پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

درخت زبان گنجشک نویدبخش درمان روماتیسم مفصلی است

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: درخت زبان گنجشک از دیرباز در پیشگیری و کمک به درمان بیماری‌های مختلف موثر بوده و این بار پوست این درخت، نویدبخش درمان روماتیسم مفصلی است.
کد خبر: ۱۱۷۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰ 04 August 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین، محمد حسین فرزایی اظهار کرد: روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید، یکی از مهم‌ترین اختلالات مفصلی است که در آن سیستم ایمنی بدن بر علیه مفاصل بدن عمل می‌کند و سبب التهاب، آسیب حرکتی و آسیب بافت مفاصل می‌شود.

وی افزود: این بیماری التهابی، مزمن است که اغلب مفاصل کوچک دست‌ و پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: عصاره پوست درخت زبان گنجشک در مدل حیوانی بر روی بیماری روماتیسم مفصلی تاثیر بسزایی داشته است. 

وی ادامه داد: نام درخت زبان گنجشک در طب سنتی ایرانی «لسان العصافیر» است.

فرزایی اضافه کرد: انتخاب زبان گنجشک برای این گیاه به دلیل شکل میوه‌های درخت است که میوه‌های خشک و بیضی شکل آن مشابه با زبان گنجشک دارد.

وی تشریح کرد: در طب بومی و سنتی سرزمینمان ایران، درخت زبان گنجشک برای بیماری‌های روماتیسم مفصلی و استئوارتروز کاربرد دیرینه داشته است.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: مقداری مواد موثره از پوست درخت زبان گنجشک جداسازی شد و این مواد را در مدل حیوانی و یا حیواناتی که از قبل مبتلا به روماتیسم مفصلی بوده‌اند، بررسی کرده و اثرات درمانی خوبی را از این فرآورده گیاهی در مدل حیوانی روماتیسم دیدیم؛ به طوری که سبب بهبود حرکت مفاصل حیوانات بیمار، کاهش التهاب، کاهش درد و بهبود فعالیت روزانه آن‌ها شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار