی، دغدغه هایشان در حوزه کتاب را با وزیر ارشاد به عنوان نخستین متولی حوزه کتاب و کتابخوانی کشور در میان بگذارند.

کتابگردان با حضور در برخی انتشارات محبوب و معروف ،نشریات تازه را تورق کردند

وزیر ارشاد،استاندار تهران و مدیرکل ارشاد استان تهران بازدید از کتاب‌فروشی‌ها را از کتاب‌فروشی ققنوس آغاز کردند.

 وزیر ارشاد در این کتاب‌فروشی درباره کاهش کتاب‌خوانی گفت: درباره کتاب باید تقاضا ایجاد شود؛ مانند زمانی که تشنه یا گرسنه هستیم و کسی به ما نمی‌گوید آب یا نان بخریم. در مورد کتاب هم باید اشتها ایجاد شود.

وی در ادامه از کتاب‌فروشان درباره تغییر کاربری کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب پرسید و کتاب‌فروشان نیز درباره مشکلات درآمدی خود با او صحبت کردند.

یکی از کتاب‌فروشان درباره مشکلات اقتصادی نشر به علی جنتی گفت: ما مشکل بیمه داریم و پنج معافیت کتاب‌فروشی‌ها نیز برداشته شده است.

وزیر ارشاد در ادامه کتاب‌گردی خود درباره برنامه ششم توسعه بیان کرد: این برنامه باید به مجلس برود و اگر مورد توافق وزیران قرار گیرد تصویب می‌شود، نه تنها راجع به حوزه کتاب، بلکه درباره تمام اصناف مالیات مبنا را بر اظهار فرد می‌گذاریم و در این بین برخی نیز بررسی خواهند شد.

وی درباره حمایت دولت از کتاب اظهار کرد: هیات خرید کتابخانه‌های عمومی همچون گذشته برای کتابخانه‌ها کتاب می‌خرند و این به نوعی حمایت از این صنف است. در مورد کتاب‌های تخصصی نیز خرید به جای ١٠٠ تا ٣٠٠ جلد و به خرید به چند جلد محدود می‌شود. اما سعی می‌کنیم تا خریدمان متنوع باشد. همچنین نمایشگاه‌های استانی به نفع ناشران هستند که هفت تا ١٠ روز در استان‌ها برگزار می‌شود.

وی سپس به دفتر نشر فرهنگ اسلامی رفت و کتاب‌های جلد اولی این انتشارات را بررسی کرد.

جنتی درباره شکل ظاهری کارها نکاتی را بیان کرد و از مدیر این انتشارات درباره مشکلات عمده عرصه نشر پرسید.

مدیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی هم در پاسخ به علی جنتی گفت: گرانی کتاب و رنجش مخاطب مهمترین مشکل عمده نشر است.

علی جنتی در واکنش به این گفته بیان کرد: باید قبول کنیم که شرایط دنیا عوض شده است و همه به سوی امور دیجیتال رفته‌اند درباره گرانی نیز باید جایی رسمی کتاب‌های دست دوم را بفروشد و کسانی که قدرت خرید کتاب نو را ندارند از آن بهره ببرند.

علی جنتی در ادامه به سایر کتاب‌فروشی‌های انقلاب مراجعه کرد و هفته کتاب و کتاب‌خوانی را به کتاب‌فروش‌ها تبریک گفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار