رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران توضیحاتی را درباره پاک شدن دیوار نگاره آیت‌الله طالقانی و درخواست فرزند ایشان برای تغییر نام این خیابان ارایه کرد.
کد خبر: ۷۱۲۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ 06 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ به نقل از مهر، محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی_اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه بحث نام‌گذاری در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی بخشی از حقوق شهروندی است و براساس قانون این حق به شورای شهر واگذار شده است، گفت: از زمانی که انسان زندگی اجتماعی خود را آغاز کرد و مدنیت را برگزید برای اینکه زندگی بهتری داشته باشد و ارتباط مناسب‌تری را با همنوعان خود برقرار کند، سراغ نشانه‌گذاری‌ها رفت.

وی با بیان اینکه نام‌گذاری برخی از خیابان‌ها در تهران حتی قبل از انقلاب با نظر مردم در میتنگ‌ها و رفراندام‌های عمومی انجام شد، اضافه کرد: از جمله‌ نام‌هایی که در آن زمان از سوی مردم تغییر کرد و نیازی به دخالت نهادهای قانون‌گذار نبود، میدان ژاله بود که به دلیل وقایع خون بار ۱۷ شهریور به «میدان شهدا» تغییر یافت و خیابان منتهی به شهدا نیز با عنوان «مجاهدین» نام گذاری شد. همچنین، در اولین روزهای حرکت مردمی نیز نام خیابان «کوروش کبیر» به «دکتر شریعتی» تغییر کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به سابقه انقلابی آیت الله طالقانی ادامه داد: بعد از این که با موجی از بازگشت قهرمانان و مبارزان انقلاب اسلامی از زندان‌ها روبه رو شدیم؛ آیت الله طالقانی به عنوان یکی از رهبران انقلاب بعد از سال‌ها از زندان آزاد شدند.

حق شناس تصریح کرد: به دلیل برگزاری اولین نماز جمعه در دانشگاه تهران و نزدیکی محل زندگی آیت‌الله طالقانی؛ خیابان «تخت جمشید» به نام ایشان تغییر یافت.

رییس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه فرزندان آیت‌الله طالقانی با تمام احترام هیچ نقشی در گزینش این نام نداشتند، افزود: به نظرم با توجه به عمق علاقه‌ای که مردم به آیت‌الله طالقانی دارند این رویکرد و نگاه چندان پسندیده نیست.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد خواسته فرزند آیت‌الله طالقانی به دلیل تعریضی است که اتفاق افتاده، خاطرنشان کرد: در خیابان آیت‌الله طالقانی روی یکی از ساختمان‌های بلند پرتره بزرگی از ایشان کشیده شده بود، البته از آن جا که ساختمان مسکونی و متعلق به تعدادی از شهروندان بود، آن ها نگرانی خود را به دلیل اینکه این پرتره بدون اجازه کشیده شده بود؛ اعلام کرده بودند و سازمان زیباسازی طبیعتاً باید به خواسته آن ها احترام می‌گذاشت.

حق‌شناس تاکید کرد: البته سازمان زیباسازی پیگیر این است که در محل مناسب دیگری از دیوارنگاره های شهری، برای کشیدن پرتره آیت‌الله طالقانی بهره بگیرد. احتمال می دهم گلایه‌های فرزند آیت‌الله نیز به همین دلیل بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار