مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی:

عقلانیت رمز موفقیت در دفاع مقدس/ سهم صنایع بزرگ استان در حمایت از باغ موزه دفاع مقدس تقریباً هیچ!

گروه استان ها-مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی در گفت‌وگوی اختصاصی با تابناک گفت: تاکنون هیچ کمکی صنایع استان از محل مسئولیت های اجتماعی خود به این پروژه نکرده‌اند که امیدواریم با ورود مسئولین عالی استان به صورت ویژه به این موضوع گام هایی در این راستا برداشته شود.
کد خبر: ۱۱۸۵۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰ 27 September 2024

سرهنگ مهدی الهی فرد در گفتگو اختصاصی با خبرنگار «تابناک خراسان شمالی»، با اشاره به هفته دفاع مقدس و تجلیل از حماسه‌ها و ایثارگری‌های جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس و همچنین گرامی‌داشت یاد و خاطره ۳۰۰۰ شهید خراسان شمالی، اظهار داشت: امسال هفته دفاع مقدس در استان با یک شور و نشاط بیشتری نسبت به سال‌های قبل برگزار شد.

وی با اشاره به تشکیل جلسات مختلف کمیته‌های برگزاری در راستای اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها، افزود: تمامی برنامه‌های فرهنگی که در این هفته برنامه‌ریزی شد با «شعار در راه فتح قله‌ایم» و با هدف نشر ارزش های دفاع مقدس در میان جوانان و نوجوانان به اجرا درآمد که با همکاری مجموعه‌های استان اجرا شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی یکی از مباحث مهمی که در برنامه‌ریزی‌ها به آن توجه می‌شود را موضوع تبیین حماسه‌های ۸ سال دفاع مقدس خواند و افزود: این حماسه و رشادت‌هایی که ایجاد شد و دستاوردهای آن باید معرفی شود اما متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم. هرچند که کارهایی از جمله تالیف کتب، ساخت فیلم و کارهای فرهنگی دیگری صورت گرفته است اما در مقابل عظمت دفاع مقدس این فعالیت‌ها بسیار اندک است لذا هر چقدر ما به بحث دفاع مقدس بپردازیم باز هم کار زیادی نکردیم.

الهی راد در ادامه به محورهای مباحث تبیینی دفاع مقدس پرداخت و گفت: قدرت دفاعی، بسیج مردمی و وحدت نیروهای مسلح از جمله محورهای تبیینی در موضوع دفاع مقدس هستند. همچنین یکی دیگر از مباحث تبیینی نقش محوری و بسیار مهم رهبری و ولایت فقیه در زمان امام راحل و در ادامه نقش مقام معظم رهبری در هدایت جامعه به ویژه با گسترش جبهه مقاومت است.

وی در ادامه به نقش کلیدی ولی فقیه در جامعه اشاره کرد و افزود: دشمنان ما امروز به خوبی به نقش مهم ولی فقیه در جامعه پی برده‌اند و می‌دانند که عامل مهم ایجاد مقاومت در مقابل نظام سلطه ولی فقیه است. همچنین نقش اقشار مردم و اقوام و مذاهب مختلف در دفاع مقدس نقشی کلیدی است که همه نا در تبیین ابعاد این موضوع باید تلاش کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی با اشاره به اینکه ما دفاع مقدس را با عقلانیت پیش بردیم، افزود: موضوع دیگری که باید به آن پرداخته شود موضوع عقلانیت در دفاع مقدس است. فرماندهان ما در دوران دفاع مقدس علاوه بر روحیه ایثارگری، شجاعت و فداکاری در جای جای دوران دفاع مقدس برنامه‌ریزی، طراحی و عملشان بر مبنای عقلانیت بود و نه صرفاً احساس. ما جنگ را با عقلانیت پیش بردیم و اگر جز این بود ما پیروز میدان نبودیم.

وی در ادامه به برنامه‌های فرهنگی تبلیغی در هفته اشاره کرد و گفت: برنامه‌های مختلفی در راستای بزرگداشت هفته دفاع مقدس از جمله نمایشگاه‌ها، شب خاطره، محافل قرآنی مسابقات ورزشی، خدمت رسانی به نیازمندان، توزیع بسته‌های معیشتی توسط گروه‌های جهادی در این هفته به اجرا درآمد. همچنین ساخت و تکمیل ۸ یادمان شهدای گمنام در استان از ابتدای سال تاکنون از مجموعه اقدامات این مجموعه بوده است.

رونمایی از 30عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس در استان

وی در ادامه به موضوع نشر کتب خاطرات رزمندگان دفاع مقدس خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در سال جاری قریب به ۳۰ عنوان کتاب در این حوزه به چاپ رسانده که در این هفته از این کتب رونمایی می‌شود.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی - ایبنا

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی در ادامه به لزوم تالیف کتب در این حوزه پرداخت و افزود: یکی دیگر از بزارهایی که می‌توانیم فرهنگ دفاع مقدس را در جامعه نهادینه کنیم موضوع کتاب است. انتشار کتب خاطرات شهدا، نسل نو را با سیره شهدا و دستاوردهای دفاع مقدس آشنا می‌کند.

الهی راد چاپ کتب خاطرات شهدا را زمینه ساز تحول اخلاقی در جامعه دانست و افزود: در این حوزه هم شاهد بی‌توجهی و کمکاری‌هایی هستیم به نحوی که حدوداً ۷۳ عنوان کتاب در بازه زمانی یک سال و نیم منتشر شده اما متاسفانه در این حوزه اعتبار خاصی وجود ندارد که بتوانیم این کتب را در اختیار عموم مردم قرار دهیم.

وی در ادامه گفت: موضوع دفاع مقدس در فضای مجازی  رسانه‌های روز که مورد توجه نسل امروز است مورد غفلت واقع شده است. ما فرهنگ دفاع مقدس را باید جهت استفاده نسل جدید امروزی کنیم و به نسل جدید معرفی کنیم. استفاده از فناوری‌های جدید همچون ساخت بازی، انیمیشن، واقعیت افزوده هوش مصنوعی از جمله فضاهایی است که باید موضوع دفاع مقدس را از طریق آنها تبیین کنیم.

سهم صنایع بزرگ استان در حمایت از باغ موزه دفاع مقدس تقریباً هیچ!

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه باید به موضوع باغ موزه دفاع مقدس به صورت ویژه توجه شود، گفت: پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان تا سال گذشته به مدت ۳ سال مسکوت مانده بود و هیچ پیشرفت فیزیکی نداشت. از مهرماه سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام گرفت پروژه دوباره فعال شده است و مجموعه موزه و گالری‌های ثابت در حال اتمام است اما همچنان پیشرفت مجموعه قابل قبول نیست.

الهی راد توجه مسئولین بویژه نمایندگان استان در این حوزه را یادآور شد و تصریح کرد: پروژه باغ موزه دفاع مقدس اعتبار زیادی برای تکمیل و ساخت نیاز دارد و مسئولین عالی استان باید توان بیشتری در جهت تکمیل این پروژه بگذارند و دنبال جذب منابع ملی باشند.

وی با اشاره به اینکه صنایع بزرگ استان متاسفانه تاکنون هیچ کمکی در این راستا نکردند و هیچ نقشی نداشتند، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ کمکی صنایع استان از محل مسئولیت های اجتماعی خود به این پروژه نکرده‌اند که امیدواریم با ورود استاندار به صورت ویژه به این موضوع گام هایی در این راستا برداشته شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی در پایان با اشاره به اینکه در استان 41یادمان شهدای گمنام با 8شهید داریم، تصریح کرد: از تمام مجموعه های فرهنگی در استان و شورای اسلامی شهر می خواهیم تا با نگاه ویژه‌ای به این موضوع در راستای سرعت بخشیدن به این مجموعه فرهنگی گام بردارند.

انتهای پیام/ن

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار