پلیس راهنمایی و رانندگی تهران هنوز دلیلی برای اجرای طرح کاهش در تهران نیافته است.
کد خبر: ۱۲۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 31 October 2015
چهارشنبه هفته گذشته، یکی از مقامات این نهاد، مخالفت صریح خود را با طرح کاهش اعلام کرد.
این مخالفت درحالی است که شهرداری تهران، سازمان محیط زیست و وزارت کشور به نمایندگی از دولت همه بر اجرای طرح متفق القول هستند. 
براساس اعلام های مدیریت شهری قرار بود طرح کاهش از ابتدای آبان اجرا شود اما پلیس راهور در اجرای آن تعلل کرد.
به تازگی این تعلل ها به مخالفت تبدیل شده است.

سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به مصمم بودن مدیریت شهری برای اجرای طرح کاهش به همشهری گفت: تغییر در هر کاری سختی خود را دارد اما برای رسیدن به اهداف اثربخش باید تلاش کرد. امروز مردم قبول نمی کنند برای رفع آلودگی هوا با یک تقسیم بندی ساده کار خود را انجام دهیم. 
طرح کاهش مستند به تجربه جهانی است و باید به جای مساوات، خودروهای دود زا را از شهر حذف کرد.

وی افزود: با اجرای طرح کاهش، تنها خودروهای کاربراتوری که 45 گرم آلودگی در روز تولید می کنند ، از شهر حذف می شوند ضمن اینکه همه زیرساخت ها برای همراه شدن سایر دستگاه ها آماده است.البته سردار تیمور حسینی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران معتقد است:به لحاظ الزامات و زیرساخت ها پلیس باید به سطحی از امکانات برسد که اجرای این طرح در آینده محکوم به شکست نباشد. 
بعد از این سال ها با رشد و بلوغ در سطح همه دستگاه ها پذیرفته نیست آزمون و خطا کنیم.
این موضع پلیس درحالی است که طرح کاهش بر پایه 18 ماه مطالعه در دانشگاه های معتبر کشور به مرحله اجرا رسیده است. اکنون بر پایه این طرح به جای نگاه کردن به پلاک خودرو که ملاک خوبی برای کاهش آلایندگی خودرو نیست، به اگزوز خودرو نگاه خواهد شد.
سردار حسینی می افزاید: اگر اعلام شده پلیس مخالف طرح کاهش است، نه به این معنی که ما مخالف سلامت محیط زیست هستیم‘ خواست ما کاهش جدی آلودگی در تهران است. 
همکاران بنده در صف اول آسیب و تبعات این شرایط هستند. برای اجرای این طرح باید بسترهایی آماده باشد و نباید در شروع و گام نخست به سراغ جامعه برویم.

باید سراغ خودمان برویم. ناوگان حمل ونقل عمومی نیاز به نوسازی دارد. 
بخش قابل توجهی از ناوگان دستگاه های عمومی و دولتی نیاز به بازسازی و نوسازی دارد. بخش قابل توجهی از امکانات معاینه فنی ما در کشور که الزام و پیش نیاز خودروها داشتن این معاینه است نیاز به به روز رسانی دارد. 
این معاینه در مراکزی باید انجام شود که ارتباط آنلاین داشته باشند که اطلاعات این مرکز سریعا به مراکز کنترل ارسال شود تا خودرو بدون دغدغه وارد طرح شود. باید اول اصلاح و به خط شدن را از خود شروع کنیم بعد با اراده قوی و اطلاع رسانی مناسب با ابزارهای ایجابی و مشوق هایی که بتواند آحاد جامعه را آماده این طرح کند، برویم.

*دغدغه پلیس و تقصیر دولت
دغدغه های اعلام شده پلیس در شرایطی به حمل ونقل عمومی پایتخت بازمی گردد که فرسودگی ناوگان حمل ونقل تهران در 2محور خارج از تعهدات مدیریت شهری دنبال می شود. 
نخست موضوع اختصاص بودجه بموقع حمل ونقل است که در سال های اخیر همواره با تأخیر و کمتر از بودجه تعیین شده به اتوبوسرانی اختصاص یافته است. از سوی دیگر در بخش تاکسیرانی نیز دولت مسئولیت از رده خارج کردن و نوسازی خودروهای فرسوده را بر عهده دارد که در این زمینه نتوانسته تاکسی های فرسوده تهران را نوسازی کند.

نباید فراموش کرد که تعلل پلیس در اجرای طرح کاهش، همزمان با اجرای طرح بی اساس و موقت زوج و فرد است که سال ها در تهران توسط پلیس اجرا شده و هنوز در حال اجراست. حال سؤال اساسی اینجا پدید می آید که آیا به رغم صراحت نظر کارشناسان درخصوص بی فایده بودن طرح زوج و فرد چگونه پلیس هنوز این طرح را اجرا می کند، اما حاضر به جابه جایی آن با طرح کاهش نیست؟ آنگونه که سردار حسینی می گوید:در تهران 730 کیلومترمربعی اگر قرار باشد شرایط محدودیت براساس میزان آلایندگی برای 88 کیلومتر طرح زوج و فرد درنظر بگیریم در 650 کیلومتر بیرون طرح این آلودگی ها منتشر می شود. خیلی نباید فضایی فکر کنیم که قرار است معجزه شود. 
بالا بردن سطح توقع مردم باعث می شود مردم فکر کنند انقلابی ایجاد می شود ولی اگر سایر شرایط را درنظر نگیریم با اجرای این طرح محدودیت 88 کیلومتری اش، نباید شاهد اتفاق خاصی باشیم.

به رغم موضع پلیس، تهران با میلیون ها وسیله نقلیه و معابری که ظرفیت تردد 17میلیون سفر روزانه را ندارند، برای کنترل ترافیک و آلودگی هوا به طرح ترافیکی کاملی نیاز دارد. 
گزارش های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد منابع آلودگی شهر، تعداد قلیلی از خودروها هستند که کمتر از 10 درصد از اینها بیش از 45 درصد آلودگی را به وجود می آورند.
بدین تریب اجرای طرح کاهش، برای کاستن از منابع آلاینده تنها راه چاره است.

*پلیس و شرط های دیگر
پلیس شرط های دیگری نیز برای اجرای طرح کاهش دارد. سردار حسینی می گوید: باید یک سیستم حمل ونقل عمومی مطمئن و قوی ایجاد شود. باید این شرایط ایجاد شود. نباید نخستین گام مان رفتن سراغ مردم باشد. 
از طرفی باید واقعیت های جامعه را درنظر گرفت تا با مشکل مواجه نشویم. این همان پیوست اجتماعی است. 
رییس پلیس راهور تهران می افزاید: با اجرای طرح کاهش برای کاستن از آلایندگی موافقیم ولی باید الزامات آن فراهم باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار