معاون علمي رييس‌جمهور:

پروژه هاي پژوهشي ما کيفيت خوبي ندارند

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور گفت:بايد به سمتي برويم که پژوهش از طريق آدم‌هاي خلاق و نوآور انجام بگيرد به‌گونه‌اي که دانشگاه بتواند از محل آن‌ها کسب درآمد کند و پژوهش‌هايي را انجام دهد که صاحب داشته باشند و به‌تبع آن صاحب مشتري نيز شود و هدف فقط ثبت يک مقاله isi نباشد.
کد خبر: ۵۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷ 28 June 2015
به گزارش تابناک یزد دکتر «سورنا ستاري» در نشست با اعضاي هيئت علمي دانشگاه ايلام و پارک علم و فناوري استان، اظهار کرد: متأسفانه ديدگاه‌هاي غلطي در حوزه علمي و پژوهشي وحود دارد که نيازمند تغيير از طريق فرهنگ‌سازي است البته علت اصلي اين تفکر اتکاي ما به اقتصاد نفتي است و تا وقتي اين رانت تک‌محصولي در کشور باشد اين تفکر قالب نيز وجود دارد که بدون هيچ زحمتي همه‌چيز را به دست آوريم و همين مسائل نيز باعث شده مفاهيم موجود در پژوهش کشور نياز به تغيير داشته باشد.
وي با بيان اينکه پروژه‌هاي پژوهشي ما به لحاظ کميت و نه کيفيت در وضعيت خوبي است، تصريح کرد: بايد به سمتي برويم که پژوهش از طريق آدم‌هاي خلاق و نوآور انجام بگيرد به‌گونه‌اي که دانشگاه بتواند از محل آن‌ها کسب درآمد کند و پژوهش‌هايي را انجام دهد که صاحب داشته باشند و به‌تبع آن صاحب مشتري نيز شود و هدف فقط ثبت يک مقاله isi نباشد.
معاون رييس‌جمهور تأکيد کرد: بايد تفکر ما در مورد پژوهش دولتي به پژوهش پول‌زا تغيير جهت بدهد و در آن‌ها به سنت و زيست‌بوم توجه خاص شود چراکه علت اصلي منتج نشدن پژوهش‌ها به اشتغال‌زايي عدم توجه به مزيت‌هاي بومي است.
ستاري تاکيد کرد: اگر در دانشگاه‌ها به دانشجو علم و پژوهشي مولد و کارآفرين را آموزش دهيم الآن مجبور نبوديم به 4 هزار و 500 فارغ‌التحصيل به چشم تهديد نگاه کنيم، نگاهي که حاصل اشتباهات حوزه علم و تحقيقات در سال‌هاي گذشته بوده است.
وي با بيان اينکه يکي از مسئله‌هاي بزرگ ما عدم توجه به افراد خلاق، نوآور و کارآفرين و توجه به مدرک‌گرايي و استخدام دولتي بوده است، تصريح کرد: پس بايد به سمتي حرکت کرد که با فرهنگ‌سازي شاهد بروز تغييرات باشيم البته اعمال تغييرات فقط صرف دانشگاه نيست بلکه مربوط به بانک، صنعت و فرهنگ ما نيز هست؛ اما بايد ديد چطور مي‌توان کارآفرين بود و دانشگاه را به محلي براي اشتغال‌زايي تبديل کرد.
معاون رييس‌جمهور ناکيد کرد: بايد به اين درک رسيد که مشکلات استان از طريق استان و مراکز علمي آن حل شود نه پايتخت، به‌اين‌ترتيب که طرح‌هايي به دانشگاه داده شود که امکان تجاري‌سازي داشته باشند و به اين فکر نباشند که با پول دولت مشکلات را حل کنند که امکان‌پذير نيست و تا در حوزه‌هاي مختلف علمي طرح تجاري ارائه نشود و تا ديد اقتصادي بر توليد علم حاکم نباشد تا بخش خصوصي ورود پيدا نکند نمي‌توان کاري از پيش برد.
ستاري ادامه داد: بايد نگاه به پژوهش عوض شود و با طرح‌ريزي ايده‌هاي خوب به هدف رسيد و نه با پول دولت که نتيجه‌اي جز ساختمان‌سازي ندارد و بايد اين را دانست که دانش و علم با پول کسب نمي‌شود بلکه آنچه تبديل به پول مي‌شود خروج تکنولوژي، تجارت و پول‌سازي از تفکرات علمي دانشگاهي است پس به اين سمت حرکت کنيد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار