مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از اجرای طرح امکان سنجی استفاده بهینه از کوره‌پز خانه‌های تهران خبر داد.
کد خبر: ۱۳۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 18 November 2015
در بسیاری از زمینه‌ها ساخت و بافت منطقه در حوزه های مختلف کالبدی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از فرایند توسعه شهری در تهران دچار تغییرات شده است. در این زمینه به دگرگونی در الگوی معیشت سنتی، پذیرش مشاغل جدید و در نتیجه تبدیل شدن فضای عملکردی گذشته به فضاهای بدون کارکرد و آسیب‌زا می‌توان اشاره کرد که هم اکنون به عاملی مهم برای مدیریت شهری تبدیل شده است.

اجرای طرح «امکان سنجی استفاده بهینه از کوره‌پز خانه‌های تهران» در راستای بهینه‌سازی فضاهای شهری به پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری منطقه ۱۹ و توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران انجام شده است، با توجه به اتمام این پروژه و اهمیت این طرح، گفتگوی دکتر حمید قربانی، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق مرکز مطالعات در زیر می آید.

چه عواملی باعث شد تا بحث کوره‌پزخانه‌های شهر تهران مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد؟

کوره‌پزخانه‌ها در گذشته زمینه‌های شغلی را در سطح شهر فراهم می‌کردند که با گذار به وضعیت جدید، شاهد خالی شدن این اماکن از نیروی انسانی هستیم و این‌ها به دلیل جدا افتادگی تبدیل به فضاهایی ناامن برای تجمع افراد طرد شده اجتماعی می‌شوند. طبیعی است که این منظره نه تنها به لحاظ کالبدی و زیبایی‌شناسی شهری تصویر ناخوشایندی در ذهن شهروندان ایجاد می‌کند بلکه هزینه‌های مدیریت شهری را در تأمین امنیت شهروندان دو چندان می‌سازد و از طرفی این‌گونه فضاها به راحتی قابلیت تبدیل شدن به مکان انباشت زباله را دارند و مشکلاتی را در راستای آلودگی محیط‌زیست فراهم می‌کنند؛ لذا این پرسش‌ها و دغدغه‌های متعدد نظیر چگونگی تغییر کاربری‌ها، راهکارهای عملیاتی و قابل اجرا برای استفاده از زمین‌ها و اراضی متناسب با فضا و کالبد منطقه، امکان بهینه‌سازی کوره‌پزخانه‌ها و نحوه مشارکت مالکین در توسعه منطقه موجب ورود مدیریت شهری شد.

همکاری و تعامل مالکان و ساکنین کوره پزخانه‌ها با این پروژه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا در بین ساکنین اراده‌ای برای تغییر این وضعیت مشاهده می‌شود؟ 

در یافته‌های این مطالعه یکی از مطالبات جدی ساکنین محل، ساماندهی کوره پزخانه‌ها است و در این زمینه بیش از هر جای دیگری از شهرداری انتظار ساماندهی کوره پزخانه‌ها را دارند. در عین حال ساکنین این محدوده دارای نیازهایی هستند که پاسخ به آن‌ها می‌تواند باعث تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در منطقه شود؛ همچنین مالکین کوره‌ها در چارچوب شرایط تعریف شده و شفاف آمادگی خود را برای همکاری با شهرداری اعلام کرده‌اند و ظرفیت‌های مشارکتی مردم در چارچوب شورایاران و اهالی محل برای همکاری مناسب است.

در پایان به صورت اجمالی راجع به خروجی‌های پروژه توضیح دهید؟ قابلیت اجرایی شدن راهکارهای پیشنهادی در پروژه حاضر را تا چه میزان پیش بینی می‌کنید؟

با توجه به نتایج حاصل از طرح امکان سنجی، راهبردها در ۶ محور اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، کالبدی، ترافیکی و زیرساختی ارائه شده است بنابراین در بسیاری از موارد راهبردها جنبه عینی و عملی داشته و اجرای آن‌ها می‌تواند به مدیریت شهری کمک رساند. از جمله پیشنهاداتی که مجری طرح فوق با توجه به اهمیت منطقه ۱۹ به عنوان دروازه بین‌المللی پایتخت ارائه داده است احداث شهرک فرهنگی و اقتصادی تحت عنوان «بازارهای اقتصاد بومی- جماعتی» با هدف فرهنگی و اقتصادی در ابعاد بین‌المللی، منطقه‌ای و همچنین احداث پارک صنعتی، نمایشگاه دائمی مصالح ساختمانی، نمایشگاه دائمی گل و گیاه، مجتمع‌های مسکونی و ساخت مجتمع‌های فرهنگی- ورزشی با مشارکت سرمایه‌گذارانی اعم از خیرین کشور و اداره اوقاف و امور خیریه نام برد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار