مدتی است که در ایران مراسم‌های ختم افراد و شخصیت‌هایی که چندان با سیاست‌های جریان‌های خاص در ایران هم‌خوانی ندارند با حواشی فراوانی روبه‌رو می شود. در همین راستا روز گذشته تشییع پیکر پوران شریعت رضوی، همسر علی شریعتی نیز حواشی مختلفی داشت و سبب اعتراض خانواده وی به سنگ‌اندازی‌ها در مراسم شد.
کد خبر: ۷۱۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ 18 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ ماجرا این‌گونه بود که بستگان شریعت رضوی قصد داشتند تا نماز بر پیکر او را در حسینیه ارشاد بخوانند ولی متولیان این حسینیه که نام همسر این مرحومه به آن حیات داده است با این اقدام مقابله کردند و اجازه ندادند. ممانعت از برگزاری مراسم تشییع در داخل حسینیه ارشاد باعث شد احسان شریعتی، فرزند آن مرحوم نسبت به بسته ماندن درهای مسجد اعتراض کند و از مردم بخواهد نماز میت را در خیابان بخوانند. به دنبال آن نماز میت در پیاده رو و مقابل حسینیه ارشاد با امامت حجت الاسلام احمد منتظری اقامه شد.

**نطق آزادی‌خواهانه در مراسم تحریم
به گزارش خبرگزاری ایسنا در بخشی از این مراسم، احسان شریعتی با اشاره به بخشی از زندگینامه و فعالیت‌های مرحوم پوران شریعت رضوی در سخنانی بیان کرد: استقلال، آزادی، عدالت، توسعه مادی و تعالی معنوی از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود. اگرچه پس از 40 سال مستقل هستیم اما با آزادی، عدالت و توسعه فاصله داریم؛ ما مستقل منتقد هستیم. وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های مادرم را در رابطه با احداث مدرسه، حقوق بشر و قانون اساسی و حمایت از زنان ایران فراموش نمی‌کنم. مادرمان به ما آموخت که مستقل باشیم. 

احسان شریعتی با اشاره به اینکه امروز اجازه نداریم وارد حسینیه ارشاد شویم، خاطرنشان کرد: از همین رو در کنار ساختمان حسینیه ارشاد پیکر مادرم را تشییع می‌کنیم. وی یادآور شد: خواهان آزادی، عدالت و توسعه هستیم. احسان شریعتی افزود: امروز در چهلمین سالگرد انقلاب در این مکان نمادین جمع شدیم تا پیکر مادرمان پوران شریعت رضوی همسر دکتر علی شریعتی، معلم انقلاب مردم را تشییع کنیم. وی با اشاره به ساختمان حسینیه ارشاد گفت: اینجا پایگاه آن جهان‌بینی بود که امروز بیش از ایران در سایر کشورها گوش شنوا دارد و اینجا و این ساختمان برای ما یک نماد است والا ساختمان هیچ ارزشی برای تفکر شریعتی ندارد. وی با اشاره به سخنان پدرش یادآور شد: خودش می‌گوید ارشاد ساختمان نیست و یک جنبش است. اگر اینجا را انتخاب کردیم و امروز می‌گویند حق ورود ندارید، شرم بر ما.

**واکنش دولتی
حواشی سبب شد تا فرماندار تهران نسبت به این مساله واکنش نشان دهد. در همین راستا عیسی فرهادی، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: متولیان و خانواده مرحوم باید به منظور انجام مراسم، هماهنگی های لازم را با هیات امنای مسجد انجام می دادند که این کار صورت نگرفته بود. فرماندار تهران ادامه داد: برگزاری مراسم در مسجد، بازشدن درها و سایر امور نیازمند هماهنگی با هیات امنای مسجد بود که باید از طرف متولیان مراسم یا خانواده متوفی انجام می‌شد اما در ظاهر این اقدامات انجام نشده است. به گفته وی، مجوز انجام مراسم از آن محل و نیز همکاری نیروی انتظامی صادر شده بود و ماموران پلیس نیز همکاری لازم را داشته‌اند.

**اعتراض‌های مدنی
حضار این مراسم نیز واکنش‌هایی به این اقدام نشان دادند و در همین راستا هاشم صباغیان، وزیر کشور دولت موقت که در مراسم تشییع پوران شریعت رضوی حاضر بود، در واکنش به ممانعت از برگزاری این مراسم در حسینیه ارشاد گفت: خانواده ‏شریعتی، اجازه لازم برای تشییع را از فرمانداری گرفته بودند اما در کمال تعجب و البته تاسف، بهانه ‏آوردند که باید از جای دیگری هم اجازه گرفته می‌شد و به همین دلیل از تشییع ‏همسر دکتر شریعتی در حسینیه ای که ایشان در آنجا با سخنرانی‌هایش ‏تاثیرگذاری زیادی در انقلاب داشت، ممانعت به عمل آورده شد. هاشم صباغیان در گفت‌وگویی با اعلام این خبر که «خانواده ‏شریعتی، از فرمانداری اجازه تشییع را گرفته بودند» ادامه داد: تعجب دارد ‏که چرا از تشییع مرحومه پوران شریعتی در حسینیه ارشاد جلوگیری شد.

وزیر کشور دولت موقت همچنین ادامه داد: خانم پوران شریعت رضوی ‏در جمع آوری، نشر و تبلیغ آثار آقای شریعتی تلاش‌هایی مجدانه داشت و به همین دلیل ‏شایسته نبود که در مراسم تشییع‌اش چنین رفتاری انجام شود؛ چرا که آن ‏مرحومه با نشر و پخش آثار، نقشی غیرقابل انکار در تبیین تفکرات ‏شریعتی در افکار عمومی داشت.‏ هاشم صباغیان در پایان صحبت‌هایش گفت: همه می‌دانند که شریعتی و ‏سخنرانی‌هایی که در حسینیه ارشاد برگزار می‌کرد، چقدر در به ثمر رسیدن انقلاب ‏نقش داشت و به همین دلیل، باید اذعان کرد که رفتارهایی این‌چنینی باعث ‏خودنمایی، اختلاف و تفرقه می‌شود که این زیبنده کشور ما نیست.‏ آذر منصوری نیز در واکنش به بسته بودن درب‌های حسینیه ارشاد و برگزار شدن مراسم تشییع پوران شریعت‌رضوی در خیابان، نوشت که بسته بودن درب درخیابان طویلی که نام شریعتی را روی آن نهاده‌اند و حسینیه ای که هویتش با شریعتی عجین شده،ناپسند است. 

چه زشت که درب حسینیه ارشاد برای مراسم تشییع پیکر پوران شریعت رضوی همسر علی شریعتی باز نشد. همچنین محمدعلی ابطحی نیز به این اتفاق واکنش نشان داد و نوشت: «برای تشییع جنازه خانم شریعت رضوی، درهای حسینیه ارشادِ شریعتی را باز نکردند. کنار همان خیابانِ شریعتی ایستادیم و نماز خواندیم. دولت هم مفقود بود. نمی‌توانست در حد باز کردنِ در اثر داشته باشد؟ مردم شریعتی را در همه راهپیمایی‌ها معلم انقلاب می نامیدند».

**شخصیت‌های حاضر در مراسم
احمد زید‌آبدی لطف‌ا... میثمی، آذر منصوری، محمود علیزاده طباطبایی، حبیب‌ا... پیمان، معصومه ابتکار، محمدرضا شفیعی کدکنی، هاشم صباغیان، فیض‌ا... عرب سرخی، عبدالفتاح سلطانی، عمادالدین باقی، هاشم آغاجری، سعید مدنی، محمدعلی ابطحی و فاطمه راکعی از جمله حاضران در این مراسم بودند.

**اجحاف در حق یک خواهر شهید
پوران شریعت رضوی، خواهر شهیدی است(مهدی شریعت رضوی یکی از شهدای 16آذر) که این روزها برای او حتی درهای حسینیه‌ای را که همسرش سال‌ها در آنجا مردم را ارشاد می‌کرد، باز نمی‌کنند.

سیاست‌های سلیقه‌ای که در کشور حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرده و از موضوعاتی که به راحتی قابل حل است، بحران و حواشی ایجاد می‌کند، همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که چرا برخی به این بازی‌ها دامن می‌زنند. سوال اینجاست که اگر درهای این حسینیه برای مراسم تشییع باز می‌شد، هزینه بیشتری داشت یا حال که سبب اعتراض برخی شدند و اخبار آن نیز با توجه به قدرت فضای مجازی همه کشور را فراگرفت؟! امیدواریم تنگ‌نظری‌های سلیقه‌ای و بی‌فایده هرچه زودتر از این کشور باربندد و جامعه ایران اسلامی را رها کند زیرا هیچ‌گاه مردم و دلسوزان کشور و نظام از این نوع اقدامات سود نمی‌برند.

منبع: روزنامه قانون

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار