رئیس هیئت مدیره مرغداران گوشتی استان:

کرمانشاه می‌تواند مرغ مورد نیاز اقلیم کردستان عراق را تامین کند

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه برای صادرات مرغ به اقلیم کردستان عراق، از مسئولین خواست به فکر اتخاذ یک سیاست درست برای ایجاد ثبات در صادرات مرغ باشند.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲ 06 August 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، برومند چهارآیین از نبود ثبات تصمیم‌گیری به عنوان یکی از چالش‌های جدی پیش‌روی صادرات مرغ از استان به کشور عراق و به طور خاص اقلیم کردستان عراق یاد کرد و افزود: اگرچه هم اکنون صادرات مرغ به خارج کشور آزاد است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که مثلا ظرف ۱۵ روز آینده هم همین روند وجود داشته باشد و احتمال ممنوعیت صادرات مرغ به دلایلی مثل گرمای هوا و کمبود تولید و... دور از انتظار نیست که همین موضوع از دست رفتن بازارهای صادراتی را در پی خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه تاکید کرد: مسئولین باید یکبار برای همیشه یک سیاست درست برای ایجاد ثبات در صادرات مرغ اتخاذ کرده و با تعیین یک کف و سقف برای صادرات آن، شرایط را برای صادرات ادامه دار مرغ از استان به اقلیم کردستان عراق و دیگر استانهای عراق فراهم کنند تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان بر مبنای آن کار کنند.

وی توضیح داد: همین الان در اربیل عراق مرغ بی کیفیت کشور ترکیه در بازار عرضه می شود و این در حالیست که خود فعالین حوزه تجارت اقلیم کردستان عراق اذعان دارند مرغ ایرانی کیفیتی به مرتب بالاتر از کیفیت مرغ ترکیه دارد، اما چون این محصول(مرغ ترکیه) همواره قابلیت عرضه در بازار را دارد و صادرات آن تحت هیچ عنوان قطع نمی‌شود، توانسته بازار مرغ اقلیم کردستان عراق را در دست بگیرد.

وی تاکید کرد: با وجود سیاست‌های غلطی که برای صادرات مرغ تا این لحظه در کشور ما وجود داشته، اما به دلیل کیفیت بالای مرغ تولیدی در استان کرمانشاه و دیگر نقاط کشور هنوز هم امکان در دست گرفتن بازار مرغ عراق به خصوص اقلیم کردستان عراق را در صورت در نظر گرفته شدن سیاست‌های کارشناسی شده و دقیق برای صادرات با ثبات مرغ داریم.

چهارآیین در ادامه یکی از مشکلات جدی پیش روی صادرات مرغ از استان کرمانشاه به کشور عراق به خصوص اقلیم کردستان عراق را مجهز نبودن کشتارگاه‌های استان به خط کشتار ۰۲ که خط ویژه صادرات مرغ است، عنوان کرد و افزود: هم اکنون یکی از کشتارگاه‌های کرمانشاه به خط کشتار ۰۲ مجهز شده، اما به دلیل اینکه هنوز کد IR برای این کشتارگاه صادر نشده امکان کشتار مرغ با این خط ویژه صادراتی را ندارد.

 چهارآیین توضیح داد: فرآیند دریافت کد IR این کشتارگاه به دلیل سختگیری‌هایی که در استان می‌شود نیمه تمام مانده و این در حالیست که با اندکی سهل گیری در صدور مجوز امکان فعال شدن خط صادراتی این کشتارگاه در سریع‌ترین زمان ممکن وجود دارد. این سهل گیری در فرآیند صدور کد IR  در استان‌های دیگر منجر به صادرات محور شدن تولیدات آنها شده است.

وی سپس با بیان اینکه سالانه بیش از ۷۰ هزار تن مرغ در استان کرمانشاه تولید می‌شود، گفت: نیاز سالانه بازار مرغ استان بین ۵۴ تا ۵۵ هزار تن است، لذا بیش از ۱۵ هزار تن مازاد تولید داریم که توان جذب این میزان مرغ در اقلیم کردستان عراق وجود دارد.

وی با بیان اینکه کرمانشاه می‌تواند مرغ مورد نیاز اقلیم کردستان عراق را تامین کند، افزود: اقلیم کردستان عراق سالانه حدود ۲۰ هزار تن کمبود مرغ دارد که این کمبود به راحتی می‌تواند از طریق استان کرمانشاه جبران شود، لذا اگر بتوانیم از مرز پرویزخان معبری برای صادرات ادامه دار مرغ ایجاد کنیم، می‌توانیم مرغ مازاد تولیدی در استان را روانه اقلیم کردستان عراق کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار