بزرگترین بافت تاریخی یک پارچه ایران درگیر حاشیه ها؛

افزایش تخریب های تدریجی در بافت تاریخی یزد

چند خانه‌ ارزشمند و قدیمی در بافت تاریخی یزد را تخریب کردند تا به گفته‌ی آن‌ها، مزاحمتی برای مردم پیش نیاید؛ خانه‌های قرارگرفته در بافت تاریخی یزد و در گذر «ابوالمعالی» و محله‌ی «فهادان».
کد خبر: ۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹ 25 February 2015
افزایش تخریب های تدریجی در بافت تاریخی یزدبه گزارش تابناک یزد،انگار یزد و بافت تاریخی‌اش، موش آزمایشگاهی مدیریت شهری یکی از شهرهای خشتی دنیا شده تا هر بلایی که دوست دارند سر این شهر و تاریخ و هویتش بیاورند و تنها دستاوردشان یعنی تخریب و نابودی بافت‌های تاریخی باشد.

امیر ترقی‌نژاد دوستدار میراث فرهنگی یزد درباره‌ی تخریب‌هایی که دوباره در این شهر و درست در بافت تاریخی و البته به صورت تدریجی در حال انجام است، به خبرنگار ایسنا گفت: هر چند این سری از خانه‌های تخریب‌شده، در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بودند، اما با توجه به قرارگیری‌شان در بافت تاریخی یزد و در دو محله‌ی قدیمی و باارزش این شهر که همه‌ی بناهای آن متعلق به دوره‌ی قاجار هستند، نباید این اتفاق رخ می داد.

وی با اشاره به پررفت‌وآمد بودن این بافت تاریخی و به‌خصوص دو محله‌ی «ابوالمعالی» و «فهادان» که این تخریب‌ها از حدود یک ماه قبل و به صورت تدریجی در‌ آن رخ داده است، ادامه داد: حفظ میراث فرهنگی فقط برعهده‌ی اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان نیست، بلکه مدیریت شهری و شهرداری نیز در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

او اداره‌ی کل میراث فرهنگی در استان یزد را یک ارگان تنها در میان دیگر ارگان‌های شهری یزد دانست و افزود: بهترین بازوی اجرایی در کنار میراث فرهنگی، مدیریت شهری است که آن هم در عمل توجه چندانی به این بحث ندارد و هر بار با تعرض به بناهای مختلف تاریخی در یزد، این کم‌کاری را بیشتر نشان می‌دهد.

  ترقی‌نژاد نصب پایانه‌ی اتوبوس‌رانی در کنار برج و باروی یزد را که متعلق به دوره‌ی آل‌بویه و اتابکان است، از دیگر نمونه‌های تعرض و بی‌توجهی مدیریت شهری یزد به این شهر تاریخی دانست و تاکید کرد: کمتر از یک ماه گذشته، در عرصه و حریم این اثر تاریخی که حتی ارزش ثبت جهانی را دارد،‌ این پایانه احداث شده است.

او این عمل را نه خدمت‌رسانی به مردم و محدوده‌ی بافت تاریخی یزد، بلکه یک تعرض آشکار به این بنای تاریخی دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار