رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: عدم مدیریت بر حوزه های آبخیز، دشت ها و از طرفی حفر شش هزار حلقه چاه آب غیر مجاز، موجب افت شدید آبهای زیر زمینی در استان تهران شده است.
کد خبر: ۱۲۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱ 10 March 2015
سید محمد موسوی روز سه شنبه در حاشیه تغییر الگوی کاشت در اراضی کشاورزی در روستای زمان آباد بخش قلعه نو در گفت وگو ایرنا اظهار داشت: اولین مشکل اساسی پیش روی بخش کشاورزی در سراسر کشور و بویژه استان تهران بحث کمبود آب است.

وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت شهرنشین نسبت به 1340 و احداث سدهای کرج ، لار ، لتیان و ماملو و غیره با افزایش روند جمعیت و نیاز به آب شرب، سهم آب کشاورزی نیز برای آب شرب، اختصاص یافته است.

موسوی تصریح کرد: این فرآیند باعث شد که سهم دو میلیارد و 900 میلیون مترمکعبی آب بخش کشاورزی در سال 1340 به یک و نیم میلیارد مکعب در سال زراعی گذشته (1392) کاهش و 90 درصد آب استحصالی که در بخش کشاورزی استان تهران جریان داشت به حدود 30 درصد کاهش یابد.

وی تاکید کرد: از طرفی حق آبه چاه های آبی مجازی که به حساب بخش کشاورزی استان بود حدود 750 میلیون مترمکعب محاسبه می شد، با انتخاب50 حلقه چاه بطور تصادفی و اندازه گیری آب دهی از سوی کارشناسان متوجه شدیم 9/41 درصد میزان آب دهی این چاه ها نسبت به دبی مجاز کمتر شده است.

رییس جهاد کشاورزی استان تهران، افزود: در دشت ورامین در سال 1340 درعمق 50 متری به آب می رسیدیم ولی هم اکنون تا عمق 300 متری زمین باید برای رسیدن به آب حفاری کرد.

موسوی با اشاره به اینکه خروجی آب چاهای مجاز نیز 50 درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: با توجه به کاهش میزان آب کیفیت آن نیز در حال تغییر از شیرینی به شوری بوده که این امر نیز اصلا برای کشاورزی مناسب نیست.

*** بیش از 150 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز به دلیل بی آبی رها شده است

رییس جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به کمبود آب ، اظهار داشت: با شرایطی که وجود دارد از جمله احداث سدها و اختصاص آب کشاورزی به شرب، بیش از 150 هزار هکتار از حاصلخیزترین اراضی استان به علت کم آبی و بی آب رها شده و در جنوب ری حدود 20 هزار هکتار حاصلخیزترین اراضی که به علت اینکه سهمیه آب کشاورزی آن قطع شده، عملا قابلیت کشت ندارد.

موسوی با بیان اینکه بایستی با استفاده از تسهیلات و جذب سرمایه گذاربتوانیم به احداث و بهره برداری تصفیه خانه ها شتاب بیشتری بدهیم، گفت: با احداث تصفیه خانه های آب استفاده از آب جایگزین برای کشاورزان امری اجتناب ناپذیر است.

وی ضمن اشاره به مسوولیت خطیر سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: سلامت آب برعهده سازمان محیط زیست است و با آب های برخی صنوف از جمله قالیشویی ها که آب را آلوده می کنند باید بر اساس قانون با متخلفین برخورد کرد.

*** تغییر نوع زراعت یکی از اولویت های مهم جهاد کشاورزی است

وی گفت: تغییر نوع زراعت یکی از برنامه های اولویت دار جهادکشاورزی برای مقابله با بحران کم آبی است.

موسوی افزود: با برنامه ریزی کارشناسی و منسجم جهاد کشاورزی ضمن حمایت این سازمان، کشاورزان بایستی تغییر الگوی کشت را در برنامه زراعی خود قرار دهند.

به گفته وی، مابه التفاوت درآمد ناشی از سبزی و محصولی که کشت می شود شامل بذور غلات، ذرت و بحث پنبه و زراعت چوب از کشاورزان حمایت خواهیم کرد.

وی بیان داشت: تولید سیفی را به سمت گلخانه ها سوق داده ایم و برنامه گسترده ای برای تولید سبزی با آب سالم درنظر داریم و حتی یک درصد هم از آب های ناسالم برای سبزی کاری اجاز داده نخواهد داده شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار