عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت:امروز با فشارها و تلاش‌های نمایندگان مجلس به جایی رسیده‌ایم که دولت گندم و محصولات کشاورزی را از کشاورزان به قیمت بین‌المللی و درست آن خریداری می‌کند.
کد خبر: ۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷ 12 February 2015

به گزارش تابناک، محمدرضا محسنی ثانی در همایش منطقه‌ای آب که در شهر خوشاب برگزار شد، با بیان اینکه کشاورزی امروز کشور ما در جایگاه اصلی خودش قرار ندارد، اظهار کرد: امروز بحران آب و سیاست‌های نادرست دولت‌ها در حمایت از بخش کشاورزی آسیب‌های زیادی به این بخش وارد کرده است.

وی با بیان اینکه در دولت گذشته توجه جدی به بخش کشاورزی نشد، عنوان کرد: کشاورزی ما در برخی بخش‌ها مانند گندم به خودکفایی رسید، اما خرید ارزان قیمت گندم توسط دولت و واردات گندم از خارج از کشور و خرید با قیمت بالاتر از کشورهای دیگر سبب شد به این بخش زیان‌های فراوانی وارد شود.

محسنی‌ثانی با بیان اینکه مجلس بیش از 8 میلیارد دلار برای خرید نهاده‌های دامی در اختیار دولت گذاشته است، گفت: بیش از 24 هزار میلیارد تومان نیز برای واردات نیازهای ضروری کشور مانند کلزار، برنج و گندم از خارج کشور پرداخت شد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای واردات نیازهای بخش کشاورزی در بودجه بیش از 12 میلیارد دلار در امسال پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: امروز با فشارها و تلاش‌های نمایندگان مجلس به جایی رسیده‌ایم که دولت گندم و محصولات کشاورزی را از کشاورزان به قیمت بین‌المللی و درست آن خریداری می‌کند.

محسنی ثانی با بیان اینکه امروز وضعیت بخش کشاورزی بسیار حساس است، ادامه داد: اگر دولت همین 36 هزار میلیارد تومانی را که برای واردات بخش کشاورزی درخواست کرده، یک سوم آن را به کشاورزان بدهد ما در بخش کشاورزی خودکفا می‌شویم.

وی با بیان اینکه هزینه‌های زیادی برای خارج کردن آب از عمق زمین توسط دولت انجام می‌شود، یادآور شد: متاسفانه با وجود همه این تلاش‌ها، آب بدون مدیریت در جوی‌های خاکی و شنی جاری می‌شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما برای مدیریت آب‌های جاری در سطح خراسان رضوی در سفر رئیس جمهور به استان درخواست 5 هزار متر لوله آبرسانی کردیم، اضافه کرد: دولت با اختصاص این میزان لوله موافقت کرد اما متاسفانه این میزان به 2 هزار متر لوله کاهش یافت که هنوز 2 متر از آن به استان اختصاص نیافته است.

محسنی‌ثانی با بیان اینکه آب امروز برای کشور ما یک ماده حیاتی و مهم است، گفت: امروز باید برای مدیریت آبی در کشور به سمت الگوهایی مانند آبیاری قطره‌ای و الگوی کشت کشاورزی برویم تا بتوان از هدر رفت آب جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه منابع آبی استان در حال حاضر به 9 هزار متر مکعب رسیده است، افزود: این میزان در حال حاضر به 7 هزار و 800 متر مکعب رسیده که در آینده نیز به 5 هزار متر مکعب می‌رسد و این مسئله زنگ خطری برای استان و کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار