معاون وزیر نفت تشریح کرد:
معاون وزیر نفت گفت: سامانه یکپارچه کالا به شفافیت معاملات در صنعت نفت و حذف بسیاری از واسطه ها کمک می‌کند و کسانی که اعتقاد داشتند خرید کالا در صنعت نفت شفاف نیست، دیگر بهانه‌ای نخواهند داشت.
کد خبر: ۳۲۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷ 07 November 2016
معاون وزیر نفت گفت: سامانه یکپارچه کالا به شفافیت معاملات در صنعت نفت و حذف بسیاری از واسطه ها کمک می‌کند و کسانی که اعتقاد داشتند خرید کالا در صنعت نفت شفاف نیست، دیگر بهانه‌ای نخواهند داشت.

 محمدرضا مقدم در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات نفتی که امروز، 17 آبان‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: طرح سامانه یکپارچه کالا، طرحی است که حدود 11 سال بر روی آن کار شده و اکنون در مراحل نهایی طراحی خود قرار دارد.

وی افزود: این سامانه مشکلاتی دارد اما در حال حاضر عملیاتی شده و به کاهش هزینه و سرعت انجام کارها کمک شایانی می‌کند اما مهمترین بحث ایجاد این سامانه، امکان سیاست‌گذاری در آن است تا در جهت حمایت از ساخت داخل گام برداشته شود.

مقدم تصریح کرد: این سامانه به عنوان قلب حمایت از تولید داخل در نظر گرفته شده است و با توجه به اولویت‌هایی که این سامانه در نظر می‌گیرد، خرید از تولیدکنندگان بر اساس ظرفیت تولیدشان انجام می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر کار سامانه آغاز شده و فقط در شرکت‌های عملیاتی نصب شده است.

مقدم ادامه داد: تاکنون حدود یکهزار و 814 واحد از سازندگان در این سامانه ثبت شده‌اند و بر اساس این لیست شفاف و اولویت‌هایی که سامانه مشخص خواهد کرد، می‌توان از تولیدکنندگان خرید انجام داد.

وی در خصوص تکمیل فهرست خارجی تولیدکنندگان عنوان کرد: لیست سازندگان خارجی نیز در حال تهیه و تکمیل است. همچنین حدود 24 هزار و 600 واحد تأمین‌کننده در این سامانه ثبت شده‌اند.

مقدم با اشاره به اهمیت بحث استاندارد در تولید قطعات نفتی گفت: اگر ما بخواهیم قطعات و کالاهایی را از تأمین‌کنندگان خریداری کنیم، حتماً باید استانداردهای لازم را داشته باشند زیرا اگر در صنعت نفت از قطعات غیر استاندارد استفاده شود، خسارات جانی و مالی فراوانی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان این‌که در زمینه تجهیزات سرچاهی مشکلی نداریم، عنوان کرد: از نظر کیفیت تجهیزات سرچاهی ساخت داخل در مقایسه با تولیدات خارجی هیچ مشکلی نداریم و می‌توانیم برای تجهیزات سرچاهی از تولیدات داخلی به طور کامل بهره بگیریم.

مقدم در خصوص تجهیزات درون چاهی گفت: در این زمینه نیز اقداماتی در دست انجام است تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند به ساخت این تجهیزات بپردازند و نیاز صنعت نفت را در این زمینه تأمین کنند.

وی با اشاره به انعقاد 54 قرارداد با اعتبار 600 میلیارد تومان در بحث ساخت اقلام 10 گانه سبد اصلی نفت عنوان کرد: در زمینه تجهیزات سرچاهی تمام توان بر طراحی مهندسی محصولات گذاشته شده است که این امر باعث به وجود آمدن بلوغ در تولیدکنندگان می‌شود زیرا تاکنون هیچ‌وقت در بحث طراحی مهندسی محصولات وارد نشده بودیم اما اکنون سازندگان میل به بلوغ فناوری و مهندسی تولید دارند و تمام توان خود را بر روی طراحی مهندسی محصولات گذاشته‌اند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: این امر باعث می‌شود تا سازندگان داخلی قطعات و تجهیزات، توان صادرات پیدا کنند و بتوانند در این زمینه با رقبای خود در جهان رقابت داشته باشند.

وی عنوان کرد: در برخی از محصولات از جمله مته و پمپ‌های حفاری کار از مرحله طراحی گذشته و در حال تولید توسط شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و عملکرد مناسبی در این زمینه داریم.

مقدم در خصوص ساخت لوله‌های CRA در درون کشور عنوان کرد: خط کامل تولید لوله‌های CRA را در کشور خواهیم داشت و دانش طراحی این لوله‌ها به شکل بنیادی در حال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به این نکته که حفاری، بدون وجود اقلام اساسی کور است، تصریح کرد: اگر خدمات حفاری نباشد، حفاری بی‌معنی خواهد بود و ساخت اینگونه تجهیزات مانند مته‌ها، پمپ‌های درون چاهی و ... یک بحث راهبردی است و اگر بتوانیم این تجهیزات را در داخل کشور تولید کنیم، دیگر گوشتمان زیر دندان کسی نخواهد بود زیرا اکنون برخی‌ها در این زمینه شیطنت‌هایی می‌کنند و چالش‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهند.

مقدم با اشاره به تجمیع شرکت‌های عملیاتی در ساخت قطعات مورد نیاز صنعت نفت و نقش موثر این شرکت‌ها در این زمینه، گفت: در زمینه ساخت اقلام کالایی ده‌گانه سبد اصلی صنعت نفت، به غیر از طراحی محصولات و برخی از تجهیزات حفاری، در بحث استانداردسازی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

معاون وزیر نفت با بیان این‌که استاندارد بحثی اساسی در صنعت نفت است، عنوان کرد: طبق تفاهم‌نامه انجام‌شده با صنعت نفت، 180 واحد از تولیدکنندگان و سازندگان قطعات برای ساخت کالا تعیین صلاحیت شده‌اند و مورد تأیید سازمان استاندارد قرار گرفتند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار