معاون جهاد کشاورزی کرمانشاه:

ضایعات بخش کشاورزی کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشوری است

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: میزان ضایعات بخش کشاورزی کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشوری است.
کد خبر: ۱۱۷۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶ 05 August 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، سعید کریمی با بیان اینکه در مجموع میزان ضایعات محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره در سطح کشور حدود ۵۰ درصد برآورد شده، گفت: میزان ضایعات بخش کشاورزی در استان کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشوری و در حدود ۳۲ درصد است.

وی با بیان اینکه میزان ضایعات محصولات کشاورزی در زیر بخش های مختلف متفاوت است، گفت:  میزان ضایعات محصولات زراعی در استان که بیشترین تولیدات بخش کشاورزی کرمانشاه را شامل می‌شود، طبق برآوردهای انجام شده حدود ۱۱ درصد است. 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: میزان ضایعات محصولات زراعی در سطح کشور بطور متوسط بین ۱۶ تا ۲۲ درصد اعلام شده است.

وی افزود: میزان ضایعات بخش کشاورزی در محصولات زراعی همچون سبزیجات، گوجه فرنگی و... بیشتر و در محصولاتی همچون گندم، جو و نخود کمتر است.  

وی با بیان اینکه محصولات باغی بیشترین ضایعات را دارند، گفت: میزان ضایعات محصولات باغی استان حدود ۲۲ درصد است که این میزان در کشور بین ۲۵ تا ۳۰ درصد برآورد شده است.

وی ادامه داد: میزان ضایعات محصولات باغی در هسته داران بیشتر و در مرکبات کمتر است.

کریمی سپس با بیان اینکه میزان ضایعات بخش کشاورزی در استان کرمانشاه به‌واسطه توسعه سردخانه‌ها، استفاده از سبد مناسب جهت جمع آوری و حمل برخی محصولات کشاورزی بخصوص محصولاتی مثل گوجه فرنگی، محصولات باغی و همچنین نگهداری مناسب از میانگین کشوری پایین‌تر آمده، تصریح کرد: کشاورزان با انجام اقداماتی همچون تنظیم دستگاه‌های بذرکار در فصل کاشت و استفاده از بذور مرغوب می توانند میزان ضایعات بخش کشاورزی را کمتر کنند.

وی با بیان اینکه رعایت نکاتی مثل آبیاری به موقع مزارع و مبارزه به هنگام با آفات می تواند میزان ضایعات بخش کشاورزی را تا حد زیادی پایین بیاورد، ادامه داد: کشاورزان همچنین با در نظر گرفتن نکاتی همچون تنظیم ماشین آلات کشاورزی در فصل برداشت می‌توانند میزان ضایعات را تا حد زیادی پایین آورده و از این طریق تولیدات و درآمد خود را بالا ببرند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار