رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از راه اندازی ستاد مدیریت بحران در نمایشگاه بین المللی کتاب پایتخت خبر داد و گفت: این ستاد با توجه به گستردگی نمایشگاه برای پیشگیری و مقابله با هرگونه حادثه احتمالی ایجاد شده است.
کد خبر: ۲۳۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰ 15 April 2015
به گزارش  ایرنا احمد صادقی در نخستین آیین شبگردی اصحاب رسانه در سال 94 با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همواره شاهد حضور اجتماعات بزرگ است افزود: ستاد مدیریت بحران در این نمایشگاه فعال خواهد بود تا از هرگونه حادثه احتمالی جلوگیری کند و در صورت بروز حادثه تبعات ناشی از آن را به حداقل برساند. 

وی با اشاره به اینکه برای شهر ایمن نیازمند طرح های جامع هستیم گفت: این سازمان در زمینه کنترل سیلاب ها با هم اندیشی سه سازمان مسوول دیگر، طرح جامع کاهش خطرپذیری را آماده کرده که در مراحل نهایی بوده و پس از تصویب شورای اسلامی شهر تهران به دستگاه ها ابلاغ می شود. 

صادقی با بیان اینکه پهنه های گسل شهر تهران و موقعیت مکان های مختلف نسبت آن شناسایی شده خاطرنشان کرد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران آمادگی دارد به صورت برخط و آزمایشی هشدار سریع زلزله را در اختیار دستگاه های نیازمند قرار دهد. 

وی با اشاره به اینکه در زمان وقوع زلزله دو موج اولیه و ثانویه داریم که فاصله میان آنها از 10 ثانیه تا 40 ثانیه متغیر است گفت: موج اول مخرب نبود و با اطلاع سریع می توان اقدامات زیادی از جمله فطع شبکه آب، برق، گاز و مترو را به منظور کاهش آسیب و خسارت انجام داد. 

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: باید سیستم های هشداردهنده سطح شهر فعال و مردم نسبت به آژیرهای هشداردهنده شرطی شوند. 

وی احیای خانه های دوام و ایمنی، ایجاد روند واحد برای اطلاع رسانی درپیرامون حوادث و انتخاب رابط خبری در محلات، تهیه سند کاهش خطرپذیری در سه محله از هر منطقه، تهیه سیستم هشدار برخط در زمینه بادهای شدید با همکاری سازمان هواشناسی و توجه ویژه به امر آموزش در این زمینه را به عنوان اولویت های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در سال جاری عنوان کرد. 

صادقی در ادامه با اشاره به اینکه این سازمان در حال طی کردن دوران گذار است گفت: مدیریت بحران باید مبتنی بر تفکر خطر محوری و فعالیت های پیشگیرانه باشد، بنابراین یکی از راهبردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سال جاری ارتقای آمدگی شهروندان، انجام فعالیت های پیشگیرانه و ایجاد زیرساخت های اولیه برای مقابله با بحران است. 

وی افزود: باید خطر را بشناسیم و قبل از بروز آن رفع خطر یا کاهش اثرات را داشته باشیم، به همین منظورانجام برنامه های علمی و همگام با تجارب بین المللی در دستور کار این سازمان قرار دارد. 

صادقی مشارکت شهروندان و ارتقای نقش آنان در مدیریت بحران را بسیار تعیین کننده دانست. 

به گفته ی وی، برنامه ها باید براساس شناخت مخاطرات تنظیم شود. 

وی نبود مدیریت واحد در نظام مدیریت بحران را یکی از مشکلات این حوزه خواند و گفت: این موضوع نیازمند بازنگری کلی و تشکیل یک نظام واحد برای هماهنگی و ایمنی شهر است. 

صادقی افزود: در همین راستا این سازمان در حال نوشتن دستورالعمل پیرامون تمامی مباحث مدیریت بحران در مراحل چهارگانه پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازتوانی است که پس از نهایی شدن باید به تصویب مراجع مختلف برسد. 

وی امضای تفاهم نامه با آموزش پرورش درخصوص طرح «مدرسه آماده» را مورد اشاره قرار داد و گفت: این طرح از تابستان سال جاری کلید می خورد تا در آغاز سال تحصیلی 95- 94 طرح مدارس آماده اجرا شود. 

در ادامه این برنامه، خبرنگاران از بخش های مختلف سازمان پیشگیری و مدیریت بحران بازدید کردند و با چگونگی فعالیت این سازمان آشنا شدند. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار