تشریح اهداف سفر رییس جمهور کره جنوبی به تهران در گفت و گوی تابناک با کارشناس مسائل کره

تهران هرگز نمی تواند نقش میانجی را بین دو کره بازی کند/ایران با کره جنوبی روابط سنتی دارد

تابناک تهران - ایران همکاری های راهبردی با کره شمالی به خصوص در دوران جنگ تحمیلی داشت ودر عین حال ما همواره سعی کردیم با کره جنوبی همکاری های صنعتی هم داشته باشیم و تاکنون نیز این روند با مشکلی بخورد نکرده و کماکان نیز می شود این رفتار سنتی را ادامه داد.
کد خبر: ۲۲۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲ 02 May 2016
اسماعیل بشری در گفت و گویی با تابناک در خصوص اهداف سفر رییس جمهور کره جنوبی به تهران می گوید: کره جنوبی هم مانند سایر کشورهای صنعتی که دنبال بازار برای محصولات خود می گردند و بازار 80 میلیونی ایران نیزبرای آنها جذاب است،همین روند را دنبال می کنند.

پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این گفت و گو افزود: در دوران تحریم روابط کره جنوبی با ایران کاهش پیدا کرد،هم این که صادرات نفت از ایران کم و واردات برخی از کالاهای کره ای هم کاهش پیدا کرد، موانع بانکی نیز از عوامل مهم برای کاهش این مبادلات بود و در عین حال برخی از صنایع کره جنوبی به نوعی وابسته به آمریکاست. مانند خودرو سازی که برخی از قطعات از این کشور وارد کره می شد به ناچار مجبور بودند از تحریم ها تبعیت کنند و برخی از فعالیت های خود را در ایران به حالت تعلیق و یا حتی قطع کنند.

این کارشناس مسائل کره تاکید کرد: بعد از برجام شرایطی ایجاد شده که کشورهایی که دنبال فرصت در ایران برای احیای فعالیت های اقتصادی و تجاری در ایران بودند از میدان رقابت دور نمانند و کره جنوبی نیز مانند این کشورها با توجه به این که شریک سنتی برای ایران محسوب می شد، از سال های دور در بالاترین سطح وارد ایران شوند تا بتوانند از این شرایط استفاده کنند.

بشری ادامه داد: ایران از تنوع کشورهایی که می تواند با آنها کار و معامله کند، استقبال می کند، البته نباید انتظارمان را زیاد بالا ببریم که قرار است اتفاق خارق العاده ای بیفتد، چرا که هنوز با مشکلاتی در سیستم بانکداری در سطح بین المللی مواجیم و فقط می توان این مساله را به فال نیک گرفت که می تواند آغاز همکاری های صنعتی و تجاری ما با کره جنوبی باشد.

وی گفت: در طی 4 دهه گذشته این اولین مقام بلند پایه در حد رییس جمهور از کره جنوبی به ایران سفر کرده و البته از طرف ایران نیز چنین سفری در این سطح صورت نگرفته واین شاید به دلیل ملاحظاتی بود که با کره شمالی داشتیم.

این کارشناس مسائل کره همچنین معتقد است: ایران نمی تواند به عنوان یک میانجی میان دو کره نقشی ایفا کند، چرا که اصولا در بازی سیاسی دو کره دخالت نکرده ایم و فاصله شبه جزیره با ایران نیز به شکلی است که به هر کدام از این قسمت ها به یک چشم نگاه می‌کند و در طی این سال ها نیز به گونه ای رفتار کرده که تعادل را حفظ کند، یعنی به سود یکی و علیه دیگری موضع نگیرد.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: ایران همکاری های راهبردی با کره شمالی به خصوص در دوران جنگ تحمیلی داشت ودر عین حال ما همواره سعی کردیم با کره جنوبی هم همکاری های صنعتی هم داشته باشیم و تا کنون نیز این روند با مشکلی بخورد نکرده و کماکان نیز می‌شود این رفتار سنتی را ادامه داد، بدون این که در قضیه شبه جزیره کره که یک مساله ریشه دار است و به سادگی حل نمی‌شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار