شهرستان ورامین از جمله مناطقی است که با پدیده تکدی گری مواجه است و علیرغم برنامه ریزی برخی ارگان ها و ادارات این شهرستان، هر روز شاهد افزایش تعداد گداها در معابر و خیابان های اصلی شهر هستیم.
کد خبر: ۳۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶ 04 May 2015
به گزارش مهر، پدیده تکدی گری یکی از موضوعاتی بوده که همواره ذهن برنامه ریزان و تصمیم گیران حوزه های اجتماعی، اقتصادی و انتظامی و قضایی را به خود معطوف ساخته است.

پدیده تکدی گری را نباید یک پدیده یک وجهی دانست چرا که امروز بسیاری از نهادها نظیر نیروی انتظامی، دستگاه های قضایی، شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد و چندین ارگان دیگر تلاش دارند تا با استفاده از ابزارهای مختلف زمینه کاهش این پدیده ناهنجار اجتماعی را در جامعه فراهم آورند.

جولان گدایان در خیابان ها و معابر اصلی شهر ورامین

تکدی گری همواره در همه استان ها و شهرستان های کشور وجود دارد اما این پدیده در برخی مناطق به صورت ملموس تری قابل مشاهده بوده و نشان دهنده آن است که باید مسئولان و مدیران آن منطقه همت و تلاش بیشتری را برای کاهش این پدیده اجتماعی مصروف سازند.

شهرستان ورامین از جمله مناطقی است که با پدیده تکدی گری مواجه است و علیرغم برنامه ریزی برخی ارگان ها و ادارات این شهرستان، هر روز شاهد افزایش تعدادگدایان در معابر و خیابان های اصلی شهر هستیم.

                                                 

گداهایی که مکان مخصوص برای تکدی گری دارند

یکی از شهروندان ورامینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز میادین اصلی شهر ورامین شاهد حضور تعداد زیادی از متکدیان است که صحنه های نامناسبی را در شهر پدید آورده و هیچ برخوردی نیز با آنان صورت نمی پذیرد.

رحمان ترابی افزود: برخی از این گداها مکان مخصوصی را برای تکدی گری داشته و اجازه نمی دهند افراد دیگری نیز در حوزه آنها وارد شود و این امر نشان می دهد که برخی از گدایان به صورت سازمان یافته در شهر حضور دارند.

وی ادامه داد: برخی از این گدایان نیز برای فرد دیگری کار می کنند به طوری که مشاهده شده که در ساعات پایانی شب، افرادی با حضور در برخی میادین نظیر میدان امام ورامین، پول های جمع آوری شده توسط گدایان را از آنان می گیرد.

                                        
عدم توجه گدایان به جرم بودن  پدیده تکدی گری

اگرچه قانون مجازات اسلامی نیز پدیده تکدی گری را جرم می داند و برای آن مجازات های را تعیین کرده است اما این امر نیز نتوانسته از تعداد متکدیان در سطح شهر ورامین بکاهد.

ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده است هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور همه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی بدست آورده است مصادره خواهد شد.

در این میان استفاده متکدیان از کودکان صغیر برای افزایش کسب و کاری، یکی دیگر معضلات موجود در این زمینه است که نمونه های آن به وفور در میادین و خیابان های اصلی شهر ورامین مشاهده می شود.

برخورد با تکدی گری وظیفه یک ارگان خاص نیست

سردار سیروس فتحی فرمانده نیروی انتظامی شرق استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برخورد با پدیده تکدی گری وظیفه یک ارگان و نهاد خاص نیست بلکه همه نهادهای مسئول و ذیربط باید با هماهنگی و همکاری با یکدیگر با این پدیده مقابله کنند.
                                            

وی فرهنگ سازی در این زمینه را بسیار مهم دانست و افزود: باید به شهروندان و مردم آگاهی لازم و کافی را داد که به جای کمک به برخی گدایان سازمان یافته، کمک های خود را به بنگاه های امدادی نظیر کمیته امداد و بهزیستی تحویل دهند تا آنها با شناسایی افراد مستحق در راستای رفع نیاز آنان قدم بردارند.

فرمانده نیروی انتظامی شرق استان تهران ادامه داد: از طرف دیگر باید مرکزی در سطح شهر ایجاد شود که افراد متکدی در آن نگهداری شوند و برای ریشه کنی این پدیده ناهنجار به آنان آموزش داده شود در غیر اینصورت به هدف نهایی همه متولیان و مسئولان در این زمینه نخواهیم رسید.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار