یک متخصص کودکان و نوزادان با بیان اینکه احتمال بروز بیماری کاواساکی در 80 درصد کودکان زیر 5 سال وجود دارد، تاکید کرد: این بیماری دارای نشانه های کمک کننده تشخیصی آزمایشگاهی است که اغلب با تب بسیار بالا و عارضه قلبی بروز می کند.
کد خبر: ۲۵۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷ 21 April 2015
دکتر محمد حسین سلطان زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه کاواساکی، بیماری وسکولیت حاد تب دار است که در گذشته به نام موکوکوتنس لنف نود خوانده شده است، گفت: این بیماری اولین مرتبه در سال 1967 توسط دکتر کاواساکی در ژاپن گزارش شد که در حدود 20 درصد موارد درمان نشده؛ همراه با عوارض قلبی عروقی، اختلالات کرونری، پارگی آنوریسم ( بزرگ‌ شدن‌ یا بیرون‌زدگی‌ دیواره‌ یک‌ سرخرگ‌) و مرگ ناگهانی است.

وی در ادامه با بیان اینکه علت کاواساکی هم اکنون مشخص نیست و اغلب خود به خود محدود شونده است، افزود: تب، راش، اگزانتم (راش گسترده پوستی)، کنژنکتیویت (التهاب ملتحمه چشم)، لنف آدنوپاتی گردنی از جمله نشانه های ظاهری این بیماری است.

این عضو هیات علمی شهید بهشتی، خاطر نشان کرد: نشانه های ظاهری بیماری کاواساکی اغلب در کودکان و در 80 درصد موارد کودکان زیر 5 سال بروز می کند که در اکثر موارد همراه با افزایش ایمونوگلبولین ها است.

سلطان زاده با اشاره به اینکه تب بالای 40 درجه سانتی گراد از جمله مهم ترین نشانه های ظاهری بیماری کاواساکی است، تصریح کرد: از درمان های اولیه این بیماری دارو درمانی توسط آنتی بیوتیک است که 1 تا 2 هفته و گاهی در موارد خفیف تر 3 تا 4 هفته طول می کشد.

این متخصص کودکان و نوزادان در پایان با بیان اینکه تشخیص بیماری کاواساکی تنها از طریق آزمایشگاهی است، یاد آور شد: در صورتی که بیمار از مجموع نشانه ها شامل بی قراری شدید، مننژیت سپتیک مننژیت عفونی)، اسهال، هپاتیت خفیف، هیدرپس کیسه صفرا، اورتریت، پیوری (عفونت در ادرار)استریل و آرتریت اکثر نشانه ها را دارا باشد و از همه مهم تر از عارضه قلبی رنج ببرد همچنین میزان پلاکت های خون در 2 تا 3 هفته تا یک ملیون افزایش یابد، می توان به ابتلا به این بیماری شک کرد. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار