تندیس سفره کردی

تندیس «زن کرمانج در حال پهن کردن سفره کردی» روز گذشته طی مراسمی در میدان خرمشهر بجنورد رونمایی شد. همچنین نخستین سمینار تخصصی سفره کردی در استان برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵ 29 December 2016
تندیس «زن کرمانج در حال پهن کردن سفره کردی» روز گذشته طی مراسمی در میدان خرمشهر بجنورد رونمایی شد. همچنین نخستین  سمینار  تخصصی سفره کردی در استان برگزار شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این سمینار به  تولید سفره کردی در تمام  نقاط استان و اشتغال 5 هزار نفر در این حرفه اشاره کرد و گفت: سالانه  30  هزار متر مربع  شامل 15 هزار  تخته گلیم سفره کردی تولید می شود و اگر بتوانیم  صنایع دستی را به  کشورهای جامع هدف صادر کنیم این قابلیت وجود  دارد که تولیدات صنایع دستی استان  افزایش یابد.
«آدینه محمد سویدانلویی» حمایت های انجام گرفته از این اداره کل را زمینه ساز قرار گرفتن این دستگاه  در زمره دستگاه های پیشتاز ذکر کرد و افزایش اعتبارات این حوزه را از 2 میلیارد تومان در سال 92 به  20 میلیارد تومان در سال جاری  دلیل این پیشتازی بیان کرد.
 وی تصریح کرد: امروز مهم ترین مشکل در زمینه صنایع دستی، بازرگانی، تجارت صنایع دستی و فروش آن است و مهم ترین جهت گیری ما این است که بتوانیم موسسات صادراتی فراوانی را در استان ایجاد کنیم.وی ادامه داد: صنایع دستی استان از غنای فرهنگی برخوردار است و باید تلاش کنیم تا صنایع دستی استان را به عنوان پیشانی فرهنگی به نمایش بگذاریم.
«مرادخانی» مشاور معاون و مدیر طرح و برنامه ریزی معاونت صنایع دستی کشور هم در این مراسم  به خلاء های پیش رو در حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: اگر قرار است در توسعه  صنایع دستی و گردشگری گامی برداشته شود و به توسعه پایدار دست پیدا کنیم،  بدون پشتوانه  پژوهش و تحقیق امکان پذیر نخواهد بود.
«ایرانی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی  استاندار خراسان شمالی هم در این مراسم  گفت: اگر بتوانیم از ظرفیت ها برای تولید ثروت استفاده و برنامه ریزی و مدیریت کنیم، دیگر نیازی به نفت و صادرات مواد اولیه نداریم، زیرا ارزش افزوده ای که در هنر و صنایع دستی است و دنیا از آن بهره مند می شود، در دیگر تولیدات نیست و  سهم ما به کمتر از یک درصد هم نمی رسد. گزارش خبرنگار ما حاکی است، در این مراسم از لوح مهر اصالت یونسکو رونمایی و از «اقدس بریمانلو» هنرمندی که اثرش موفق به دریافت  مهر اصالت یونسکو شده بود با حضور مسئولان تقدیر شد./روزنامه خراسان شمالی 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار