این روزها که هوا سرد است اگر بدون دستکش چند ساعتی را خارج از منزل باشید، بی‌شک دست‌ها بیشترین آسیب پوستی را می‌بیند و انگار سرمای هوا به عمق دستانتان نفوذ می‌کند. در این بین افرادی هستند که در تمام فصول سال دست‌هایشان سرد است، انگار یک گلوله برف را نگه‌ داشته‌اند. ممکن است این مهم معضلی باشد که شاید تاکنون چاره‌ای برای آن نیندیشیده‌اند.
کد خبر: ۱۴۳۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶ 13 December 2015
این احساس ناخوشایند که معلوم نیست ریشه در چه عاملی دارد، بهانه‌ای شد تا موضوع را زیر ذره‌بین دکتر مجید حسینی، متخصص داخلی ببریم تا از علل سردی دست‌ها آگاه شویم.

* علت‌یابی کنید: قبل از هر کاری تشخیص برخی فاکتورها بسیار مهم است، مثل اینکه سردی دست‌ها به صورت دائمی است یا برخی مواقع سرد می‌شوند‌، به عبارت دیگر اگر تنها در مواقع خاص بوده و دائمی نباشد، نمی‌توان آن را یک بیماری دانست. همچنین اگر همراه با تغییررنگ باشد، می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی باشد.

* کم‌کاری تیروئید: عملکرد نادرست تیروئید، می‌تواند مشکلات بسیاری را برای بدن به‌وجود بیاورد و عوارضی را به دنبال دارد که از‌جمله آن‌ها می‌توان به سردی دست‌ها اشاره کرد. همچنین کم‌کاری تیروئید علائم دیگری دارد که می‌توان به خستگی، یبوست، افزایش وزن و احساس همیشه سرد‌بودن انگشتان اشاره کرد.

* کم‌خونی، سردی دست‌تان را به دنبال دارد: کم‌خونی، شایع‌ترین علت سردی دست‌هاست. کم‌خونی به دلیل کمبود هموگلوبین یا گلبول قرمز پیش می‌آید که نتیجه آن کاهش اکسیژن‌رسانی به نقاط مختلف بدن است و امکان دارد باعث سرد‌شدن انگشتان دست شود. علت کم‌خونی دریافت‌نکردن آهن کافی از رژیم غذایی‌، از‌دست‌دادن خون، برخی سرطان‌ها و اختلالات گوارشی (مانند سلیاک یا بیماری کرون) است. این کم‌خونی علاوه بر سردی دست‌ها مسبب خستگی، سردرد، سرگیجه، تنگی نفس و پوست رنگ‌پریده می‌شود. با دریافت آهن کافی از طریق مواد غذایی و قرص‌های آهن این مشکل رفع می‌شود.

* پدیده رینود: این پدیده، از مهم‌ترین دلایل سردی دائمی دست‌هاست اما ابتلا به آن جزو موارد خیلی شایع نیست. علت بروز پدیده «رینود»، تنگ‌شدن عروق انگشتان دست در واکنش به سرمای محیط یا استرس است.

در این پدیده به علت کم‌بودن جریان خون، بخشی از انگشت سفید شده و بعد به رنگ کبود در می‌آید، سپس رنگ انگشت قرمز می‌شود که نشان‌دهنده بازگشت و بهبود جریان خون‌رسانی به این ناحیه است. در نتیجه این حالت انگشتان سرد، بی‌حس، سوزن‌سوزن و گاهی دردناک می‌شوند.

برای اینکه حالت رینود را تشدید نکنید، پیشنهاد می‌کنیم هنگام بیرون رفتن در‌ هوای سرد یا برداشتن اجسام سرد از دستکش استفاده کنید. بدانید که استرس این رینود را تشدید می‌‌کند، به همین خاطر از استرس دور باشید.

* این بیماری‌های خود‌ایمنی: گاهی وجود یک بیماری خودایمنی سبب سرد‌ماندن دائمی دست‌ها می‌شود. بیماری «لوپوس» که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های خودی حمله می‌کند، آرتریت روماتوئید و دیگر بیماری‌های خود ایمنی از علل ایجاد سرد‌شدن انگشتان هستند.

* مشکلات گردش خون : بیشتر مردم نرسیدن خون کافی به ارگان‌ها را دلیل سرد‌شدن بدن می‌دانند و البته این استنباط کاملا درست است. گردش خون ضعیف که بیشترین علت آن، ضعیف‌بودن ماهیچه قلب و نارسایی قلبی و انسداد رگ‌ها به دلیل افزایش کلسترول خون است، سردی دست‌ها و پاها، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی را به دنبال می‌آورد.

* ویتامین بدنتان را چک کنید: ویتامین‌B١٢ موجود در گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، شیر و دیگر مواد غذایی لبنی، در تشکیل سلول‌های قرمز خون مهم است. کمبود این ویتامین می‌تواند به کاهش تولید سلول‌های قرمز خون و کم‌خونی پس از آن منجر شود. کمبود ویتامین B١٢ در افراد گیاه‌خوار و افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی نظیر کرون و سلیاک دیده می‌شود. با انجام یک آزمایش ساده می‌توان به کمبود این ویتامین مهم پی برد و از سردی دائمی دست‌ها جلوگیری کرد.

* فشار خون پایین: افت فشار خون، به دلایلی مثل کم‌آبی بدن، از‌دست‌دادن خون، مصرف برخی داروها و اختلالات غدد درون‌ریز رخ می‌دهد. علائم افت فشار خون سرگیجه، تاری دید، خستگی، تهوع، ضعف و احساس سردرگمی است.

کاهش فشار خون باعث می‌شود خون تنها به سمت اندام‌های حیاتی مانند قلب و ریه هدایت شود و دست‌ها و برخی اندام‌های دیگر سرد شوند. در صورت افت فشار به پزشک مراجعه کنید.

* استرس و اضطراب: استرس و اضطراب باعث ترشح آدرنالین شده و در نتیجه رگ‌های خونی در اندام‌ها منقبض می‌شوند و سرد‌شدن دست‌ها و مخصوصا پاها را به دنبال می‌آورند.

* داروها: داروهایی که سبب تنگ‌شدن عروق به‌ویژه سرخرگ‌ها می‌شوند، سبب یخ‌زدگی دست‌ها می‌گردند. برخی داروهای ضد‌سرطان، داروهای میگرن، و ضد احتقان و داروهایی که برای تنظیم فشارخون تجویز می‌شوند، از جمله این داروها هستند.

* سیگار کشیدن: نیکوتین موجود در سیگار باعث تنگی عروق خونی و ایجاد پلاک در شریان‌ها می‌شود. در نتیجه این عوارض که جریان خون کاهش می‌یابد، انگشتان دست سرد می‌شوند.

* بانوان بیشتر این حالت را تجربه می‌کنند: باتوجه به اینکه بیشتر بانوان دچار کم‌خونی و افت فشارخون هستند، دچار سردی در دست‌ها هستند. درمان کم‌خونی و فشارخون پایین می‌تواند این علائم را از بین ببرد.

* مراجعه را پشت گوش نیندازید: اگر دچار چنین حالتی هستید، نباید از کنار آن به سادگی عبور کنید، بلکه باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا علت را ریشه‌یابی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار