وعده ساخت 120 مدرسه جدید تا مهر ماه در تهران
تابناک تهران - استان تهران برای سایتهای مسکن مهر به 350 مدرسه نیاز دارد . بر اساس استاندارد نوسازی مدارس ایران برای ساخت یک مدرسه 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز است .بدین ترتیب دولت فقط 700 میلیارد تومان برای ساخت مدارس مسکن مهر تهران بودجه نیاز دارد که به نظر می رسد با توجه به مشکل تامین اعتبار این امر از عهده دولت خارج است. ساخت مسکن در خارج از محدوده شهری بدون فکر کردن در مورد امکانات رفاهی و آموزشی مورد نیاز چالش بزرگی است که برای دولت یازدهم تبدیل به کابوس شده است.
کد خبر: ۵۴۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳ 29 June 2015
وقتی اسم تهران به میان می آید همه فکر می کنند این شهر بزرگ در بهره گیری از امکانات آموزشی و رفاهی گوی سبقت را از سایر استانهای کشور ربوده و یکه تاز استفاده از امکانات است. شاید باور این موضوع برای بسیاری دور از ذهن و محال باشد اما واقعیت این است که شهر تهران و شهرستانهای اطراف آن فقیرترین های کشور از نظر فضای آموزشی هستند.

در واقع تهران، شهری محروم از لحاظ فضایی آموزشی استاندارد است. وجود مدارس دو شیفته ، کمبود مدارس دولتی و فضاهای آموزشی فرسوده از چالشهای بزرگ این کلانشهر محسوب می شود.  

شهر تهران بیش از یک میلیون دانش آموز دارد که هر سال میزان قابل توجهی به این تعداد اضافه می شود.این در حالی است که بیشترین میزان تخریب و نوسازی مدارس در شهر تهران اتفاق می افتد.

با استناد آمار در شهر تهران حدود دو هزار و550 مدرسه دولتی و 1500 مدرسه غیردولتی وجود دارد. این در حالی است که از مجموع فضاهای آموزشی شهر تهران 30 درصد‌ فرسوده و نیازمند به نوسازی هستند.

دغدغه بزرگ والدین

این در حالی است که کمبود مدارس دولتی در شهر تهران به دغدغه بزرگ خانواده ها تبدیل شده است.کسانی که وضعیت مالی مناسبی دارند ترجیح می دهند عطای ثبت نام در مدارس دولتی را به لقایش ببخشند و فرزندان خود را در مدارس غیر دولتی ثبت نام کنند.

برخی هم با تحمل فشار و زدن از هزار و یک خرج ضروری باز هم راه گروه اول را می روند چرا که حاضر به تحمل مشقتهای ثبت نام در مدارس دولتی نیستند اما گروه سوم که راهی جز این ندارند با دهها مشکل دست به گریبان می شوند. مساله محدوده بندی کردن مدارس دولتی نیز چالش جدیدی است که والدین را کلافه کرده است.

کمبود فضای آموزشی و فرسوده بودن مدارس در پایتخت بارها موجب واکنش و هشدار مسئولان شده و همین امر لزوم بازسازی مدارس فرسوده را دو چندان می کند.

این در حالی است که به گفته رییس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور بسیاری از پروژه‌های احداث مدارس و کلاس‌های درس جدید که براساس برنامه ریزی‌ها دولتی کلنگ احداث آن به زمین خورده، نیمه‌کاره رها شده است.

در همین حال مدیر کل نوسازی مدارس تهران گفته است در مهر ماه امسال 120 مدرسه جدید به مدارس استان تهران افزوده می شود.

به گفته ورناصری در استان تهران 220 مدرسه در حال ساخت داریم که با تکمیل شدن این مدارس مشکل کمبود مدرسه در استان تا حدی برطرف خواهد شد. 

فقط نیمی ازمدارس تهران مقاوم سازی شده اند

مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران با تاکید بر مقاوم سازی مدارس در برابر زمین لرزه گفت: از 21 هزار مدرسه در استان تهران که نیازمند مقاوم سازی هستند تنها10 هزار مدرسه مقاوم سازی شده اند و بقیه سه تا چهار سال آینده مقاوم سازی می شوند.

این در حالی است که معضل دیگری که شهر تهران با آن روبروست این است که به دلیل گرانی زمین در استان تهران خیرین نمی توانند ماند سایر استانها در پایتخت سرمایه گذاری نمایند.
از مشکلات فضای آموزشی و مدارس دو شیفته که بگذریم پایتخت از کمبود معلم هم رنج می برد. این در حالی است که شرایط انتقال معلمان از شهرهای دیگر به تهران بسیار سخت و زمانبر است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به کمبود نیروی آموزشی مرد درمدارس شهر تهران گفته مدارس و هنرستان های پایتخت به چهارهزار معلم و دبیر آموزش فنی و حرفه ای مرد نیاز دارند.

به گفته ابوالقاسم حدادی آموزش و پرورش شهرتهران دارای بیش از 64 هزار نیروی آموزشی و اداری است که از این تعداد 70 درصد آن نیروهای زن و 30 درصد نیروی مرد هستند.

حدادی با اشاره به استقرار نظام تحصیلی جدید چهار دوره سه ساله تاکید کرده است: بر این اساس یک سال نیز به دوره تحصیلی ابتدایی افزوده شد که کمبود آموزگار در این مقطع تحصیلی را تشدید کرد.

حدادی گفته این انتظار از مسئولان آموزش و پرورش است که با دریافت مجوز از مراجع ذی صلاح مانند مجلس شورای اسلامی، کمبود نیروی آموزشی مورد نیاز این دوره های تحصیلی در شهر تهران تامین شود.

بنا به اظهار وی نزدیک به یک هزار و 700 آموزگار مرد در دوره ابتدایی مدارس تهران با کمبود روبرو است که برای جبران آن در مقاطع تحصیلی ابتدایی شهر تهران از نیروهای حق التدریسی استفاده می شود.

کمبود شدید فضای آموزشی در پرند

البته مشکلات کمبود مدرسه و معلم فقط به شهر تهران ختم نمی شود. این روزها به لطف مهاجرت مردم از شهرهای دیگر و پروژه مسکن مهر شهرستانهای تهران نیز با کمبود شدید فضای آموزشی و معلم روبرو هستند تا جایی که در برخی شهرهای استان تهران دانش آموزان مجبور به ترک تحصیل می شوند.
متاسفانه کمبود مدرسه در پرند، پردیس و پردیسان بسیار جدی و قابل هشدار است. به طوری که در صورت ساخته نشدن مدرسه در این شهرها مدارس دو یا سه نوبته خواهند شد.
دبیرکل آموزش و پرورش استان تهران مشکل کمبود مدرسه در مسکن مهر پرند را جدی عنوان کرد و گفت: در صورت ساخت نشدن مدرسه در این طرح مدارس این منطقه دو یا سه نوبته خواهند شد.

بر این اساس هم اکنون 28 مدرسه در مسکن مهر پرند در حال ساخت است که تا پایان سال تحصیلی تنها پنج مدرسه تکمیل می‌شود در حالیکه با واگذاری واحدهای مسکونی این منطقه نیاز به 280 مدرسه جدید دارد.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران هم اکنون 30 درصد مدارس شهرستان‌های استان تهران دو نوبته هستند و اگر به میزان لازم مدرسه در این منطقه احداث نشود تراکم دانش‌آموزان در مدارس شهرستان‌های استان تهران افزایش خواهد یافت و ما نیازمند توسعه مدارس غیردولتی در این مناطق هستیم.

لزوم تسریع در ساخت مدرسه

پردیس هم وضعیت بهتری از پرند ندارد ومشکل کمبود فضای آموزشی در حالی در شهرستان پردیس استان تهران به چشم می‌خورد که خطر ترک تحصیل دانش‌آموزان به دلیل کمبود مدارس در بیخ گوش پایتخت محسوس است.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان پردیس در این خصوص گفته است:گفت: روستای کرشت دارای 198 دانش‌آموز در حال تحصیل است، اما به دلیل کمبود فضای آموزشی این دانش‌آموزان به صورت مختلط ادامه تحصیل می‌دهند.

کمبود مدرسه در پروژه های مسکن مهر یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش در پروژه های عمرانی است که باید برای سال تحصیلی آینده با ساخت مدارس جدید در شهرکهای جدید بخشی از این کمبود را جبران می کنیم

در حال حاضر توسعه فضاهای آموزشی پرند، پردیسان و پردیس در دستور کار سازمان نوسازی و تجهیز مدارس قرار دارد و با توجه به آنکه تعدادی از مردم در پروژه های مسکن مهر پرند نیز ساکن شده اند، ضروری است تا فضای آموزشی با سرعت هر چه بیشتر در این مناطق توسعه پیدا کند.
این در حالی است که در پردیس تعدادی فضای آموزشی نیمه کار وجود دارد که باید تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید تکمیل شود. در حال حاضر اعتبار لازم برای تکمیل یکی از مدارس تامین شده است و کار ساخت آن شروع شده است.

کمبود مدرسه در پروژه های مسکن مهر یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش در پروژه های عمرانی است که باید برای سال تحصیلی آینده با ساخت مدارس جدید در شهرکهای جدید بخشی از این کمبود را جبران کرد. 

وعده ای که عملی نشد

این در حالی است که قرار بود 60 مدرسه امسال در شهرک‌های پرند و پردیس ساخته و تا مهر 94 تحویل آموزش و پرورش شود که تاکنون هیچ مدرسه ای تکمیل نشده و ‌این مشکل باعث شده است که مدارس این دو شهرک امسال به صورت دو نوبته اداره شود.

بر اساس این گزارش این شهرکها هم مانند تهران با کمبود نیرو وعلم مواجه هستند. تا جایی که به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران قرار است از ابتدای سال تحصیلی جاری 270 سرباز معلم در مدارسی که با کمبود نیرومواجه هستن. شروع به کار کند.

علیرضا کمرئی با اشاره به نیاز شهرستان‌های استان تهران به معلم به ویژه در مقطع ابتدایی اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۰۰ هزار ساعت حق‌التدریس به نیروهای موظف آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به دلیل کمبود معلم پرداخت می‌شود.یعنی ساعات غیر موظف برای نیروی انسانی رسمی خودمان پرداخت کنیم.

وی افزود: آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اعلام فراخوانی در فروردین امسال اقدام به جذب سرباز معلم کرد که بر این اساس ۲۷۰ سرباز معلم جذب شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران ادامه داد: سرباز معلمان با مدرک فوق دیپلم فنی، لیسانس و فوق لیسانس جذب شده‌اند که از ابتدای تیر ماه به مدت دو ماه دوره آموزش نظامی را طی کرده و یک ماه نیز توسط آموزش و پرورش برای آشنایی با وظایف و مهارت‌های معلمی آموزش می‌بینند تا از مهر ماه وارد مدارس شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
بنويسيد مسكن مهر بلاي جان ... بخوانيد مستضعفين و فقرا بلاي جان آموزش و پرورش!!! براي همچين دولتي كه بعد از اينهمه سال يك مدرسه درست و حسابي نتوانسته درست كنه بايد تاسف خورد ! 40 سال از انقلاب مي گذرد و تعداد زيادي از بچه ها در زير چپر درس مي خوانن...
سایه
|
United States
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
ما در مرکز شهر تهران حدفاصل جمهوری و انقلاب هم فقط یک مدرسه هست و چهل بچه در هر کلاس در روستا زندگی میکردیم وضعیت بهتری داشتیم
مینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
خواهشا با مسیله شلوغی مدارس پایتخت و دوری مدارس دولتی رسیدگی کنید
محبوبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
ما هم به تازگی به این منطقه امده ایم هر چه گشتم پشت پارک دانشجو تا خیابان جمهوری و تا حافظ هیچ مدرسه,ای نبود پرس و جو کردم گفتند مدرسه حضرت رضا را به علت کمبود معلم و قدیمی بودن مدرسه بسته اند و در این حوالی جز یک مدرسه شاهد مدرسه دیگری نیست که مدرس شاهد هم هر چه رفتیم و التماس و استدعا کردیم ثبت نام نکرد که نکرد انقدر گشتیم که دو سه ایستگاه انطرف تر مدرسه بهشت را پیدا کردیم که انهم ۳۵ نفر در یک کلاس کوچک داشت و دیگر هیچ مدرسه ای حتی غیر انتفاعی در این مرکز تهران که مثلا پایتخت است نه یک روستای دور افتاده نبود حالا ما مانده ایم که چه باید بکنیم حداقل مسیولین به مدارس شاهد دستور دهند که در همچین موقعیت هایی بچه ای که شاگرد ممتاز است را ثبت نام کنند چرا همچین بچه های مستعدی باید درگیر دوری راه مدرسه باشند اگر توان پرداخت پول سرویس نباشد ایا این بچه باید خسته با پای کوچک چطور به مدرسه برسد التماس رسیدگی از مسیولین را خواستاریم
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
خواهش میکنم مدرسه که اضافه نمیشود دانش اموزان کم مانده است دو طبقه در یک کلاس بنشینند حداقل مدارسی که وجود دارد را تعطیل نکنید
سلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
از بهترین عالی ترین ومفیدترین کار دولت آقای احمدی نژاد مسکن مهر بود خوب این دولت به جای زیر سوال بردن بیجهت کار دولت قبل بیا با ساخت مدرسه و..... کارو تکمیل کنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار