نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به افزایش سالانه جمعیت متقاضی کار خواستار هدف‌گذاری مشخصی برای رشد اقتصادی بالاتر و نرخ بیکاری تک‌رقمی شد.
کد خبر: ۴۰۱۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ 03 April 2017
فریده اولاد قباد، اقتصاد مقاومتی را روشی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان عنوان کرد و گفت:‌ برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی، روزافزون باشد چرا که مشخصه اصلی یک اقتصاد مقاوم انعطاف‌پذیری در برابر شوک‌های خارجی است.

وی اضافه کرد: افزایش تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال برای رفع چالش‌های موجود نیازمند سیاست‌ها و برنامه‌های بلندمدت است. از جمله این چالش‌ها مشارکت ناکافی بخش خصوصی، رقابت‌پذیری کم اقتصاد، عدم استفاده از حداکثر ظرفیت تولیدی کشور و بالا بودن ریسک در اقتصاد و پایین بودن بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشور است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به مشکلات ساختاری در فضای کسب و کار، وجود قوانین و مقررات متعدد و ناسازگار و وابستگی به درآمدهای نفتی، خاطرنشان کرد: متأسفانه نظام تأمین مالی کشور ما وابستگی شدیدی به بانک‌ها دارد و ما شاهد پایین بودن نرخ بازگشت سرمایه در فعالیت‌های تولیدی هستیم. ضمن اینکه طبق آمارهای رسمی طی 10 سال اخیر نزدیک به 8 میلیون نفر به جمعیت متقاضی کار افزوده می‌شود و برآوردها حاکی از افزایش سالانه نیروی کار است لذا، رشد اقتصادی بالاتر و نرخ بیکاری تک رقمی باید در اولویت کاری قرار گیرد.

این نماینده مجلس با تأکید بر لزوم بهبود محیط کار و تقویت توان رقابت پذیری، اصلاح قوانین و مقررات مربوطه و افزایش شفافیت، تصریح کرد: در همین راستا استقرار سیستم یکپارچه و الکترونیکی گمرکی، توسعه پیوند بین صنایع، اصلاح برنامه‌های آموزش عالی برای انطباق با نیازهای بازار و افزایش مهارت‌های درسی و فراگیر کردن سامانه‌های خدمات الکترونیکی می‌تواند کمک شایانی به رشد اشتغال کند.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر ضرورت حمایت از بنگاه‌های اقتصادی برای استفاده از فناوری‌های داخلی و توسعه صندوق‌های حمایت از کارآفرینی، افزود: در این راستا باید تمهیدات لازم را برای حمایت از مشاغل سبز و همچنین بهره‌گیری از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر در صنعت برای پیشگیری از پدیده مهاجرت مغزها بیندیشیم و استانداردهای فنی و حرفه‌ای را متناسب با نیاز بازار کار بازنگری کنیم و مشاغل خانگی که مهمترین نقطه شروع اشتغال است را ترویج و تقویت کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار