از پدیده «لانینو» چه می‌دانید؟

در سال‌ گذشته پدیده «ال‌نینو» و تاثیر آن بر آب و هوای جهان توجه بسیاری از مردم و رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود، اما امسال صحبت از پدیده‌ای دیگر به نام «لانینو» می‌شود؛ «لانینو» چیست، چه تفاوتی با «ال‌نینو» دارد و تاثیر آن بر آب و هوای جهان چگونه است؟
کد خبر: ۳۲۶۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ 09 November 2016
فاطمه دوستی، رئیس اداره آزمایشگاه‌های محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه «ال‌نینو» یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر دو تا هفت سال یکبار اتفاق افتاده و موجب ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود، اظهار کرد: از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی اشاره کرد.
وی ادامه داد: حداقل در عرض‌های جغرافیایی پایین عمده چیزی که به آن تغییر اقلیم اطلاق می‌شود، در واقع همان تاثیرات پدیده «ال‌نینو» است، ال‌نینو یک پدیده اقلیمی کلان است که به وسیله تغییرات دمایی در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ داده و موجب تغییر جهت آب‌های سرد و گرم و باد‌های این منطقه می‌شود.
دوستی با اشاره به اینکه پدیده «لانینو» برعکس پدیده «ال‌نینو» است، تصریح کرد: «لانینو» وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی اقیانوس آرام رخ داده و موجب سردتر شدن آب از حالت طبیعی خود می‌شود و سرد شدن آب بیش از حد طبیعی آب سبب سرد شدن بیشتر آب در خشکی و کاهش بارندگی می‌شود.
وی افزود: بنابراین گرچه این پیش‌بینی‌ها صد درصد نیست، اما به طور کلی هنگامی که از پدیده «ال‌نینو» صحبت می‌کنیم بیشتر منتظر تغییرات آب و هوایی هستیم که منجر به افزایش سیلاب و بارندگی‌ها شود، اما در پدیده «لانینو» انتظار داریم که سال خشک و کم بارشی داشته باشیم. 
رئیس اداره آزمایشگاه‌های محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه پدیده «ال‌نینو» 90 درصد کره زمین را متاثر می‌کند، خاطر نشان کرد: تاثیر پدیده «لانینو» کمتر و حدود 60 درصد است، اما با این وجود ایران نیز از این پدیده بی نصیب نخواهد بود.
وی هسته بارندگی‌ها در خاورمیانه و غرب اقیانوس هند و شرق دریای سرخ تحت تاثیر پدیده «ال‌نینو» عنوان کرد و گفت: شاید تاثیرات پدیده «لانینو» کمتر باشد، اما قطعا کشور ایران از این پدیده مستثنی نخواهد بود و به احتمال زیاد این تغییرات را شاهد خواهیم بود.
دوستی با اشاره به اینکه رسانه‌ها انعکاس خوب و تحلیل گرایی از این پدیده‌ها ارائه نمی‌دهند، عنوان کرد: در سال گذشته در ایران در غرب و شمال کشور بارش‌هایی داشتیم و بارندگی‌ها در برخی مناطق بی سابقه گزارش شد که بی تاثیر از وقوع پدیده «ال‌نینو» نبودند. 
وی خاطرنشان کرد: به هر حال ایران کشوری گرم و خشک است و به طور کلی سطح بارش در آن پایین است و در حال حاضر بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی در سال آبی 95- 96، تعداد پنج حوزه از 6 حوزه آبریز کشور بدون بارش گزارش شده‌اند که این به معنی شروع خشکی و کم بارشی است.
رئیس اداره آزمایشگاه‌های محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه به هر حال بعضی از تغییرات و پدیده‌ها در دنیا به وقوع می‌پیوندد، اظهار کرد: شاید ما نتوانیم در پیشگیری از آن‌ها نقش داشته باشیم، اما قطعا انتظار داریم برنامه‌ریزان کلان در حوزه آب آن را مدیریت کنند.
وی اضافه کرد: به دلیل کمبود بارش‌هایی که در چند سال گذشته داشتیم سطح آب‌های زیرزمینی پایین آمده و شوری آب‌ها افزایش پیدا کرده و انتظار است یک برنامه جامع و بلندمدت داشته باشیم و بتوانیم به صورت علمی و با بهره‌گیری از تجارب موفق دیگر کشورها این موضوع را مدیریت کنیم  و قطعا مدیریت کلان آب برای اینکه دچار کمبود آب نشویم چیزی نیست که تنها با توصیه به شهروندان بتوان آن را مدیریت کرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار